Tips? VÄLDIGT enkel sändare för nybörjarlödare.

Ozgood

Member
Hej hopp allihop.
Jag har nu tagit mig an uppgiften att lära mig lite om elektronik och är för tillfället i färd med att lära mig lite grundläggande grejer och slänga ihop lite enkla kretsar och annat.
Jag är total nybörjare på det här med elektronik och det verkar som att även de enklaste projekt i mina ögon är fyllt av fikonspråk och underliga krusiduller (blir förvirrad då folk använder olika symboler för samma sak på olika scheman).

Jag funderar nu på om någon har ett tips på en VÄLDIGT enkel sändare, av vilken typs som helst. Jag är nöjd bara jag kan höra den knastra i radion. Haha...
Jag vill lära mig löda ordentligt så inte för avancerade grejjer passar mig. Gärna så lite komponenter som möjligt.

73/Henrik - SM6YZC
 
Hej hopp allihop.
Jag har nu tagit mig an uppgiften att lära mig lite om elektronik och är för tillfället i färd med att lära mig lite grundläggande grejer och slänga ihop lite enkla kretsar och annat.
Jag är total nybörjare på det här med elektronik och det verkar som att även de enklaste projekt i mina ögon är fyllt av fikonspråk och underliga krusiduller (blir förvirrad då folk använder olika symboler för samma sak på olika scheman).

Jag funderar nu på om någon har ett tips på en VÄLDIGT enkel sändare, av vilken typs som helst. Jag är nöjd bara jag kan höra den knastra i radion. Haha...
Jag vill lära mig löda ordentligt så inte för avancerade grejjer passar mig. Gärna så lite komponenter som möjligt.

73/Henrik - SM6YZC
Vi är många som börjat vår bana med en HF65.
Prova den.
Sidan 13 i den här PDF:En. http://www.qsl.net/veron-kst/PDF/KST200501.pdf
Google translate kan hjälpa dig med översättning om din holländska är lite rostig.
Orginalspolen är etsad på kretskortet, man kan byta ut den mot en egenlindad om man vill, 4 varv koppartråd runt ett 10-15mm borr brukar vara ett bra utgångsläge.
Separera varven något 1-2mm brukar vara lagom. Lämplig koppartråd är 0.8 till 2mm tjock.