Tips till portabelantenn för HF

SM0GLD

Vänsterhänt
Snart är semestern här och det är dags för min årliga resa norrut.

I år får jag inte missa att ha med min HF-radio på semestern men det behövs ju en antenn också förståss men vilken antenn då?...:confused:

Förmodligen kan det bli lite radiokörande på dagarna men väldigt sällan på kvällarna då "vanligt folk" vill umgås:)

Vilka band ska man då koncentrera sig på och hur ska antennen vara beskaffad?

Skulle vara väldigt roligt att få ta del av era portabelantenntips.

/Micke
 
Hur är stället du skall till beskaffat? lågväxta buskar, höga tallar?

Vill du tjabba med gubbarna på 80m så är en lågt hängande dipol toppen (NVIS) skall du DX:a så får det nog bli 20M och uppåt om du inte har master eller höga hus att montera i.

När jag fyller ryggan med blyaccen och radion så tar jag med en LW med en 9:1 unun för 80/40m och en 20/17M förkortad dipol som jag monterar i toppen på ett teleskoprör försett med ett jordankare.

Portabelantenner är kompromisser av kompromisserna, Wimo säljer en smidig portabeldipol som heter R1, den fungerar faktiskt förvånansvärt bra, köp ingen walkabout eller miracle whip, pengarna i sjön om du vill nå mer än runt hörnet :)
 
LW låter ju enkelt men då behöver man en ATU också.
Träd finns men jag vet egentligen inte var jag kan tänkas få för mig att "leka radio"
Har ett fast QTH men även möjlighet att köra från bilen på någon rastplats.

Skulle en vertikal (metspö) kunna vara ett bra alternativ?

Att köpa färdig antenn är inte roligt.

/Micke
 
GLD de APQ
Hej. Du skrev: men det behövs ju en antenn också förståss men vilken antenn då?...
Vilka band ska man då koncentrera sig på och hur ska antennen vara beskaffad?

Om man köper en bil - hur många hästkrafter bör den vara utrustad med?

och
Jag har just köpt en Volvo V-70. Vilka platser skall jag köra till och besöka?

73
Bengt SM6APQ
 
APQ de GLD

Jag tänkte mig portabelantenntips i allmännhet.
Jag har aldrig släpat ut någon HF-rigg i busken tidigare så jag har ingen egen erfarenhet av portabelinstallationer.

För min del blir det förmodligen 40m - 17m.
Ska man sikta på en dipol matad med 450ohm bandkabel eller är det smartare att köra på en vertikal typ metspö och tillhörande radialer.
En ATU får jag nog ta med annars krävs ju att antennerna är anpassade från början.

/Micke
 
Jag hade nog tagit med (och tänker ta med mig senare i år) en dipol med balun och koaxmatning. Även om metspö och radialer säkerligen kan fungera är ju höjden begränsad, och jag an föreställa mig att det kan bli svårt att hitta en bra plats för att lägga ut radialer i tillräcklig längd och kvantitet.

RK-kabel är mjuk och smidig och låter sig lätt märkas upp för olika band. Jag har 2x20 m i portabelpaketet, och fullt utsträckt 6--7 m över marken var den an aning för lång för SSB-delen på 80 m.

Hej allihopa, förresten!
 
GLD de APQ.
Hej. Här kommer ett "vansinnigt" förslag till en portabelantenn.
Bakgrund.
För att möjliggöra radiokommunation från flygplan före 60-talet använda man en s k släpantenn. Den bestod av en lämplig wire avslutad med ett lod. Avstämning skedde genom att med en winch släppa ut antennwiren tills man fick sändaren att "dra".

Beväpnad med detta tips tillverkade jag ett liknande antennarrangemang åt en amatör i trakten som ville ha en antenn för hela hf-området från sin husbil.

Den portabla ändmatade multibandantennen består av en liten winch (Biltema) som jag monterat på en plastplatta. Veven till winchen har jag modifierat med en lämplig plastbit och en trådrulle för att kunna veva ut och in antennwiren utan att beröra winchen och tråden som befinner sig på rf-pontential. Antenntråden är tunn galv. mångtrådig stålwire inköpt i en fiskredskapsaffär - kanske avsedd som tafs för haj- eller tonfiskemete.
Antennwiren är avslutad med en isolator där jag binder ett lämpligt starkt persiennsnöre. Snöret kastas upp över några trädgrenar och i andra ändan av snöret monteras en lämplig tyngd - t ex en liten hink som man fyller med stenar. Meningen är att man skall kunna släppa ut eller "veva hem" antennwiren tills man får lägsta SVF mellan "winch-tunern" och transceivern. En flaggstång med tillhörande flagglina är naturligtvis ännu bättre!
Vikten på tyngden anpassas genom att addera eller ta bort stenar. Finjustering av SVF kan man i förekommande fall justera med transceiverns inbyggda tuner. En motvikt bestående av en kvartvågs , t ex FK-1,5 mm2, är nödvändigt för bästa resultat. På plastskivan finns monterat en koaxialkontakt och en skruvförbindelse till motvikten.

Jag vill minnas att vi hade fina QSO på 7-MHz (40 m) med hela Europa plus en 4X4 (Israel). Vi "vevade" då ut c:a 30 m antennwire vilket motsvarar (räknat från isolatorn) en halvvåg (20 m) plus en kvartsvåg (10 m). I nederändan erhålles då en strömmatning plus att halvvågen får möjlighet att stråla "fritt". På 14-MHz blir motsvarande arrangemang c:a 15 m.

Mitt råd är att du snokar runt hos Biltema, Clas Olsson etc och letar upp den minsta winchen. Den jag har är onödigt stor. Man kan också tänka sig en spinnfiskerulle för haj- eller tonfiske, men en sådan är dyr.
Den "winchtuner" som bilden visar väger med 45 m wire och platta 1,23 kg. Betänk att detta är hela antennen och tunern! Den går ledigt ner i en liten ryggsäck. Det finns säkert möjligheter att förbättra konstruktionen.

Jag skall försöka rita en skiss på hur det hela ser ut. Tillsvidare får du nöja dig med en dålig bild.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • winchantenn.jpg
    winchantenn.jpg
    101,1 KB · Views: 311
Last edited:
Hej!

Men, vänta lite nu...
Användes bara antennen när bilen stog stilla?
Var är det vansinniga i konceptet? :)
 
APQ,
Winchkonceptet är riktigt kul.
Ska leta efter en lätt variant.
Stor spinnrulle är ju också en möjlighet.
Man kan ju märka upp wiren så man hittar 3/4-längden för respektive band.
Tyvärr måste man använda oisolerat tråd annars bildar ju rullen en spole.



Jag har nu rotat fram två st metspön á 7,7m.
Dom kan man förse med en klämma där man fäster tre tältlinor med sträckare.
Det borde gå att få till något med dom om man saknar träd.

Vid vattenbrynet....
Ska man satsa på metallnät för jordningen?
Det finns visst att köpa i båtaffären.
/Micke
 
"winchantenn"

GLD de APQ.
Hej.
Ja vid strandkanten kanske man kan tänka sig en motvikt gjort av något som gör så stor yta som möjligt mot vattnet.
Jag finner ingen nackdel med att använda tunn mångtrådig galv. stålwire. Isolerad tråd lämpar sig inte eftersom man kan betrakta den som en drossel.

Här kommer en enkel skiss. Jag kunde tyvärr inte "vända" bilden rätt, men du ser nog ändå konceptet.

Här en approximativ tabell som anger längden för olika frekvensband.

Frekvens MHz Längd Radiator i meter Längd Motvikt i meter
7 30 10
10,1 22 7,4
14 15,8 5,3
18 12,4 4,1
21 10,6 3,5
24,9 9 3
28,5 8 2,6

73
Bengt SM6APQ
 
Här är ritningen på Bengts fina winchantenn.

Winchantenn.jpg

Detta är så kul att man bara måste prova :)

/Micke
 
Last edited:
GLD de APQ.
Bra att du lyckades överföra min bild till den här tråden. Låt mig få höra vilken winch och wire du lyckas införskaffa och resultatet.
Lycka till!

73
Bengt SM6APQ
 
CQ de APQ.
Ärende: "Winchantennen"
Här kommer den korrekta uppställningen av radiator resp. motviktens längder för olika frekvensband.'

MHz Radiator Motvikt
7 30 10
10,1 22 7,4
14 15,8 5,3
18 12,4 4,1
21 10,6 3,5
24,9 9 3
28,5 8 2,6

Siffrorna anger ungefärliga mått i meter. Då blir antennen en 3/4 våglängd lång och sådeles strömmatad - impedansen kanske i närheten av 50-ohm.

Nej, det gick inte. Jag begriper mig inte på HAM.SEs programmvara! I redigeringsrutan är uppgifter för längderna på radiator och motvikter tydligt separerade. När jag sedan "skickar upp" mitt inlägg ser det helt annorlunda ut, hopträngt och svårläst. Hoppas ni ändå kan tolka längderna.
FY SKÄMS HAM.SE


73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
CQ de APQ.
Ärende: "Winchantennen"
Här kommer den korrekta uppställningen av radiator resp. motviktens längder för olika frekvensband.'
Bengt SM6APQ

Jag tog mej friheten att ladda upp dina anteckningar, Bengt!
/Ingvar
 

Attachments

  • SM6APQ.PNG
    SM6APQ.PNG
    16,1 KB · Views: 313
Last edited:
CZR de APQ
Tack Ingvar. Vad har jag gjort för fel eller vad är det för fel i "mjukvaran"? Det är ju "lurigt" att inte innehållets uppställning blir det samma som det man skriver i "lilla rektangeln"!

73
Bengt SM6APQ
 
Jag vet inte, jag har uppmärksammat det tidigare. Om du ska göra någon tabell att ladda upp här så kan du först skriva en doc-fil. Sen kan du göra copy och klistra in den i Paint.
Kanske finns det fler sätt, men så gjorde jag.
/Ingvar
 
"winchantenn"

GLD de APQ.
Jag fick inspiration och monterade winchen på en mindre platta. Försedde den med en vinkelprofil för koaxkontakten SO-239. Från "chassiet" på koaxkontakten går en skärmstrumpa till en vingmutter. Det är meningen att man skall fästa motvikten här. Under plattan har jag monterat en rörklammer (51-mm) som kan komma till användning om plattan förankras i en gärdesgårdsstör e d. De två synliga M8-muttrarna tillhör rörklammern.
Winchen är köpt på Biltema. Jag kollade i katalogen och den har nummer 30-050, dragkraft 350 kg, utväxling 3,2:1 och kostar SEK 149:-

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • vinch-antenn.jpg
    vinch-antenn.jpg
    99,8 KB · Views: 321
Last edited:
GLD/APQ DE FBJ

Mäter ni trådens längd innan ni "skickar upp" den i ett träd, eller har ni någon sorts märkning på tråden för varje band? Roligt koncept annars..:)
 
Back
Top