Tips? VÄLDIGT enkel sändare för nybörjarlödare.

Ozgood

Member
Hej hopp allihop.
Jag har nu tagit mig an uppgiften att lära mig lite om elektronik och är för tillfället i färd med att lära mig lite grundläggande grejer och slänga ihop lite enkla kretsar och annat.
Jag är total nybörjare på det här med elektronik och det verkar som att även de enklaste projekt i mina ögon är fyllt av fikonspråk och underliga krusiduller (blir förvirrad då folk använder olika symboler för samma sak på olika scheman).

Jag funderar nu på om någon har ett tips på en VÄLDIGT enkel sändare, av vilken typs som helst. Jag är nöjd bara jag kan höra den knastra i radion. Haha...
Jag vill lära mig löda ordentligt så inte för avancerade grejjer passar mig. Gärna så lite komponenter som möjligt.

73/Henrik - SM6YZC
 
Hej hopp allihop.
Jag har nu tagit mig an uppgiften att lära mig lite om elektronik och är för tillfället i färd med att lära mig lite grundläggande grejer och slänga ihop lite enkla kretsar och annat.
Jag är total nybörjare på det här med elektronik och det verkar som att även de enklaste projekt i mina ögon är fyllt av fikonspråk och underliga krusiduller (blir förvirrad då folk använder olika symboler för samma sak på olika scheman).

Jag funderar nu på om någon har ett tips på en VÄLDIGT enkel sändare, av vilken typs som helst. Jag är nöjd bara jag kan höra den knastra i radion. Haha...
Jag vill lära mig löda ordentligt så inte för avancerade grejjer passar mig. Gärna så lite komponenter som möjligt.

73/Henrik - SM6YZC
Vi är många som börjat vår bana med en HF65.
Prova den.
Sidan 13 i den här PDF:En. http://www.qsl.net/veron-kst/PDF/KST200501.pdf
Google translate kan hjälpa dig med översättning om din holländska är lite rostig.
Orginalspolen är etsad på kretskortet, man kan byta ut den mot en egenlindad om man vill, 4 varv koppartråd runt ett 10-15mm borr brukar vara ett bra utgångsläge.
Separera varven något 1-2mm brukar vara lagom. Lämplig koppartråd är 0.8 till 2mm tjock.

Lycka till!
 
Hej!

Jag svarade, trodde jag, dig igår.... men inlägget kan jag inte hitta idag, kanske det var en mardröm? Ha ha ha.

Ett förslag från mig är att bygga någon sändare som du kan ha "verklig nytta av". Kanske en liten kristallstyrd telegrafisändare med en eller två transistorer? Eller kanske med ett elektronrör, då kan du tämligen enkelt få lite mer effekt. Dock så är sändare med elektronrör vanligtvis förenat med spänningar på flera hundra volt, detta kräver kunskap i hur man enklast överlever bygget och användandet av en sådan sändare.

Se till att "lura" någon, vän eller ovän, att bygga en liknande sändare så kan ni öva telegrafi, om nu det är av intresse/behov.

Ja, det var förslag från mig, att hitta en radioklubb med vänligt sinnade individer är A&O.
 
En HF-65 eller en två transistors Morsesändare må vara lämpliga nybörjarexperiment.
HF-65 byggde man under 60 och 70 talet som sk spionsändare. Kunde oxo moduleras med musik som piratsändare, skitkul och utvecklande.

Förhoppningsvis preskriberat idag.

Att sikta på en telefonisändare, eller en mottagare tycker många nyubörjare utan erfarenhet borde vara enkelt, men kräver ändå en massa erfarenhet för att få att funka.
Det är en lång väg till att få grejer att funka så börja med enklare saker och försök få dem att funka och förstå hur de fungerar.
Steg för steg utvecklar man sig.

För att bygga en Morsesändare och använda den krävs ju att man kan koden.

de
SM4FPD
 
Om man är total nybörjare är mitt tips att köpa en enkel byggsats där alla komponenter ingår, och det finns en byggbeskrivning med bilder där man får hjälp att identifiera och placera komponenterna.

/Arne
 
Om syftet är att lära sig grunderna i elektronik för att så småningom kunna konstruera och bygga egna apparater så rekommenderar jag att börja från grunden.

Genom utbildningen för amatöradiocertifikat som du genomgått så har du fått en första orientering om några av de vanligaste komponenterna och hur de ser ut i verkligheten och som schemasymboler. Den kunskap du har skaffat dig kan dock inte användas till något i verkligheten. Se det du lärt dig hittills som en allmän introduktion.

Verkar det kul?

Om svaret är ja, och du menar allvar med att gå vidare så rekommenderar jag boken KONCEPT för Radioamatörcertifikat som kan köpas från SSA för en billig penning.

När du köpt boken och bläddrar igenom den första gången kommer du att konstatera - oj, vad invecklat, detta klarar jag aldrig.

Men om du tar dig tid och börjar läsa boken från sida 1 och sedan arbetar dig igenom kapitel efter kapitel så kommer du till slut att ha lärt dig tillräckligt mycket för att förstå det mesta inom amatörradiohobbyn. Du kommer också att kunna bygga ihop egna apparater utifrån dina egna önskemål. Du kommer att kunna modifiera radioapparater och även reparera dom om de går i sönder. Det som boken omfattar är i stora drag det som krävs för ett amatörradiocertifikat i många andra länder.

Nu vet jag av erfarenhet att knappt någon mäktar att ta sig igenom en sådan bok för egen maskin. Å andra sidan finns inga bra genvägar om du verkligen vill lära dig grunderna och på sikt komma vidare.

För att du skall få reda på om du verkligen är tillräckligt intresserad och motiverad (det vet du inte ännu) så är byggsatser som NFT föreslog en utmärkt inkörsport. Börja med att välja något enkelt, vad som helst. Stirra dig inte blind på att det måste vara en sändare. Syftet var ju att få en inblick i elektroniken inte att bygga en sändare.

Elektrokit har ett bra sortiment kul byggsatser. Beställ några sådana och sätt fart. Du kommer att lära dig att läsa schema, tolka komponentsymboler, identifiera de olika ingående komponenterna, montera dessa på rätt sätt, löda och ev felsöka om ditt bygge inte fungerar.

Ett tips när du bygger ihop dina första projekt är att arbeta metodiskt och mycket långsamt. Kom ihåg att syftet är att lära sig grunderna i elektronik, inte att bygga t ex en färdig sändare eller en elektronisk tärning.

Utöver att följa byggbeskrivningen kan du studera varje komponent, kontrollmät motstånden och lär dig mer och mer.

Var det kul?

Fortsätt jobbet med att bygga in kortet i en liten plåtlåda. Köp en box eller bocka till en egen. Under tiden du funderar på hur boxen skall se ut och vilka uttag som behövs lär du dig mer och mer.

Använd boken KONCEPT som uppslagsverk. Försök att finna de avsnitt i boken som behandlar saker och komponenter som omfattas av byggsatsen. Då lär du dig ännu mer och det blir roligare att lära.

En viktig sak innan du sätter igång är att skaffa bra verktyg. En enkel lödstation, lödtenn, sidavbitare, pincett, kanske ett förtoringsglas, några skruvmejslar och andra smådetaljer är bra att ha. Ordna till en fri yta på ditt skrivbord och se till att ha bra belysning.

De första byggprojekten kan du köra på batterier men sedan bör du skaffa dig ett nätaggregat av något slag. Även sådana finns på Elektrokit för en billig penning.

Hur låter detta Ozgood, är det vad du vill och önskar?

/Bengt
 
Last edited:
Tack så mycket alla för tips. Har varit inne på elektrokit och kikat och de har ju en massa roliga små byggsatser. (Bl.a. en 80meters cw-sändare!)
Får se vad det blir. Just nu håller jag mest på att experimentera med batterier och solceller.
 
Orginalspolen är etsad på kretskortet, man kan byta ut den mot en egenlindad om man vill, 4 varv koppartråd runt ett 10-15mm borr brukar vara ett bra utgångsläge.
Separera varven något 1-2mm brukar vara lagom. Lämplig koppartråd är 0.8 till 2mm tjock.

Lycka till!

Jag lånar tråden lite för en fråga om det går för sej.
Jag ska också experimentera med lite radiobygge och vill linda mina egna spolar...
Är det någon speciell koppartråd man bör ha?
Och var får man tag på koppartråd utan skyddshöljen???
Om någon har en länk till någon som säljer så jag hittar rätt...
tack
 
Hej!

Kolla om det finns någon lokal "lindare" där du bor, alltså någon som sysslar med elmotorer motorer osv.
Så gjorde jag i ungdomens dagar om man behövde några meter Cu-tråd, med en gnutta tur så fick man tråden gratis.
 
Jag lånar tråden lite för en fråga om det går för sej.
Jag ska också experimentera med lite radiobygge och vill linda mina egna spolar...
Är det någon speciell koppartråd man bör ha?
Och var får man tag på koppartråd utan skyddshöljen???
Om någon har en länk till någon som säljer så jag hittar rätt...
tack

är spolarna avsedda för lite högre frekvenser kan man använda mittledaren på en koax som har försilvrad solid mittledare.
 
Back
Top