Tokyo HyPower ?

SM6VTK

Well-Known Member
Är det någon som vet vart man kan få tag på utrustning från Tokyo HyPower? Har sett att de har både slutsteg och riggar men hittar väldigt lite information om dem, annat än på japanska. Mest är jag ute efter information men det bör ju en återförsäljare ha.

73 de Björn
SI6B / SM6VTK
 
Jag hade för mig det, men finner nu ingen information där. Ser att de har några enstaka produkter kvar men det verkar bara vara tillbehör.

Läste för ett tag sedan (i september?) om att Tokyo HyPower lanserat en kortvågsstation men hittar inget om den längre. Har också sett att någon firma i Storbritannien skall sälja deras produkter men hittar inget om det heller.

73 de Björn
SI6B / SM6VTK
 
VTK said:
Jag hade för mig det, men finner nu ingen information där. Ser att de har några enstaka produkter kvar men det verkar bara vara tillbehör.

Läste för ett tag sedan (i september?) om att Tokyo HyPower lanserat en kortvågsstation men hittar inget om den längre. Har också sett att någon firma i Storbritannien skall sälja deras produkter men hittar inget om det heller.

73 de Björn
SI6B / SM6VTK

HF+6m transcievern finns bara på några privata mäss-fotografier av Jim 7J1AJH från Big Sight i år. Det har inte gått att få några nyheter om HT-200 transcievern från Tokyo Hy-Power själva.
Verkar som ht-200 har liknande data som 100-serien men nu som multiband HF +6m.

Annars säljer ML&S UK Tokyo Hy-Powers slutsteg och tbh.

http://www.onjapan.net/2006/hamfair/tokyo-hy-power.html
 
Tokyo HyPower i SM

Anledningen till att de inte säljs i SM och övriga EU är att de inte är CE märkta.
De har heller inget R&TTE typgodkännande, och inte Rohs.
Inget får tas in genom EUs tullmurar om det inte är CE märkt och för radiogejer R&TTE och Rohs märkta.
Att det ändå kan finnas till salu i vissa EU länder är helt enkelt för att importörerna tar en chans.
CE märkningen innebär att apparaten ifråga uppfyller de krav som ställ av unionen, exvis att de skall kunna samexistera med annan eleketronisk utsrustning, elsäkerhet, EMC och ESD.
R&TTE märkningen innebär att det ställs krav på radioegenskaperna i sig, och hälsa. Dvs radion måste ha tillräckliga data, och inte vara häslovådlig.
Dessutom krävs från mitten av 2006 att en radiostation inte får innehålla bly i löd lodet.
Detta finns under Rohs. Hälsa giftighet och bla bly ingår i Rohs.

Att typgodkänna en pryl från Toyo HyPower skulle kosta c:a 30 000 - 75000 SEK, per artikel. Det tar månader av arbete.
Att sälja några tiotals PA är då givetvis olönamt.
Även om Tokyo Hy Power är en seriös tillverkare så går det bara inte.

När allt det här är uppfyllt måste tillverkaren märka apparaterna med ett CE märke, Ett utropstecken i en cirkel med ett långt nummer för R&TTE, samt en stjärna på kartongen för Rohs. Dvs trycka upp nya kartonger, blanketter och ett dokumnet som kallas försäkran om överenstämmelse som finns i alla CE märkta varor.
Sen skall grejen "notifieras" för försäljning hos PTS i det land man avser att sälja den i.

Faktum är att det har förekommit i både Norge och SM att Tullen beslagtagit varor från USa som inte varit CE märkata, så det finns en risk även med privatiporter av exvis radiogrejer.
Det är tullen som äör tillsynsmyndighet för aiport och om prylarna är typade.

Givevis kan en privat importör göra ett eget typgodkännande, att han med ledning av andra krav, exvis FCCC stå för att kraven i Eu tillgodoses.
Det ställer dock ett stort krav på kunskap och ansvar hos vederbörande.

Vid kontroll av vissa annonserade saker hos PTS visar det sig att varorna inte är notifierade.
Så visst förekommer det brott mot CE märknigen
 
Back
Top