Tjuvar med störsändare.

Tur att det inte finns batterier till mina handapparater. Vore ju illa att åka fast för förberedande till brott om Polisen ser mig med en handapparat.

Inte särskilt smart av media att tipsa de tjuvar som inte själv kommit på idén hur man gör.:rolleyes:

Man undrar hur polisen kollar vilket frekvensområde handapparaten har. :confused:

Sen verkar ju folk rätt nonchalanta då de låser bilen. De flesta kollar inte om de får kvittering från bilen.

Man borde kanske kontrollera vilken störningsnivå (från annan elektronik) det finns på de aktuella
P-platserna där inbrott ägt rum.

Last edited:
Under årens lopp så länge dessa automatiska billås har funnits har man sett liknande "nyheter" då och då - dvs inget nytt under solen...

Hej alla!:)

Vill man skoja med med någon, kan man ladda ner androidappen (gratis):
Instant Buttons

Sedan trycka på knappen:
CarKey

Helgen kan alltid avslutas med androidappen (gratis):
iBeer

73 + hopp om varmare och torrare väder:o

Last edited:
Sitter och lyssnar på Radio Västernorrland som intervjuar någon "sakkunnig". Enligt honom förekommer att tjuvar använder två olika typer av elektroniska apparater.

Den ena blockerar signalen till billåsen, dvs. bilen kvitterar med ljud och ljus att den blir låst men på något vis lyckas man störa ut den delen av signalen som låser.

Den andra typen är en elektronisk apparat som på håll spelar in signalen från din fjärrkontroll när du låser bilen och, citat: "Sedan ställer tjuven om mottagaren till sändning och kan spela upp signalen igen för att ta sig in i bilen."
Detta förfarande att tjuven spelar in signalen gör att han tar sig in i bilen, stjäl och sedan låser igen och därmed liksom sopar igen spåren efter sig varvid ingen försäkring gäller..

Sedan följer en slutkommentar att bilindustrin måste jobba på att lösa det här problemet.

??... kommentar på detta?

Massmedia lyckas alltid få tag i någon självutnämd expert som i de allra flesta fall pratar i nattmössan.

Kan man inte skylla på konsumenten?
Den som köper något så dyrt som en bil borde väl kunna lite om radio. Och därmed ifrågasätta för sig själv om han skall köpa en bil för 200 000 kr med radiostyrda lås.
Eller skall man blint lita på tillverkaren och levernatören?
Det talas ju om konsumentmakt.

Att äga och köra en bil är ett större ansvar än att sända på radio, som radioamatör. Därför borde ju kunskapen och utbildningen för en bilförare vara mer omfattande för att få köra bil än att köra radio.

Igår fick vi reda på att man blir förgiftad av plasten inuti konsevburkar, förr blev man blyförgiftad när de försökte göra billigare konsefver med blylod. hela tiden luras vi, borde inte folk fatta att plast är farligt att äta? Nog borde vi ha en utbildning för de som äter. Ett synnerligen ansvarsfullt beteende.

Media har en otrolig förmåga att permanenta allt. även om experten säger si, så blir det så som det alltid har varit i texten.
En färdskrivare heter än idag svart låda om den sitter i ett flygplan och är orange.
Tomas Quick heter så trots att han har bytt namn till Sture XXX för åtskilliga år sedan.
Energi mäts efter 60 år fortfarande i kalori, ibland äter man dessa måttenheter.
Tur att vi inte fick Euro då skulle ju kronor ha blvit kvar i 75 - 125 år.

Ang billåsen då, man ser ofta hur folk knallar iväg från bilen och trycker på "lås" med näven riktad bakåt och inte ens kollar om det blev låst. De litar blint på systemet.

Med en bärvåg på UHF amatörband kommer den inte att bli låst.

de
FPD

Allting är fullt möjligt. Men jag har svårt att se hur man stör ut halva funktionen. D.v.s bilen kvitterar men inte låser.

En vän till mig fick sin Citroen stulen under en semesterresa till Polen. Eftersom det var en "modern" modell med ett smartcard istället för nyckel som inte skall gå att stjäla enligt Citroen ansåg försäkringsbolaget att det var försäkringsbedrägeri och betalade inte ut ersättning samt anmälde honom för bedrägeri.

Det tog min kompis ett par år och flera 100K pengar att överbevisa försäkringsbolaget att bilen visst går att stjäla. Han lyckades bland annat ta hit poliser från polen som vittnade om att man med rätt utrustning kan åka iväg på ett par minuter oavsett vilken biltyp/modell det gäller.

Så precis som Gunde säger: Ingenting är omöjligt :)

Mr Bean hade en perfekt lösning på billåsproblemet, på sin lilla BMC 850, (hundkoja).
Ett hänglås. Men kom ihåg det måste vara genomgående bult....
Perfekt!

de
FPD

Det där med att spela in och spela upp, fungerar inte eftersom man kör med rullande kod. Alltså koden är ny varje gång och en gammal accepteras inte. Inte heller att störa ut en viss del av meddelandet. Givetvis skickar man inte "LÅS" och "blinka och tuta" i från fjärren. Bara "Lås".

Håller med IHY om alla experter som massmedia hittar på. I nästa avsnitt hittar de på nån ännu mer mysko expert i nån källare som påstår att det KAN vara ännu lättare att ta sig in i en låst bil t.ex. genom att "gnistra" med ett 9V-batteri som man kortsluter "eftersom gnistor sänder på alla frekvenser".. Sen hittar de en "expert" som säger att alla sändare är farliga och vi helst ska låta bilen vara olåst,,

Vojne vojne..

Hänglås kan man antingen dyrka eller såga av. Kollegan blev av med sin båt trots att den var tjudrad i bryggan med superhärdad kätting och hänglås. En batteridriven vinkelslip med kapskiva och så var det låset historia. Tjuven var vänlig att lämna hänglåset på bryggan så att kompisen hade något att visa upp för försäkringsbolaget. men båten syntes aldrig mer till....

Det spelar ingen roll hur vi än försöker skydda oss. Vill någon verkligen stjäla din egendom så gör dom det, oavsett vad vi gör för att förhindra det.

Det spelar ingen roll hur vi än försöker skydda oss. Vill någon verkligen stjäla din egendom så gör dom det, oavsett vad vi gör för att förhindra det.

Det ligger en del i det. Tyvärr är det orättvis så att tjuvarna har inga spelregler, men vi laglydiga som vill ha vår egendom i fred måste spela efter reglerna.

Sedan när man säger att det inte spelar någon roll, så ger man även upp. Det är så tragiskt. Redan i sandlådan ska man lära sig mitt och ditt och hur det känns när någon tar ens grej..

Av egen erfarenhet vet jag att de elektroniska antistöldspärrar som är monterade kan vara ren bluff från biltillverkaren. Jag byglade bort en sådan anordning i min Land Rover Discovery då den krånglade pga. ofattbart dålig konstruktion. I en tråd om skräpelektronik skrev jag om detta med bilder på denna avancerade mackapär. Se detta inlägg:
http://www.ham.se/st%F6rningar/22468-skr%E4p-fr%E5n-ebay-st%F6r.html#post54152

Enligt Land Rover måste man köpa en ny box för tusentals kronor eftersom den var avancerad och sände kodade signaler till bl.a. bränslepumpen och den gick således inte att bygla bort. Kretskortet i boxen såg vederhäftigt ut med ic-krets, transistorer, en kristall, relän, nån ellyt och diverse småkomponenter. Ingenting producerade ett dugg utom reläet så denna avancerade stöldspärr var m.a.o. en bluff.

Undrar hur det står till med de avancerade billåsen, de kanske inte är så märkliga ändå.

Back