Tips, signalgeneratorer?

SA2CLC

Well-Known Member
Hej,

Behovet av en vettig signalgenerator gör sig alltmer påmind.
Har en kinesiskt 60Mhz funktionsgenerator, men den läcker rf mer än lovligt, och har allt annat än ren signal. Ganska kass faktiskt :)


Det jag tänker mig behöva är en stabil generator, med intern modulation, med justerbar, kalibrerad utnivå. Mest aktuellt i källaren är fix med gamla rörapparater/kortvåg, men kanske någon vhf/fm apparat kommer på bänken.

Då jag inte är främmande för rörapparater skulle nog en HP 606B funka. Vad jag förstått är de byggda som pansarvagnar, utan egentliga svagheter, förutom någon blåst dämpsats och kärvande mekanik.

En HP 8640B passar kanske mer, samt är mer allround (am/fm 0.5-512Mhz), men de, enligt vad jag läst, verkar oftare ha knepiga fel, spruckna drev, trasiga hybridsteg osv.

Då dessa i vilket fall som helst tar stor plats så funderar jag att göra en liten vagn, vilken kan rullas under bänken i shacket, vilket gör att storlek och vikt har ganska liten betydelse.

Vad mer finns det för lämpligt att leta i dessa prisklasser (kring 2-5tkr)
 
Om intresset primärt är KV så är en HP 606B inte så dum. Jag har själv haft en och det var en icke-fungerande gratisgenerator som gick igång efter ett lyt-byte i nätdelen. Den har en riktigt fin stegdämpare och håller stabil utspänning även när frekvensen ändras. HP 606A är något enklare och saknar stabiliseringen av utspänningen. Har man en riktig tur kommer man över synchronisern (glömt typbeteckningen) och då blir en HP 606B stabil som en syntesgenerator, dock något pillig att ställa in och det blir en apparat extra med diverse sladdar emellan.
606A/B går dock inte så högt upp i frekvens, är väl ca 60 MHz. Gillar man stora apparater kan den med viss fördel kombineras med en HP 608. De finns i några olika varianter. 606 och 608 är att betrakta som klassiker. Har ren och fin utsignal och bra dämpsatser. Driver en del.

Jag har nu en HP 8640B och de är bra så länge de fungerar. En 606B kan så gott som alltid repareras av den händige men det gäller inte alltid för 8640B. Trasiga förstärkare kan nödrepareras. Jag tror jag sett någon som nytillverkar drev men de är säkert mkt dyra. 8640B var en kanongenerator när den kom men den har inte åldrats med värdighet. Enkelt sammanfattat kan man säga att svagheterna främst sitter i frontpanelen med dålig kvalitet. Den har lågt fasbrus och är väldigt bra för radio i mer seriös form. Dumt nog var skydd mot bakeffekt en extra option och det borde ha varit standard för att skydda dämpare/utgångsförstärkare. En annan option var intern dubblare för att få lite över 1 GHz ut. Man får nog fortfarande betala några tusenlappar för en fungerande HP 8640B.

En fördel med HP-generatorer är att det brukar vara lätt att få tag på dokumentation. Räkna med att tillgången på reservdelar för HP från vad de nu råkar heta är helt obefintlig. Inget större problem för gamla rörgrejer men problemen ökar drastiskt med yngre apparater.

Marconi har tillverkat ett antal modeller av typen rörbestyckade bojsänken. De brukar vara väldigt billiga, jag köpte en som täckte VHF/UHF
på en loppis för 50 kr och den funkade utmärkt. Jämfört med HP så är de ofta avsevärt tyngre och inte lika bra. Ganska vanliga, fanns i stora mängder inom svenska försvaret.

Philips har gjort diverse modeller som väl främst var menade för radio&TV-service och enklare labbruk. Kanske kan vara något, även de brukar vara billiga som surplus. De jag tänker på är gamla rörbestyckade.

Det där med signalläckage är något som närmast är standard på billiga signalgeneratorer. Tittar man inuti exempelvis HP 606B så ser man varför en bra signalgenerator kostade så mycket. På en sådan kommer HF-signalen ut genom en kontakt på frontpanelen och inte på en massa andra ställen.
 
En signalgenerator som är bra ifall man kan få tag på en som är hel
är Marconi 2022. Den som jag hade överlevde en volt med en servicebil i början av
90-talet, köptes av försäkringsbolaget för en "tusing" och bucklades sedan ut.
Den höll sedan i 30 år innan något i processordelen som inte gick att reparera "lade sig".

Dess lite äldre kollegor 2018/2019 är också rätt bra, och dyker ibland upp på konkursauktioner och liknande eftersom de var vanliga för "komradioservice",

HP8640B är bra den också, men lider en del av åldersrelaterade fel. Dämparna kan också bli mekaniskt slitna.

HP606 och Measurements Model 80 är "klassiker" vilka är riktiga slitvargar.
Den svaga länken i HP606, i synnerhet i 606A, är kraftaggregaten.

Fick reparera båda de som jag hade flera gånger i nätdelen.

Racal 9087 förekommer ibland, har bra data, men är ruskigt svår att reparera, i likhet med HP8656 som man nog ska akta sig för.

Marconi TF2002, TF995 och TF1066 är också "klassiker" som motsvarar HP606/608 ganska väl. De är dock uppbyggda på "sant brittiskt excentriskt vis". Reparationer av dem kräver tålamod.

Om man kan få fingrarna på en "radiostationsprovare", helst en HP8921 eller Schlumberger, är signalgeneratordelarna i dem riktigt bra. Se bara upp med Stabilock 4040 som inte åldras med värdighet...

Sedan finns det modernare, Rohde&Schwarz SMB och SMIQ kan dyka upp i bland.
 
Last edited:
Kompletterar -UKE och -AOM...

Skall man leta begagnat bör tillgången till manualer ingå i valet. till HP's äldre produkter finns gott om manualer på nätet som donerats/scannats av vänliga människor. Även Keysight (fd. Agilent, fd. HP) har manualer för nerladdning till en del av sina produkter men tyvärr har många en usel kvalitet. Att "veckla ut" ett scannat schema som i orginal har A1 eller A2 - storlek blir en prövning. Artek Manuals säljer bra scannade manualer som .PDF'er. Annars kan Boat-Anchors, eller KO4BB vara värda att söka i.

Racal 9087 som AOM nämner kan vara ett fynd - men lägger fläkten av blir den oreparerbar pga mängden gamla lytar som kokar bort.

Några R&S SMIQ köptes till jobbet. En svag länk i dom är en integrerad samplingdetektor som går kokhett varmt. När den rasar kan man byta ut konstruktionen till diskreta transistorer men händighet krävs. Generatorn har en öppen kalibreringsmeny som går att komma åt, samt en dold med lösenord. (Ev finns det läckt på nätet - har inte kollat.) Batteriet i generatorn håller kalibreringsdata. Man kan självkalibrera den men inte fullständigt om man måste komma åt de lösenordsskyddade delarna. Manualer kan vara besvärliga att få tag på.

Nyare generatorer från HP/Agilent, exvis "ESG" kan vara lockande. I minst en av typerna sitter en custom-krets, en VCO som HP tog fram. Tyvärr beställde man inte några större mängder så kretsen är "unobtanium" om(när!) den rasar men fiffigt folk lär ha tagit fram ett litet ersättningskort med köpbara komponenter så en trasig ESG kan vara ett loppisfynd.

HP's 8640 har förutom dom "fragila" omkopplarna även specialkretsar i slutsteget som -UKE skriver. En av dom matas med 40V i en kapsel liknande TO3. Går den sönder skaffar man en MAV-11, fyrbenig litet RF-förstärkare för några kronor. Sätter dit en regulator ner till 5V, fixar till ett litet kretskort och sedan är generatorn lagad.

Anritsu är ett märke som man bör vara försiktig med. Tillgången till kompletta manualer är dålig. Dessutom har man haft ovettet att i vissa modernare instrument ha tidsbestämda licenser som måste förnyas. Ett sådant instrument på en loppis eller auktion kan vara oanvändbart, inte pga hårdvarufel utan pga att licenserna gått ut.
 
Tacksam för svar.
I mitt fall blir det att leta begagnat.
Manualtillgång och samlad expertis är helt klart värdefullt, verkar som det mesta finns beskrivet till 8640B.
Såg i ETA's auktionskatalog att det skulle auktioneras ut 3st 8640b, synd man inte var där.

Man får hålla utkik, och tillsvidare prova spänningssätta den gamla Cemekgeneratorn som står i källaren. Tror en axel var krökt på den, och att någon av brytarna på panelen var trasiga...
 
Det var de gamla TF-modellerna jag tänkte på. Undrar om jag inte hade en TF1066 (var det slaget vid Hastings...). En detalj med rörbestyckade Marconi är att det kan sitta ett KT66 i nätdelen. Sådana i fräscht skick börjar bli en pensionsförsäkring. Kan avyttras till exempelvis ägare av QUAD II-slutsteg. Förmodligen funkar det lika bra med ett gammalt 6L6 i nätdelen. Avslöja inte det här i audiophoolery-kretsar för då kommer marknadspriset på gamla Marconigeneratorer att skjuta i höjden.

HP 8656 är ingen höjdare. På en tidigare arbetsplats fanns en HP 8562A. Jag har ingen aning om hur den är som beg-köp men det är en väldigt fin generator vad utsignalen beträffar. Men väldigt stor och tung. Magkänslan säger att den säkert innehåller en massa delar av unobtaininum-sort.

Stabilock 4040 har jag mekat med, nätdelen är vedervärdig. Jag har svårt att tro att generatorn i den duger så mycket till utöver att testa vanlig komradio med. De enorma massor med (professionella) komradioanvändare som fanns förr har väl mer eller mindre försvunnit så det borde finnas rätt gott om Stabilockar från de som servade sådant förr. Hade en del smidiga autotestfunktioner för att exempelvis mäta upp känslighet på en FM-radio vid 12 dB SINAD.

En bra grej med HP 8640B är att den kan anslutas till en yttre frekvensnormal. Numera kan man ju köpa en GPS-normal för kaffepengar (LeoBodnar) och då får man en generator som Dr Alban hade ansett som "stabil som f-n". Omkopplarna i en HP 8640B är jämförbara i kvalitet med det som brukar återfinnas i en billig klockradio. Samma skräp kan tyvärr hittas i en del andra samtida HP-instrument. En typisk grej att kolla upp är kontaktfingrar som (från början) sitter fast i plast. De lossnar! Kan dock lagas men det kan vara pilligt. Det är lite synd att den har så mycket ålderskrämpor annars hade det varit en ganska idealisk generator även för den lite mer seriöse radiomixtraren.
 
Den generator du tänker på är HP8644B, ett "monster" som det satt en varningsskylt på
att den var en tvåmannabörda (35 kg), men som hade ett fasbrus (-145 dBc/Hz) vilket var svårslaget för en syntesgenerator i mitten av 80-talet.

Mina danska kollegor på P&T Radiolaboratorium
hade köpt ett par sådana i tron att man behövde så bra fasbrus för att göra typgodkännandemätningar på mottagarna i marin VHF-materiel.

Den förevisades med stolthet vid ett CEPT-möte i Köpenhamn 1986, och jag kom att berätta om generatorn för SM5QA(SK) som var mottagarkonstruktör på SRT lite senare.
När han hade skrattat färdigt sade han att fasbruset hos en typisk VHF-mottagare var c:a 40 dB sämre än en HP8644...
 
Last edited:
Jag är nöjd med min HP-606A som kostade 100 kr men har behövt en omgång nya rör och hsp-elektrolyter. Troligen kommer ett par sådana generatorer, sannolikt i gott skick, från ett dödsbo att säljas i Eskilstuna.

Lennart
 
Vår användning av generatorn var nog lika "overkill" som danskarnas, om inte värre. Den användes vid diverse tålighetsprov vid EMC-test. Till den användningen dög f.ö. en HP 8656A alldeles utmärkt. Åbäket köptes in på den tiden FMV sköt till pengar för verksamheten och då köptes en "bra" generator och det där med priset var det väl inte så noga med då.
Jag tror man köpte in en HP 8566B och en HP 8568B spektrumanalysator i samma veva men det var nog mer försvarbart. Klassiska instrument som väl än i dag anses som helt OK. 66-varianten var en monsterapparat som täckte nästan från DC upp till 18 GHz. Törs inte tänka på vad den kan ha kostat som ny.

Behöver man inte topprestanda men vill ha en liten kompakt syntesgenerator skulle jag försöka hitta en HP 8648B eller liknande. Täcker ett stort frekvensområde och tar väldigt lite plats. Jag vet inte hur pass lockade GPIB-interface är numera. När det gäller oscilloskop brukar man få ett nytt Siglent eller Rigol för samma pris som ett GPIB-USB-interface vilket gör att det nog är ganska meningslöst att sukta efter ett gammalt Tek-skop med GPIB. Som glad amatör kanske man inte har någon större användning av en signalgenerator med GPIB. Däremot är det ganska bra att kunna skärmdumpa från ett oscilloskop men som sagt, man får ett nytt som förmodligen är överlägset ett gammalt och då med USB inbyggt. Nu får man extremt mycket digitalskop för pengarna.

När jag var instrumentansvarig så köptes tre R&S SML03. Det var trevliga generatorer men jag hörde sedan att de en efter en började ge upp efter ett antal år och då inte var lönsamma att laga. Kanske hade de något liknande problem som SMIQ men jag tror SML var lite modernare.
 
HP8648C tror jag det är som går till 3 GHz är en riktigt bra generator.
En annan generator som har fått ett bra rykte är R&S SMG, 1000 MHz-varianten.

Det köptes ett stort antal sådana som ersättning för HP8640B i Arméns signalreparationsverksamhet precis innan den lades ned i mitten av 90-talet (en tidigare kollega ledde upphandlingen). Vet dock inte vad som hände med generatorerna.
 
Last edited:
Visserligen 2-4ggr utanför budget men HP/Agilent E443xB (x=1..7) finns det gott om på eBay. Schema och serviceinfo finns också tillgängligt. Tyvärr krävs en herrans massa andra HP-instrument och en Windows XP-dator för kalibrering. Tar extern 10MHz och tillräckligt gamla för att ha GPIB som standard, det går också "lägga till" fler optioner bara man har hårdvaran som krävs. Går också utöka frekvensområdet både uppåt och nedåt ifall man vill. Jag har två men en letar nytt hem.
 
Jag har en CEMEK som jag fick tag i till rimligt pris. Efter byte av ett rör gick den fint och jag kan inte känna att den är en dålig apparat för det jag pysslar med (HF-materiel av lite äldre snitt). Verkar slagtålig och robust, men därmed även tung förstås. En Philips GM2893 är ett hyfsat komplement i en enklare klass tycker jag. Mycket beror ju på vad man vill göra med apparaten. Noggranhet kan man ju nå genom att "lyssna" med en modern mottagare på utsignalen om man misstänker felvisande skala, exempelvis. RF-läckage är kanske svårare att hantera, men de två jag nämnt ovan verkar inte vara alltför dåliga på det området.
 
Nämnas bör även HP's 8642A och -B. Med sina 3HE ser de ut att vara lagom för labbänken...

...Tills man får hem ett "kap" och ser varningsskylten "Two Persons Lift" och att den knappt går att lyfta och att den är för lång för att få plats...

Vi hade en E44xx någonting på jobbet upp till 8 GHz. Efter ett strömavbrott noterades att dess tangenter inte gick att använda.
Har för mig att reparationen gick på i runda slängar 100 papp.

Vad man skall passa sig för när det gäller alla dessa E443x är att en del som exvis suttit i fasta utrustningar exvis kan sakna utgångsattenuator och har ett väldigt begränsat uteffektområde. Detta var i en del fall optioner som sedan inte kunde efterutrustas (!) Således måste man vara noga med att kolla optionslistan om man budar på en sådan maskin. Fördelarna är å andra sidan att en del av dom som säljs kan vara utrustade med utdöda digitala modulationstyper vilket inte spelar någon större roll för amatören som letar signalkällor.
 
Ahh, nu kan jag inte hålla mig :)
HP 8662/8663 kom 1980 tror jag och kostade närmare en halv miljon då... Denna legendariska generator, vägde in på 36 kg, och jag har konkat runt på en 8663 mer än en gång. Denna generator har extremt lågt fasbrus även med dagens standard, och ingick som oscillator i HP's fasbrussystem 3048. Tror man sedan kom med 8642 som har än lägre fasbrus lite längre från carriern (men sämre riktigt nära), och hade LCD istället för LED, tror man sa att det gav lägre störningar. Den var något lägre och vägde "bara" 33 kg. 8644 tror jag (inte säker) kom strax efter och där pushade man för den extremt låga strålningen från generatorn, vilket gjorde den väl lämpad för mottagartester. Lågt fasbrus fick man lixom på köpet. Trots den goda skärmningen vägde den tydligen bara 28 kg enligt databladet. HP kom ju sedan med budget generatorn 8656 vilket var lite av en flopp och ersattes sedan av 8657 som är bättre och har lägre fasbrus. Den har lite väl mycket spurioser nära bärvågen för att få tumme upp hos mig. 8648 är ju en relativt modern skapelse som är väldigt lätt och liten. Blir ofta att den tas fram trots att den är tämligen medioker i fasbrus och spurioser. Man slipper ryggont :) Behöver man inte gå upp i frekvens kan man säkert hitta en 8648A till ett överkomligt pris, jag hittade min B på ebay. Annars är R&S SMG en riktig favorit hos mig, ett under av användarvänlighet! Och tro det om ni vill, på den tiden fick man faktiskt med fullständigt schema.... MEN det ingår någon egenutvecklad krets i facktional-N delningen så går den sönder är man ändå torsk, och så kan det vara ett aber att den inte faslåser mot extern referens, man hade tydligen inte lyckats få till det där med fraktional delning. Fasen driver lite väl mycket. Men det fixades i de senare generatorerna från R&S...
Annars är rådet att köra med HP 606/608 combo bra. Hade dessa under många år... har visst några oscillator-rör kvar till 608 även om jag lyckades avyttra generatorerna på loppisen i E-tuna. En 8640 är legendarisk, med sin FLL-knapp :), är förvånande tung att bära på och komponenterna börjar bli svåra att hitta om det behöver bytas, inte bara utgångsförstärkaren.
Vad gäller generatorer från 80-talets England har dessa ofta hybridförstärkare som även hittades som bredbandförstärkare i central-TV anläggningar. Tyvärr var livslängden rätt kort och numera vinner man oftare på Lotto än hittar fungerade hybrider. Det har gjorts försök att bygga nya med moderna komponenter, men det är ett jäkla pill.
Fun fact: på 8-90-talet gick ofta generatorerna bra upp till 999 MHz, då det var en gräns för export från USA... Sedan fanns det ofta en modellvariant som gick högre...
Edit: efter läst frågan ytterligare än en gång, får jag nog rekommendera en HP 8648A/B/C/D, den är liten och lätt, och är modern. Hittar du en sådan för en eller ett par tegel så tveka inte!
 
Det är "applikationen som styr" när det gäller signalgeneratorval.

Så länge man "bara" trimmar och felsöker mottagare så klarar man sig ganska
bra med generatorer som har sämre sidbandsbrus och spuriouser.

Den kritiska parametern för sådana enklare mätningar är primärt läckage och nivåinställningar, eftersom detta avgör ifall man kan mäta gränskänslighet med lite noggrannhet,

Prestanda på generatorer i stort blir kritiska när man ska mäta två- och tresignalselektivitet och filterflanker på "premium-mottagare". Det är i sådana applikationer som generatorer minst i klass med HP8640B eller R&S SMLR blir avgörande ifall man får reda på generatorernas eller mottagarnas prestanda. Ska man mäta IM-prestanda och sidbandbrus hos en bra mottagare är oftast syntesgeneratorer som kan anskaffas för rimliga pengar helt otillräckliga.

Jag minns fortfarande hur Roffe/HP och jag höll på under slutet av 80-talet i hans gamla lab i Brottby med att ta reda på ifall R&S EK085 och Collins HF-8054/HF-2050 verkligen var bättre än SRT CR91 och i så fall hur mycket...

Att mäta upp de sista decibelen av IM3-dynamik kräver dubbelskärmade kablar och ett icke ringa mått av "handlag".

1640075623748.png
 
Last edited:
Många bra förslag!
Lagt lite bevakningar på ebay, och försöker hålla mig till Eskilstunamässan (ifall den blir av 2022!!)

Spänningssatte den gamla Cemekgeneratorn jag haft liggandes, men det blev platt fall. Den vaknade förvisso till, men den dämpsatsen verkar trasig, samt två av trimkärnorna i den är trasiga.
Lyckades tillslut dechiffrera modellbeteckningen och vad jag kommer fram till heter den FM4M. Får bli donator till något annat..
 
En generator som tycks dyka upp till ett bra pris är Marconi 2022 (passar ju att köpa nästa år!). Den finns i A C D och E variant (minst) och det är ganska liten skillnad mellan dessa. C är cämst... någon nedbantad militärvariant. Om det är varierande utnivå är det ofta någon hybridkrets OM345 gett upp andan, men det går ju att fixa https://www.eevblog.com/forum/testgear/marconi-2022-rf-generator/ , m a o plats för fynd!!!
Råkar du på någon lite modernare IFR/Marconi 2023/2024 eller så är det en riktigt bra generator, men betala inte för mycket.
 
Vad sägs om Marconi 2031? Jag har en sådan som jag är ganska nöjd med. Batteribackupen är slut dock.
 
Jag har en "variant" av den familjen, en 2026, som har fungerat u.a. i många år. Helt OK för mina behov.
 
Back
Top