To be or not to be - the future of cw

Så kul att du försöker att komma igen med att köra telegrafi Rolf. Du vet ju hur intenst jag själv kör med det trafiksättet och hur överlägset det är. speciellt mot SSB. Du får ta att det går snabbt på de flesta håll och ha tålamod, vänta på att någon som jag själv gärna kör ett QSO med de som inte kan ta emot snabbare telegrafi. Och, så kul att du även har byggt en delta loop och matar den med din AH-4:a precis som Anders gör efter att på min inrådan gjort kopplingen som du även har satt i hop.

Vi får se tiden an och göra utflykter till de fina platser som jag tipsat både dig och Anders om. Du kommer att upptäcka en helt ny värld på telegrafi, även om det i början går långsamt. Som vissa andra här betonat så vinner trägen och jag vet ju hur envis du kan vara när du vill, eller hur? :D

Se tiden an och även om du som jag behärskar mer än Svenska språket så kan jag förlåta dig att du tar en avstickare då och då till mikrofonen, jag gör det faktiskt ibland när condsen "trycker på", speciellt på den korta kortvågen.

Se nu till att bli bekväm hur du hanterar din applikation med portabelkörandet, även om du inte får till samma enkelhet, effektivitet och lättvikt som Bengt/EQL fick till när han gjorde sin expedition till karibien. Det är inte till för alla att ha utrymme att experimentera/leka fram en antennuppkoppling som är praktiskt, effektiv och enkel att hantera. Har man kunnandet, utrymmet, tiden och verktygen att förverkliga ett projekt av den kategorin så kan man skatta sig glad, än mer om man kan göra det när det passar utan att andra störs.

Se nu till att komma igång på allvar Rolf så kommer du aldrig att någonsin ångra dig att du köpt en Swedish key till ett "bra" pris, en AH-4:a till ett ännu "bättre" pris. Bitte macht weiter!
 
I början av 70 talet byggde jag ett tangentbord med ASCHII ut. Skitsnyggt lackerat av professionella billackerare och allt.
Till detta tangentbord var avsikten att bygga till olika enheter.
En sak som var i framtiden en alldeles egen dator. Man skulle bygga en sådan.
Men jag byggde en Morsemaskin, som tangentbordet skulle kopplas till, med buffert valbar hastighet etc.
Med den kunde jag sända perfekt Morse, i valfri hastighet, jag kunde buffra svaret under det att motstationen sände sitt "over".
När den var klar blev det inte så många QSO.
Vad jag lärde mig var vikten av att sända snygg Morse, och det gjorde ju den här maskinen.
Jag lånade ut den till en mycket duktig telegrafist, som även var bra på tangentbord.
Han kunde sända nästan hur snabbt som helst och ändå bli fullständigt uppfattad, dvs få 599 och 9 för snygg Morse, av sin gelika snabbtelegrafister.
De kunde inte riktigt fatta hur han kunde sända så snabbt och perfekt.... (idag gör man detta med en dator, jo det vet jag)
Jag lärde mig även en massa om TTL logik, och att bygget i sig var det viktigaste, inte att köra många QSO.
Senare blev det även BAUDOT ut från den här manicken.
Ett projekt som jag inte vill ha ogjort, men något man knappat gör idag då det är tusen ggr enklare att "bara" ta en dator....
Jo grejerna står kvar, men de blir nog aldrig påvärmda mer.
Sen började datorerna komma sakta men säkert.
Och jag gick tillbaka till den analoga elektroniken efter hand.

Men det såldes en del telegrafimaskiner med tangentbord i början av 80 talet, TONO och TELREADER gjorde maskiner för Morse, ASCHII och BAUDOT.
En del Amerikanska modem kom från Kantronics, AEA etc.

Tänkte bara höra med forumet om något byggt något liknande med elektronrör?????? Jag har dock sett hembygds elbuggar med eleketronrör.

Är detta då "riktig" amatörradio???

På den tiden, mitten 70 tal var i all fall utveckling något positivt inom hobbyn, man skulle vara i framkant.


De
SM4FPD
 
Det verkar som tråden spårat ur några dB men det gör väl inget nu när vi nått till sidan fem.

TTL-logik pillade jag med ett tag i början av 70-talet men fann som analog amatör inget egentligt användningsområde då. Första RTTY-modemet var med rör och 88 mH drosslar och sedan uppgraderade jag till två kanaler med 741-kretsar och aktiva filter. Oj vad bra det blev! I slutet av 80-talet blev det ARQ med en 8085:a och massor av andra kretsar. Men inget jag konstruerat själv utan bara kopierat. Kul ändå och i framkanten inom amatörradion var det även om ARQ i sig var väldigt gammalt redan då, inom kommersiell radio.

Inom morserandet så byggdes 1969 en CQ-maskin med en väl utväxlad DC-motor och kamskiva som gjorde tjänst en kort tid. Mest krångel och glappkontakt med den konstruktionen. Nästa steg i utvecklingen blev en ändlös slinga på en Tandberg S-14 rullbandspelare där de inspelade CQ DX/TEST-anropen sedan via förstärkaren fick driva en likriktare som drev ett litet tungelement. Fungerade bra många år och under många contester på 70-talet. På 80-talet lyckades jag manuellt bit för bit bränna ett 2716 eprom med mina CQ DX/TEST-anrop och den CQ-maskinen har jag i drift fortfarande. Okomplicerad och gör sitt jobb perfekt.

Har sneglat på en något modernare lösning med en Arduino i stil med loggdatorn till min portabelstation och med ett stort hemkomponerat tangentbord med en mängd förinspelade meddelanden där olika men snarlika varianter under respektive knapp väljs slumpvis så att motstationerna aldrig upptäcker att de kommunicerar med en Amtega 328P och en bekväm operatör som bara lite förstrött petar på olika knappar. De som sänder långa texter kunde få långa i retur och de som är stressade kunde få ett kort tryck på 5NN TU-knappen. Hej hej, och missa inte tåget. Det skulle nog kunna fungera ganska bra och underlätta trafikflödet. Ett koncept för ett utvecklingsprojekt .

>>>>På den tiden, mitten 70 tal var i all fall utveckling något positivt inom hobbyn, man skulle vara i framkant.

Ja, jag vet inte om det funnits så mycket utveckling inom amatörradion i egentlig mening. Det är väl bara en försvinnande liten del av amatörerna som hängt med i teknikens framkant och i stort sett samtliga dessa har jobbat med radio och genom sin hobby kunnat få utlopp för sin experimentlusta. Dvs göra sådant som cheferna inte tillät på jobbet eller som inte var ekonomiskt lönsamt. Vi som hängde med artiklarna i VHF-Communications och Dubus noterade just detta. Ett litet antal oerhört duktiga radioingenjörer försåg oss andra mindre vetande med goda ideér och konstruktioner som vi plankade och anpassade. De som inte orkade etsa kort själv eller var snåla kunde köpa färdiga kort och bygga väldigt komplicerade konstruktioner för mikrovågsbanden.

Numera tror jag att det är ännu färre av radioamatörerna som har möjlighet att hänga med i utvecklingen och jag märker ju själv att ny teknik utvecklas i sådan hastighet att det är helt omöjligt att hinna med. Nya kretsar kommer och när jag ev hunnit läsa klart ett datablad och bestämt mig så har kretsen utgått ur produktion. Ett dilemma som många inom elektronikbranchen är väl medvetna om.

Utveckling är säkert positivt i sig men frågan är vad vi menar när vi säger att vi måste följa med i utvecklingen och anpassa oss till nutid. Räcker det att jag köper en IC-7300 för att kvala in Roy? Någon modernare apparat finns väl inte just nu och kanske kan jag även ladda ner någon Beta-version av ett digitalprotokoll och följa med i utvecklingen av någon av RTTY:ns många efterföljare och kamrater.

Till vardags arbetar jag med elektronikprodukter som kommer ut på marknaden om 6- 12 månader och som du och knappt någon annan sett än Roy. Så där hänger jag på sätt och vis med även om jag bara är en liten knappt märkbar kugge i en stor utvecklingsprocess. För mig är amatörradio med dess smått antika prägel och möjligheterna att syssla med precis sådant som jag (inte andra) tycker är kul, spännande, intressant, givande eller utmanande en perfekt motpol till den vardagliga sysselsättningen. Att även på fritid tvingas hänga med i utvecklingen och hålla mig i framkanten med den nyaste Icom-lådan vore fruktansvärt tråkigt och skulle nog göra att jag snabbt tröttnade på min fina hobby.

Vad menar du själv med positiv utveckling inom amatörradion Roy. Kan du utveckla svaret en aning.
 
Last edited:
Jo Bengt om du köper en IC-7300 och lär dig hur den fungerar så har du utvecklats. Dvs inte bara hur den används och vad den ger via handboken.
Väldigt få utvecklas så dock.....
Positiv utveckling är det omvända av negativ utveckling.
Positiv är då utveckling till modernare saker, bättra prestanda mindre format lägre strömtrekk, men oxo att lära sig mer, och förstå mer för att kunna tillgodogöra sig det moderna.
Nja, när jag tänker efter Bengt, så är det en bra fråga.........


När jag byggde RTTY demodulatorer så slogs jag av hur olika de olika konstruktionerna presterade.
Den bästa var väl den danska konstruktionen OZ?????? Med ett större gäng 741:eek:r
Den kunde läsa långt under bruset och köra med kraftig selektiv fading.
Något som faktiskt inte går med Morse. Som ibland försvinner, vilket F1 inte gör den finns ju på en andra frekvensen i det ögonblicket

Sen kom de nya integrerade filtren med switchade kondensatorer, de var riktitg dåliga och RTTY:n fick lov att bli ARQ för att hävda sig, en tillbakagång tyckte jag.

Nå vi talar om Morse och den egna hjärnans förmåga att agera fjärrskriftsdemodulator.
Där kan vi utvecklas med träning och det kan ju vara positivt om hastigheten och felen minskas.


de
SM4FPD
 
Hej!

Hade nyss ett qso med OK1 på 80 m med min SEG15D och 10 m tråd 4 m över gräset.
Givetvis telegrafi och med original nyckel (inte så skön)

Uteffekt ungefär 15 W DDR.
 
FPD skrev; "Jo Bengt om du köper en IC-7300 och lär dig hur den fungerar så har du utvecklats. Dvs inte bara hur den används och vad den ger via handboken."

Jag har gjort ett sådant misstag en gång tidigare då jag köpte en FT1000MPMKV Field och trodde att den skulle vara en bra radio. Sändaren var helt oanvändbar p g a nycklingsknäppar (fick byggas om) och mottagaren inte alls så bra som det påstods. Användargränssnittet med sina allt för många och för små knappar plus undermenyer i flera lager gjorde radiokörningen komplicerad. I början tillbringades massor av tid att tillsammans med mätinstrument ställa in alla parametrarna i menyerna till bästa tekniska prestanda. Alltså göra klart jobbet som fabriken borde ha gjort före utleverans. Det var en invecklad apparat och en av de mest serviceovänliga jag stött på när de undre kretskorten skall tas ut. På sätt och vis var denna invecklade apparat utvecklande för mig då jag lärde mig mycket om den moderna apparaten och dess brister.

IC-7300 är säkert en bra radio och skulle mycket väl kunna komma till nytta som extraradio så som jag använder min IC-706MKIIG under sommaren och i övrigt som behändig apparat att ta med sig.

>>>"Positiv utveckling är det omvända av negativ utveckling. Positiv är då utveckling till modernare saker, bättra prestanda mindre format lägre strömtrekk, men oxo att lära sig mer, och förstå mer för att kunna tillgodogöra sig det moderna.

Jag tror att det räcker att förstå utveckling som förändring i någon riktning. Egalt vilken. En förändring kan vara positiv och negativ på samma gång. Positiv för någon och negativ för någon annan. Om man utgår ifrån att en hobby är en fritidssysselsättning som utförs för nöjet skull och inte behöver leda någon vart så kan man få mycket glädje av att t ex renovera gamla sändare från förr och som OID skrev köra en OK1 med sin SEG15D från 1970-talet. Eller som jag nu när jag bygger en egen liten QRP-tranceiver där teknologin med sampling detektor och fasning på LF-nivå redan är urgammal även om byggsättet jag väljer är ganska modernt med 0603 och 0402 komponenter. Inget av detta görs ju för jag måste göra det eller ens för att en ny transceiver behövs. Enbart för att det är kul, intressant, utmanande, spännande eller vad det nu är som driver oss. Som jag skrivit tidigare är jag helnöjd med min Elecraft KX3. Den har allt som behövs. Enda felet är att jag inte själv konstruerat och byggt den och därför inte kan känna äkta tillfredsställelse. Det är något visst med saker som vi skapar själv från egen hjärna och med egna händer. Fråga de som täljer trägubbar och andra kreativa människor.

Nu åter till radioverkstaden där utgåva 5 av samplingdetektorn snart skall bestyckas och avprovas.
 
Om man får säga vad man tycker, så tycker jag att in lägger avlägsna sig en hel del från trådens ursprungliga ämnen.
 
För att komma tillbaka till tråden.
Vad är man eller ni rädda för egentligen?
Även om det blir tio stycken telegrafister kvar i SM år 2030, so what?
Den som vill kör vidare. Den som inte vill skiter i Morsen.
Varför överhuvudtaget oroa sig då utvecklingens gång är fullständigt omöjlig att både förutsäga eller påverka.

Ungefär som att jämföra trådbunden telefoni med smartfånes.
Jo det finns de som vägrar ge upp trådbunden telefoni.

Däremot är de duktiga telegrafister som finns kvar värd all respekt.
Men det är förstås inte mer respekt man är ute efter......

De
SM4FPD
 
Ungefär som att jämföra trådbunden telefoni med smartfånes.
Jo det finns de som vägrar ge upp trådbunden telefoni.
De
SM4FPD

Ja, jag ansåg nog vara lite av en pionjär för 20 år sedan när jag sa upp min trådtelefon och bara skulle ha mobil.

Nu är det nog någonstans 80% av dom jämnålders i min umgängeskrets som inte har trådtelefon.

På 20 år har alltså vad som var norm ändrats radikalt, så jag ser inget konstigt med att det ändras även inom hobbyn.

Jag har försökt att intressera mig för att köra digitala moder, men det var inget som jag gillade, så i det avseendet är jag väl halvmodern då.

Vem vet, det kanske kommer något nytt hypermodernt om nåt år som jag gillar.
 
D8C101B1-B662-4319-840B-FC9582570FF8.jpeg 333CA10D-25A3-42BB-B1B9-DB8CA86ECB97.jpeg Hej,
Jag har en Swedish Key som jag köpte på en loppmarknad för många år sedan.
Visste knappt vad det var, men tyckte hantverket var så bra att jag var ”tvungen” att köpa den.
Jag funderar på att sälja den och undrar vad den kan vara värd.
Är jättetacksam för inputs.
Bästa hälsningar
Helen
 
Jag har några stycken Swedish key i samlingen,
alla tillverkade av Lennart Petterson i Hoverberg, utanför Svenstavik.


En nyckel från tillverkaren ifråga, lite rå så det luktar prototyp om den, kan vara en enklare variant av, eller en föregångare till Swedish key?
blog


En prototyp eller möjligen väldigt tidigt exemplar av just Swedish key:
blog


Swedish key, nummer 4987
blog


Nyckel i låda, nummer 4130
blog


Den lilla nyckeln som SM4FPD nämner i sitt inlägg, här med presentationsask, dock har jag inte hittat något serienummer på den (ännu)
blog

blog


Och till sist en camelback
blog
[/QUOTE
Hallå!
Kanske jag kan skingra dimman om din första ”Swedish Key” börjar din bild serie.
Den nyckeln kommer från de som tillverkades på beställning av Försvaret hos Pettersson Hoverberg och är en kopia av våra ursprungliga telegrafinycklar (förnicklade och monterade på en fiberplatta, skotades i samband ombyggnad av våra telegrafisalar p g a påstådd nickel allargi trotts att de används under årtionden). Den som var projektanvarig för om byggnaden som startade i mitten av 1970 har berättat för mig att de hade letat med ljus o lykta efter nya nycklar, tillsist hamnade de i lilla Hoverberg i Jämtland som satt igång med serietillverkning för att fylla vårt behov.
När telegrafisalen vid mitt hem förband skrotades i all nedläggnings hysteri räddade jag ett antal som höll på att hamna i en sopcontainer.
Skänkte några till medlemmar i vår radioklubb, till mina hamradio vänner och några såldes på Tradera. Fyra av dessa monterade jag på ekplattor som frästes till i överkanten, tyckte att det såg lite trevligar ut.

73/SM3BFH
 
Back
Top