To be or not to be - the future of cw

Bladfjädern ger en stum känsla och som vi användare sa: " lite Brio här"..Därmed vill jag påstå att den nyckel med frästa sidor med svart bottenplatta inte är den som FPD menar. Detta är en LM-Nyckel med kort arm m. målad bottenplatta. Har, och använder dagligen en exakt likadan. Den har jag oxo målat själv i svart, alla hade i original en brunbetsad bottenplatta. Emellertid är detta handpumparnas stradivarius! Den miniatyrnyckel som FPD menade är betydligt mindre. Eller bedrar kameran mig?

/73 Uffe -CIQ

Nyckel i trälåda med mörkbetsad bottenplatta mäter ca. 10cm från knopp till bakände,
finish och detaljer talar starkt för att det är en Lennart Petterson-kreation
 
Jag har gett mig den på att jag ska lära mig de som GLD kallar "det hemliga språket"
Därför som jag vill satsa och investera en ordentliga prylar.
 
Jag kämpar också på men inte går det fort..
jag väljer bort handpump till förmån för paddlar, jag upplever att det fungerar bäst för mig eftersom min taktkänsla är så usel att jag inte ens kan klappa en katt utan att den reser sig och går :(
 
jag väljer bort handpump till förmån för paddlar

De är de som jag tycker är lite synd. De är allt fler som "paddlar" och den ädla konsten att "pumpa" försvinner mer och mer. De är väl de som JKQ är inne på.
 
Det också, IZJ, men kanske framförallt att telegrafin somnar av så sakteliga i och med att det inte är "nödvändigt" att kunna... Men den här tråden visar ju på att det finns en härlig spirit att förkovra sig i telegrafins ädla konst. FBJ/Bjarne är ju ett föredöme i mycket, och kanske framförallt när det gäller telegrafi! Här har vi nåt att se upp till!
Jag gläds åt dina ambitioner, Rolf/IZJ...härligt. Jag har pratat med FBJ och vi ska dra ut dej och TOR/Berndt på field days både med och utan kakburkar i sommar, hi!
 
Färdigheter i morsetelegrafi är inte längre ett krav för att skaffa sig amatörradiocertifikat men utan telegrafin så får man ju inte heller tillgång till mer än några få nischer av amatörradiohobbyn.

Har man inte klart för sig vad man missar eller vilka nischer man inte kan delta i så är det dock inget problem för dom. De som är nöjda med det lilla bör absolut inte offra sin fritid och begränsade energi på att lära sig telegrafi.

Det är endast de som är genuint intresserade, är motiverade och har orken eller som ser ett äkta behov och mervärde i att skaffa sig färdigheter i telegrafi som bör bry sig. Inga problem där heller även om det kan vara lite kämpigt ibland. Men skam den som ger sig. Övning ger färdighet.

Jag känner många radioamatörer som stortrivs med sin hobby trots att de inte behärskar telegrafi och som inte har det minsta lilla intresse av att spilla tid på något som de anser vara fullständigt otidsenligt och tråkigt. Inga problem. Det dom inte vet har dom inte ont av.

För att förstå vad man ev missar är det nog nödvändigt att behärska telegrafin och ha varit aktiv en längre period. För min egen del så skulle amatörradio vara en otroligt fattig hobby om jag i unga år valt bort telegrafin. I princip ingenting av det jag sysslat med under mina c:a 50 år som radioamatör hade gått att förverkliga. Hu vad hemskt!
 
Last edited:
det kan vara lite kämpigt ibland. Men skam den som ger sig.

Japp, det kan vara rätt så kämpigt har jag märkt, speciellt mottagning av sändningsstilar med "dialekt". hualigen :)
Men plötsligt händer det, ropade på 14054 och fick svar av en skotte med, vad jag uppfattade, likvärdiga kunskaper i både mottagning och sändning som mig själv. 100% taget med lite tjatter om allt möjligt, och ett brett leende på läpparna efteråt. Man skulle haft fler sådana motstationer för att boosta självförtroendet
 
Pensionerade radioamatörer från Storbritannien har ofta tid och massor att berätta...;)
 
Pensionerade radioamatörer från Storbritannien har ofta tid och massor att berätta...;)
Japp, jag gillar 17m för där hittar man många trevliga G- och M-amatörer att prata lite med och inte bara utbyta 59+73 med.
 
Har man inte klart för sig vad man missar eller vilka nischer man inte kan delta i så är det dock inget problem för dom.
och
För min egen del så skulle amatörradio vara en otroligt fattig hobby om jag i unga år valt bort telegrafin.

Men Bengt, det är något som är motsägelsefullt där: Hur skulle du kunna veta bättre än andra vad du missar om du inte hade telegrafin?
-o-
Det är sagt tidigare men tål att upprepas: Svårigheten man har då man vill motivera någon att lära sig telegrafi, är dels att på ett övertygande sätt förklara dess överlägsenhet jämfört med andra förbindelsesätt, speciellt vid klena konditioner eller i störda situationer, och dels att kunna förmedla den där speciella goa känslan som telegrafikontakter ger. Det spelar heller ingen roll hur många gånger vi tjatar om att telegrafin är "12-15 dB bättre än SSB". Det finns ju slutsteg ...

Det var mycket enklare förr, för oss gamla uvar, ty när vi var på gång så fanns inget alternativ, då telegrafi ingick i grundkraven.
 
Svårigheten är, som man kan läsa i denna tråd och andra, att finna jämbördiga motstationer.
Det hade ni antagligen när ni tog de första staplande nycklingarna, AKU & EQL. Det är inte
samma sak att köra med en driven telegrafist som "lägger band" på sig för att du ska kunna
få ett QSO.

Vi har talat om QRS frekvenserna som finns på HF-banden., SA2CLCs kontakt på 20m var
på en sådan, nästan i alla fall. Den är formellt mellan 14055 - 14060 kHz. Det finns sådana
segment på all HF-banden - så det är där man kan hitta jämbördiga motstationer.
 
Svårigheten är, som man kan läsa i denna tråd och andra, att finna jämbördiga motstationer.
Det hade ni antagligen när ni tog de första staplande nycklingarna, AKU & EQL. Det är inte
samma sak att köra med en driven telegrafist som "lägger band" på sig för att du ska kunna
få ett QSO.

Vi har talat om QRS frekvenserna som finns på HF-banden., SA2CLCs kontakt på 20m var
på en sådan, nästan i alla fall. Den är formellt mellan 14055 - 14060 kHz. Det finns sådana
segment på all HF-banden - så det är där man kan hitta jämbördiga motstationer.

Jag tror snarare problemet är att våga. Jag tror faktiskt inte att om man svarar någon på 80 meter QRS, att den personen inte skulle dra ner hastigheten till den svarandes nivå.
Numera ropar jag sällan CQ där, gör ibland nya försök, bland annat ett fruktlöst igår.
När jag ropar brukar jag indikera att jag tar alla hastigheter genom att köra CQ i allt från 80 takt till 200+takt.

Ibland kan någon komma in och skriva SAX? vilket bara gör mig så trött att SOCWA fått motsatt verkan än vad avsikten varit nämligen att aktivera den nobla arten.

Jag förstår att det kan vara jobbigt att lära sig telegrafi precis som allting annat. Jag själv jobbar hårt på att förkovra mig i teknik delen vilket inte alltid är det lättaste heller om man verkligen inte bara vill bli en låtsatsexpert.

73's de Tore
 
Tror inte du riktigt förstår vad jag menar. Har genom livet stött på detta fenomen, att någon väldigt driven kan få nybörjare att undvika utövandet. Det har inget med hur vänlig och förekommande du är utan det är effekten på nybörjaren jag talar om.

Som exempel förutom CW, att spel schack mot en spelare som ligger på en betydligt högre nivå än du, vi var ett gäng glada amatörer som spelade musik där jag växte upp, när någon mer "proffsig" dök upp så tappade vi andra lite lusten och nästan slutade att spela.

Om du läser om SA2CLCs inlägg om sitt QSO på 20m så är det just glädjen att tillsamans med en lika "dålig" telegrafist upptäcka glädjen/skönheten med CW.
 
Med tanke på vad SM5AKU skriver: "Men Bengt, det är något som är motsägelsefullt där: Hur skulle du kunna veta bättre än andra vad du missar om du inte hade telegrafin?" Och Ang Bengts: "För min egen del så skulle amatörradio vara en otroligt fattig hobby om jag i unga år valt bort telegrafin".

Själv lärde jag mig Morsetelegrafi på egen hand i slutet v 60 talet, verkligen något jag aldrig ångrar.
Men när det var över och B certet fanns i hand, och den hembygds Mosesändaren hade körts ett tag, hägrade nya utmaningar.
Maskintelegrafi, Baudot, och en gammal teleprinter skaffades in. Bygget och driftsättandet för att köra RTTY, (Radio Fjärrskrift) var en verklig höjdare, och jag skulle vilja säga samma mening som Bengt med tillägget maskintelegrafi: "För min egen del så skulle amatörradio vara en otroligt fattig hobby om jag i unga år valt bort maskintelegrafin".
Så hur vi upplever hobbyn måste vi nog ändå se som individuellt, demokratiskt och inte kollektivt eller sektliknande.
Inom amatörradio borde det inte finns utrymme för sekttänkande.
Vi måste inse att alla är lite olika och inte låter sig påverkas hur som helst.
Och väldigt få, för att säga ingen, har förmågan att veta hur andra bör agera, tänka och bete sig. Då talar vi om religion och sekter.

Idag finns mängder av olika trafiksätt under begreppet telegrafi, eller maskintelegrafi öve radio. Många radioamatörer har stort utbyte v dessa trafiksätt och att lära sig om alla är en kunskapslyft likt den att lära sig Morse som enda trafiksätt.

Däremot att bygga är enklare för bra Morse sändning, och mottagning det kan man hålla med om.
Men samma sak kan sägas om byggande, det går inte med alla medel i världen att få en som inte vill bygga att göra detta.

de
SM4FPD
 
AKU skrev; "Men Bengt, det är något som är motsägelsefullt där: Hur skulle du kunna veta bättre än andra vad du missar om du inte hade telegrafin?"

Jag vet ju vad jag själv sysslat med under snart 50 år och kan bara konstatera att en mycket stor del av amatörradion för min egen del kretsat kring telegrafin både operationellt inom svagsignalkommunikation och när det gällt renodlade tekniska experiment med allehanda sändare m m. Om jag inte behärskat telegrafin så hade en mycket stor del av hobbyn varit stängd för mig.

Som jag skrev tidigare; "Har man inte klart för sig vad man missar eller vilka nischer man inte kan delta i så är det dock inget problem för dom."

Alltså. De som inte sysslat med morsetelegrafi har förmodligen inte heller kommit underfund med det fantastiska och behöver varken längta eller sakna något. Förhoppningsvis har de funnit annat i hobbyn som de trivs med och kan vara glada ändå.

KBW skrev; "Som exempel förutom CW, att spel schack mot en spelare som ligger på en betydligt högre nivå än du, vi var ett gäng glada amatörer som spelade musik där jag växte upp, när någon mer "proffsig" dök upp så tappade vi andra lite lusten och nästan slutade att spela."

Det är helt riktigt. Som nybörjare idag har man svårt att finna andra nybörjare av den anledningen att antalet aktiva sådana är väldigt lågt. Sannolikheten för att en nybörjare skall få kontakt med en annan nybörjare är obefintlig. Så på den punkten är skillnaden stor mot 60-talet då jag började. Vi var massor med unga i klubbarna och alla var heta på gröten att få ihop sin egen hembyggda kristallstyrda 10 wattare och komma igång på banden.

Här tror jag att just det faktum att man som nybörjare börjat från grunden med att bygga sin egen sändare hjälpte till att bygga upp känslan av radio som magiskt. Det kan förmodligen andra som börjat på samma sätt känna igen medan de som aldrig byggt något naturligtvis inte har fått den inblicken i hobbyn. De flesta som börjar idag börjar ju i slutet av hobbyn med en fullspäckad transceiver som kan allt. Som den nya IC-7300 avsedd för entry level! Det är synd om de nya.

För att överhuvudtaget ha en chans att avancera som nybliven telegrafiradioamatör idag så krävs att man behärskar runt 70 trafiktakt. Det är den sluthastighet som moderna telegrafikurser ger. Den som lär sig enligt det gamla systemet där grundutbildningen slutade i 40-50 takt har ytterst små chanser att finna några motstationer idag. Lägre takter som 25 takt är helt omöjliga.

FPD skrev; "Bygget och driftsättandet för att köra RTTY, (Radio Fjärrskrift) var en verklig höjdare, och jag skulle vilja säga samma mening som Bengt med tillägget maskintelegrafi: "För min egen del så skulle amatörradio vara en otroligt fattig hobby om jag i unga år valt bort maskintelegrafin"."

Åhhhh, kan bara hålla med. Började 1972 med Creed 7B och slutade på 90-talet med Siemens T100 och ARQ. Har i modern tid provat RTTY via datorn men det är för mig värdelöst. Tekniskt sett fungerar det bättre än de gamla mekaniska systemet men saknar också själ. RTTY skall rassla och det skall lukta varm olja. Vagnretur som gör att bordsbenen håller på att ge vika och de små plingen i klockan. Den som varit med på den tiden vet vad jag menar. :)
 
Last edited:
Det är så sorgligt att läsa vad många ESR:are skriver om hur dåligt det är idag e t c.
Det finns massor av saker som är oerhört utmanande och roliga i amatörradion alltifrån remotekörning, genom telegrafi och experimenterande till långa qso prat.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför ni är så fruktansvärt insnöade i begreppet bygga själv och att ni så hemskt gärna vill motarbete utvecklingen.
Ni gör samma misstag som musikindustrin - se vart de har hamnat idag. Mycket smartare att jobba med utvecklingen istället och promota experimenterande och byggande med moderna grejor.

Vad gäller CW så förstår jag vad du menar KBW och jag kan förstå de som jag utrycker mig "inte vågar" - det är lättare och kanske också roligare att ha qso med en på samma nivå. Men det vore jätteroligt om nybörjare vågade/ville även ha QSO med oss gamla CW gubbar.

73's de Tore
 
NCS skrev; "Jag kan för mitt liv inte förstå varför ni är så fruktansvärt insnöade i begreppet bygga själv och att ni så hemskt gärna vill motarbete utvecklingen."

Jag vet inte vilka "ni" du syftar på och som du anser vara insnöade och motverkar utvecklingen enligt ditt synsätt. Jag gissar emellertid att jag är en av de där "ni" i alla fall.

"Ni gör samma misstag som musikindustrin - se vart de har hamnat idag. Mycket smartare att jobba med utvecklingen istället och promota experimenterande och byggande med moderna grejor."

Jag tror inte du har någon möjlighet att uttala dig om vilka nischer inom amatöradiohobbyn som jag funnit intressanta och givande. Jag förstår inte heller varför jag skulle behöva promota andra nischer som ligger mer i linje med vad du anser vara rätt men som kanske inte intresserar mig alls. Inte den mest korkade skulle kunna komma på en sådan sak Tore.

Det vore bättre om du promotade sådant inom hobbyn som du själv brinner för på samma sätt som jag gärna framhåller telegrafins fantastiska fördelar och den enorma tillfredsställelsen som jag upplever genom att använda egenkonstruerad radioutrustning som många gånger byggs från scratch med de komponenter som finns till hands i junkboxen. För mig är denna kombination av telegrafi och egenbygge riktig amatörradio. För andra är det andra saker som kommer först. Vad har du för problem med det?

NCS skrev; "Ibland kan någon komma in och skriva SAX? vilket bara gör mig så trött att SOCWA fått motsatt verkan än vad avsikten varit nämligen att aktivera den nobla arten."

Jaså du använder datorn för att ta emot morsetelegrafi. Då är det ju inga problem att köra 200-takt och däröver som du brukar lyfta fram. Själv håller jag mig till manuell sändning med fingrarna och hörselmottagning med örat när det gäller att utöva den nobla arten morsetelegrafi. Nymodigheterna med datoprogrammen som hjälpmedel är inget för mig men jag accepterar så klart att det finns dom som liksom du använder datorn för att kunna vara med i gamet. Inga problem för min del Tore. Knappa på du.

I övrigt håller jag med om att SOCWA och liknande aktiviteter tyvärr får motsatt effekt. Huvudsyftet är ju inte alls att köra telegrafi för telegrafins skull utan mer att samla poäng i ännu en tävling. Därför undviker jag att delta sådana utstuderat tillrättalagda aktiviteter där andra anser att dom har rätt att ställa krav på mig att jag måste logga in QSO:na i en databas för att de skall få poäng.

Det finns bara en ingång till de olika nischerna inom amatörradio och det är nyfikenhet och intresse. Finns bara dessa ingredienser så infinner sig ofta motivationen och då orkar man i regel också ta sig ända fram till målet.

Saknas nyfikenhet, intresse, motivation och ork så kanske man får nöja sig med att se på andras liv i TV och käka chips och dricka Coca Cola?
 
Som vanligt kan du inte läsa vad man skriver utan hittar på en massa och vrider och vänder på orden.

NCS skrev; "Jag kan för mitt liv inte förstå varför ni är så fruktansvärt insnöade i begreppet bygga själv och att ni så hemskt gärna vill motarbete utvecklingen."
Jag vet inte vilka "ni" du syftar på och som du anser vara insnöade och motverkar utvecklingen enligt ditt synsätt. Jag gissar emellertid att jag är en av de där "ni" i alla fall.
Absolut du är ju en av ledarna i "klappa på ryggen gruppen".

Jag tror inte du har någon möjlighet att uttala dig om vilka nischer inom amatöradiohobbyn som jag funnit intressanta och givande. Jag förstår inte heller varför jag skulle behöva promota andra nischer som ligger mer i linje med vad du anser vara rätt men som kanske inte intresserar mig alls. Inte den mest korkade skulle kunna komma på en sådan sak Tore.
Jag har aldrig påstått att jag vet vilka nischer du sysslar med.

Det vore bättre om du promotade sådant inom hobbyn som du själv brinner för på samma sätt som jag gärna framhåller telegrafins fantastiska fördelar och den enorma tillfredsställelsen som jag upplever genom att använda egenkonstruerad radioutrustning som många gånger byggs från scratch med de komponenter som finns till hands i junkboxen. För mig är denna kombination av telegrafi och egenbygge riktig amatörradio. För andra är det andra saker som kommer först. Vad har du för problem med det?
Jag promotar sånt jag brinner med i min hobby men jag ser inte ner på sådant som andra brinner för.

Jaså du använder datorn för att ta emot morsetelegrafi. Då är det ju inga problem att köra 200-takt och däröver som du brukar lyfta fram. Själv håller jag mig till manuell sändning med fingrarna och hörselmottagning med örat när det gäller att utöva den nobla arten morsetelegrafi. Nymodigheterna med datoprogrammen som hjälpmedel är inget för mig men jag accepterar så klart att det finns dom som liksom du använder datorn för att kunna vara med i gamet. Inga problem för min del Tore. Knappa på du.
Ehhh datorn för att ta emot morsetelegrafi ? Jag känner sådana som gör det och det har jag absolut inget emot - ett mycket bra sätt att lära sig på.
Antar att ovanstående påstående är en ny EQL variant - obegripliga påhitt som han sedan vänder till en poäng som han är ute efter .

Det finns bara en ingång till de olika nischerna inom amatörradio och det är nyfikenhet och intresse. Finns bara dessa ingredienser så infinner sig ofta motivationen och då orkar man i regel också ta sig ända fram till målet.

Det finns massor av ingångar och att bygga själv är inte den enda.
 
Back
Top