Tips på växelriktare som inte stör ut radion

R8N

R8N CB SHOP
Jag ska inhandla en växelriktare 12V --> 230V till för laddning av datorer och kamerabatterier. Den bör leverera ren sinusvåg då vissa laddare är känsliga för fyrkantsvåg eller modifierad sinusvåg.

Någon som kan tipsa om en växelriktare som inte stör ut kortvågen?
 
Hej!

Det hjälper om du kan specifiera hur hög effekt den behöver klara, som du vet finns det datorer som är "ganska sugna på effekt".
Sedan är det även en fråga var växelriktaren kommer att befinna sig i förhållande till radioutrustningen/antenner.
 
Allt ska placeras i husvagnen och radion brukar stå utanför husvagnen i förtältet.

Laddaren till min Macbook är på 85 watt och skrivaren drar enligt specifikationerna 13 watt. 150 watt borde vara tillräckligt.
 
Last edited:
På de fartyg jag jobbat på har vi haft laddare/invertrar från Victron. Dom störde aldrig någon utrustning vi hade (VLF - UHF). Jag har själv någon noname-inverter, Clasohlson tror jag, och den stör det mesta ;-)
 
Jag har även goda erfarenheter av Victron inverters.
Använde dessa yrkesmässigt för backupkraft till VHF- och MF-stationer under 90-talet.
Inga störningar, varken ledningsbundna eller radierade, blev rapporterade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Men varför över huvud taget gå "omvägen" över 230V? Varför inte köpa omvandlare som gör om direkt från 12V till den spänning datorn resp. skrivaren ska ha? Det brukar vara runt 19V för datorn.
Du får rätt mycket försluster i varje omvandligssteg. I absolut bästa fall 85% verkningsgrad per omvandling, men "billiga" invertrar kan vara så dåliga som 50%.
 
Skrivaren har bara anslutning för 230 volt och jag är inte så sugen på att skruva isär den. Sedan finns det andra saker som bara vill ha 230 volt. Exempelvis laddaren till kameran och symaskinen och ytterligare några saker. Självklart så försöker jag undvika saker som måste ha 230 V men det är inte möjligt fullt ut.
 
Back
Top