Tips till portabelantenn för HF

Riktigt fiffig portabelantenn!
Hur gör ni med "motvikten", är det en vinsch till den också?
// Åke
 
FBJ och Åke de APQ.
Man kan givetvis mäta tråden på "en höft" men själva avstämningen (min SVF) sker genom att finjustera trådens längd med vinchen (fram o. back).

Motvikten, på 7-MHz c:a 10 m, kan man ha olika trådlängder för sina favoritband. Man kan också tänka sig ett litet jordspett om marken har fuktighet. Det är bara pröva sig fram.

73
Bengt SM6APQ
 
GLD/APQ DE FBJ

Mäter ni trådens längd innan ni "skickar upp" den i ett träd, eller har ni någon sorts märkning på tråden för varje band? Roligt koncept annars..:)

Jag skulle kunna tänka mig att märka ut 3/4-wl med en liten "Flagga" av vävtejp.
Olika färger på dom olika banden.

/Micke
 
Riktigt fiffigt, Bengt!
Det kan man kalla för "vevavstämd" antenn! Bara veva och söka lägsta swr!
Winchen känns ju aningens överdimensionerad.
Kanske en större spinn-/eller haspelrulle skulle funka. Eller varför inte en större spolbobin.
Här finns ju utrymme för påhittighet!
Ditt är än så länge det allra fiffigaste, Bengt!
Tore SM7CBS
 
Anders, SM4RNA:

LB Cebik W4RNL har skrivit en bra artikel om termen "counterpoise" eller "motvikt" -- du hittar den på adressen Counterpoise? ("ounterpoise? On the Use and Abuse of a Word".

73 //JanneG
 
Jag blir grymt inspirerad av detta! Tack APQ Bengt!
Jag skall nog ta och knåpa ihop något liknande.
En lite fundering - har du haft några problem med RF tillbaka in i radion?
Skulle det vara en bra idé med en "poor man´s balun", dvs några varv av koaxen runt ett plaströr nära antennen?
// Åke
 
Anders, SM4RNA:

LB Cebik W4RNL har skrivit en bra artikel om termen "counterpoise" eller "motvikt" -- du hittar den på adressen Counterpoise? ("ounterpoise? On the Use and Abuse of a Word".

73 //JanneG

Tack!

W4RNL:s slutsats att man bör sluta använda ordet motvikt (översatt) delar jag. Men det hade varit intressant att höra ifrån någon som anser att begreppet är korrekt..

73 de Anders SM4RNA
 
Om man ändmatar en tråd som är fäst i ett träd så som APQ visar så är det logiska att ansluta koaxialkabelns innerledare till tråden. Ingen säger emot detta.

Frågan är då vad man gör med skärmen. Att inte ansluta den till något är förmodligen en dålig idé.

Att ansluta den till en lika lång markplacerad tråd som den som fästes i trädet är bättre, men samtidigt blir det tydligt att halva antennen kommer att ligga på marken och andra halvan sitta upphissad i ett träd. APQ har valt en antennlängd som är fördelaktig och som säkerställer att huvuddelen av stålningen sker en bit ut i antennlinan. Det är bra.

Men rent logiskt borde det flyta RF-strömmar i båda trådarna där den tråden som sitter i trädet strålar bättre än den som ligger på marken. Eller hur?

Vad händer då om man ansluter flera markplacerade trådar och sprider ut dessa? Jag tror att förlusterna minskar och hela antennsystemets verkningsgrad ökar.

Det som behövs för att skärmen skall kunna anslutas är väl egentligen bara någon form av "lågimpedivt jordplan" som är tillräckligt stort räknat i våglängder att kapacitansen mot underliggande mark blir tillräckligt stor. Ungefär som vi inom min branch EMC, använder ett referensjordplan som i sin enklaste form är en stor plåt för att få stabila och repeterbara mätresultat. Samma referensjordplan som i detta fallet är placerat på ett större bord används också för impedansmätningar på monopolantenner i GHz-området. Utan detta jordplan blir mätuppkopplingen känslig och resultaten opålitliga.

Går det att dra några paralleller här eller hur skall en s k "motvikt" benämnas för att det skall bli tekniskt korrekt och dess funktion bli solklar och lätt att begripa?

/Bengt
 
Hej alla

Borde man inte kunna göra en liknande variant med ett 20 meters blankt stålmåttband. Det finn ju såna med vev och då är ju måttangivelserna redan klara. Man borde kunna mata den genom att använda krokodilklämma modell kraftigare precis vid rullen. Och sedan naturligtvis någon form av motvikt som diskuterats tidigare. Eller tänker jag galet nånstans?

Örjan SM7PXS
 
EQL de APQ.
Hej. Jo du har säkert rätt i att verkningsgraden ökar om man har flera jordplan lagda som ekrarna i ett hjul på marken. Då kommer "marktrådarna" att stråla mindre eftersom strömmarna tar ut varandra och all radiering kommer i huvudsak ske från tråden "uppe i luften".
Frågan är bara hur mycket GLD vill släpa med sig i sin ryggsäck? Jag och SM6VDN, Conny, har i dag kört flera QSO på 3.7-MHz med winch-antennen från min trädgård. Vi fick svar från alla SM6:eek:r och SM0:eek:r som vi hörde. Endast en radial var i bruk.
Om marken är lagom fuktig kanske man kan tänka sig ett litet jordspett istället för en motvikt? I en US Army handbook föreslår man en bajonett nedstucken i fuktigt mark. Man föreslår också att man skall urinera runt kniven för att minska jordmotståndet!

PXS de APQ.
Du tänker rätt. Det är nog bara fantasin som kan stopp för dessa förslag. En annan variant som jag funderat på är ett märksnöre som vevas in i en behållare som innehåller rött kritpulver för att "snärta" raka streck på väggar. Används av snickare. Det gäller bara att hitta en tillräckligt smidig stålwire som låter sig rullas upp i behållaren.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Hej alla

Borde man inte kunna göra en liknande variant med ett 20 meters blankt stålmåttband. Det finn ju såna med vev och då är ju måttangivelserna redan klara. Man borde kunna mata den genom att använda krokodilklämma modell kraftigare precis vid rullen. Och sedan naturligtvis någon form av motvikt som diskuterats tidigare. Eller tänker jag galet nånstans?

Örjan SM7PXS

En balanserad sådan dipolantenn såldes av Hy-Gain och Collins i årtionden;
"Tape Measure Dipole".

Principen går alldeles utmärkt att använda även för obalanserade antenner.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag minns den där måttbandsdipolen.
ELFA sålde den.
Den var skitdyr med dåtidens pengar.
Den försvann dock från markanden, kanske för att någon "skitförklarade" den, då ju elementen består av stålmåttband som ju inte är någon bra ledare.
Dessutom var den ju avsedd för tillfälliga uppsättningar och förstördes lätt över ett år uppe i väder regn och snö
Det jag reagerade på var att rullarna för måttbanden satt i mitten och tyngde ju ner antennen kraftigt.
Att bygga något motsvarande, och kanske både lättare och med bättre tråd är ju en trevlig utmaning.

Allra häftigast vore ju en motordriven sak, med motorstyrning via koaxen.
Med samtidigt upp eller utrullning av staglinan så att den har konsant längd oavsett resonansfrekvens. Eller gummisnoddar till träden.......
Med kombinerad balun och motor...... öhhh

Kanske kunde man byta ut tygbanden i ett tygmåttband mot elstängselband.
De är ju "öppna" och rullen kortsluter den del som är upprullad. men lite dåliga area, den rostfria tråden är att betrakta som kromnickel, dvs motståndstråd, vilket ger ökad bandbredd till bekostnad av förluster.

de
ÄssÄmFyra FotPeDahl
 
Allra häftigast vore ju en motordriven sak, med motorstyrning via koaxen.
Med samtidigt upp eller utrullning av staglinan så att den har konsant längd oavsett resonansfrekvens. Eller gummisnoddar till träden.......
Med kombinerad balun och motor...... öhhh
de
ÄssÄmFyra FotPeDahl

Jag funderar på att köra med en sluten slinga.
Ena rullen med kopparwire och andra med nylonlina, allt på samma axel.
Man har ett block i den ändan som ska hissas upp i trädet.
Detta kräver då ingen tung "mekanisk motvikt" och man kan använda tunnare lina.
Man lossar på returlinan så att den snurrar fritt på axeln och drar upp blocket på höjd. Därefter låser man ihop hela paketet och vevar ut kopparwiren.


......var det en begriplig förklaring:rolleyes:


/Micke
 
"Jag funderar på att köra med en sluten slinga."

Det är ett system som bland annat användes på brittiska ambassader runtom i världen, fast då monterat inuti deras flaggstång - den som ser ut som masten på ett gammalt segelfartyg. Det har även funnits en hel del militära tillämpningar av samma idé.

Kjell
 
"Jag funderar på att köra med en sluten slinga."

Det är ett system som bland annat användes på brittiska ambassader runtom i världen, fast då monterat inuti deras flaggstång - den som ser ut som masten på ett gammalt segelfartyg. Det har även funnits en hel del militära tillämpningar av samma idé.

Kjell


Ahhh! man är inte helt dum alltså, bara långsam:eek:
 
Inspirerad av denna tråden har jag också knåpat ihop en portabel HF antenn.
Jag gjorde även en HF choke av koax (lindad runt ett avloppsrör) som syns på bilden.
Skall testa den från Göteborgs södra skärgård i veckan som kommer.
// Åke
 

Attachments

  • photo.jpg
    photo.jpg
    32,1 KB · Views: 258
Last edited:
Nu har jag testat lite försiktigt på altanen.
Körde ett första QSO med UX5UW på 30m med RST 579.
// Åke
 

Attachments

  • portable_ant.jpg
    portable_ant.jpg
    90,7 KB · Views: 159
  • outdoor_rig.jpg
    outdoor_rig.jpg
    76,3 KB · Views: 176
Hej Åke, härliga sommarbilderbilder.
Hur fungerar antennen, är den lätt att stämma av?

Jag har också kört lite portabelt med en annan variant på ändmatad antenn.portable_mod_efz.jpg
26m tråd med 5m motvikt hängade under.
Kanske kan man säga att det liknar en ändmatad ZEPP där elementen inte är helt paralella.
portable_mod_efz_s.jpg
rigg.jpg

Antennen fungera bra men kräver tuner.

/Micke
 
Back
Top