Tips på vertikal för KV.

SM7IWG

Well-Known Member
Någon som kan delge erfarenheter och tips på vertikalantenner för 10-20m. (alt. upp till 40m), är i behov av något nytt sedan befintlig anläggning på taket blåst ned. Radialer är OK även om det synes vara smidigt utan. Med eller utan WARC.

73 de SM7IWG CG
 
Hej CG!
Ta o läs Staffans (SM6DOI) artikel om vertidip i QTC några nummer tillbaka.
Vertikala dipoler = inga jordplan och gansa låg strålningsvinkel. Kan du sedan få upp en sådan på hustak så lär det gå ännu bättre än på backen.

Du kan bygga själv eller köpa hos Lannabo www.lannabo.se eller www.vargardaradio.se

Lycka till

73 Magnus
 
Last edited:
Staffans (Lannabo radio AB) är förmodligen en av de bästa multibandvertikalerna på marknaden.
Jag har använt den i 4 månader nu och måste säga att resultaten får mig att häpna. Den går mycket bra på DX på de 5 högsta frekvensbanden. Troligen beror det på den mycket låga strålningsvinkeln och låga förluster. Enkel att montera! (inga baluner eller attu). I med coaxen och kör. SWR nära 1:1.0 på alla fem banden.
73 -CPY
 
Tackar för tipsen(et)! Har varit i kontakt med -DOI, antennen har ju dessutom, relativt, en bra prisnivå.

SM7IWG CG
 
Tack FUD för kommentaren. Har Du vertikalen monterad på mark eller på tak/ mast?

SM7IWG CG
 
Vertikal dipol

Det finns möjligheter att enkelt bygga vertikala dipoler själv också. Jag har använt en sån för 10 MHz och uppåt ett bra tag nu och den verkar fungera väl. Och man kan gör de till riktantenner också.

<shameless plug>
Om allt stämmer kommer en artikel om dessa mina antennexperiment i QTC nr 3 i år.
</shameless plug>

En annan antenn "under experiment" är the half-square. Imponerande prestanda hos mig iaf.
 
Back
Top