Topcom Twintalk 1100

sm3xmh said:
Hej någon som vet om denna går att bygga om till amatörradiofrekvenserna?

Har tyvärr inte hittat nåt till dom heller. Köpte två på utförsäljning i förra veckan. Hade dock problem med sql. som öppnade men det fanns en justering inne i radion.

Jag funderar på om innehållet är samma som i Twintalker 3300 med skillnaden att det saknas komponenter för subton etc? Det finns iallafall en massa tomma platser på kretskortet. Tänkte om det fanns någon expandering av frekvens på dom så kanske det var samma på 1100
 
Skulle man kunna bygga om dessa apparater till repeaters? Jag har hittat apparater som kostar under 100:-
 
Borage said:
Skulle man kunna bygga om dessa apparater till repeaters? Jag har hittat apparater som kostar under 100:-

Vet inte om du syftar på att bygga om dom till 70cm?

PMR bandet är ju inte så brett, det är svårt att få med duplex funktion. Däremot finns det simplex repeatrar. det är dock lite knöligt

Det finns en del som har skapat nätuppkopplingar på PMR bandet med hjälp av Eqso. Det är ett program liknande Echolink. Det borde vara olagligt att göra det på pmr bandet men om man kollar på nätet så finns det en del.

Tex. http://www.ukdirt.com/UK152/
http://per.nitro.dk/PMR_446.html

Jag har själv använt ombygd PMR apparat för Echolink på 70cm. Det fungerar kanonbra. Perfekt om man vill kunna gå omkring hemma och ändå komma ut i Världen med en liten handapparat. Då är man ju inte tvungen att sitta vid datorn för att använda echolink. Dessutom är det ju ingen större kostnad.
 
Vet inte riktigt själv vad jag syftar på, men tanken slog mig bara om det skulle vara möjligt att bygga upp ett nätverk av repeaters för att täcka ett visst område utan att lägga ner en förmögenhet. Eventuellt ska jag sätta upp en gateway till internet, men då ska apparaterna inte ha en 1 minuts timeout.
 
Borage said:
Vet inte riktigt själv vad jag syftar på, men tanken slog mig bara om det skulle vara möjligt att bygga upp ett nätverk av repeaters för att täcka ett visst område utan att lägga ner en förmögenhet. Eventuellt ska jag sätta upp en gateway till internet, men då ska apparaterna inte ha en 1 minuts timeout.

Ja, man kan u ha ett antal platser med internetuppkopplade PMR radios och på så sätt få bättre räckvidd. Frågan är vad lagen säger om det. Det kan hända att man får det om man inte ändrar effekt och antenn. Tror inte att det är specifierat.

Jag har Använt Telcom TE-150 för Echolink, exakt samma teknik och det fungerade kanon. Inga problem med någon "timeout"
 
Måste man inte ha en DTMF dekoder för att nå andra personer från t.ex. en handapparat som befinner sig på en annan ort? :confused:

Jag köpte idag en 2 pack med Midland G5 som jag tänkte använda till Echolink. Kan inte fatta att en apparat för drygt 150:- är lika bra, eller bättre i vissa avseenden än en Cobra MT900 Pro för 1400:- . :cool:

Det finns uttag för ström, mikrofon och högtalare på enheten. :)
 
Nej. Det behövs ingen DTMF dekoder, datorn kan sköta det om man tex kör echolink, vet inte hur Eqso fungerar men jag tror inte man behöver det där om man inte vill. Man kan nog ständigt ha ett par platser uppkopplade mot varandra.

Däremot behöver du ha en DTMF sändare på din handapparat alternativt en extern. Det finns ju dtmf i mobildtelefon om man vill använda den.

Det är en jäkla skillnad på priserna på PMR apparater. det beror ju på vad man skall ha dom till. FRO i Stockholm hade jämfört en del modeller. Visst är det skillnad, det vore konstigt annars. Men jag tycker att kvaliten på dom billiga är bra. Det är lite skillnad mot leksaksapparaterna som låg på 27Mhz =)
 
Det var DTMF sändare jag menade, för annars så kan jag inte tala med någon t.ex. i London från min handapparat. Priserna på PMR apparaterna är som du säger väldigt olika, men vet man vad man behöver så är det inte så knepigt att hitta en prisvärd modell. Jag har själv 2 st Cobra MT900 Pro och 2 st Midland G5. Visst är det skillnad på den dyrare Cobran, men jag tycker inte att det är värt pengarna. Cobran har ju minne för att programera den, vibration när någon kallar på en, tydlig display, uttag för intercom och vattentät e.tc. Den andra är betydligt mycket mindre, uttag för strömförsörjning/laddning av batterier, kanonskarp ljud, extremt effektiv VOX (väldigt bra anpassad) och samtidigt känns den lika robust som Cobran. Mycket PMR radio för pengarna enligt min åsikt. En mini modell av Cobran förutom att den saknar vissa funktioner.
 
Last edited:
Ok, då är jag med. Jag är inte helt säker med jag tror inte att man behöver ha dtmf för att använda Eqso om man alltid har två eller fler platser uppkopplade för jämnan. Jag menar... det är ju inte så många PMR apparater som har DTMF =) Vet inte hur dom har löst det riktigt.

Själv har jag 3st Telcom 150, 2st Telcom Twintalker 1100 och 2st Hoffner(?). Audio mässigt låter som kanon allihopa. Har inte jämfört räckvidden. Har bara subton på TE-150 och det kan ju vara nödvändigt ibland. Men jag använder dom en del i stugan och det är ju mitt ute i skogen så då har man inte några problem med att någon "stör", kan tänka mig att det kan vara värre i storstäderna.
 
Hur är det förresten med att använda modifierade amatörradio riggar på PMR bandet? Är det tilåtet att sända med 500mw?

Finns det någon sida med mer specifik information om vad som är tillåtet med PMR? Det skulle vara kul att pröva köra väldigt lokal rundradio med 500 mw uteffekt på en PMR kanal från ett högt belägen position, då borde man kunna utnyttja de fulla 3 kilometerna.
 
Last edited:
Du får inte använda .. (Öppnade) amatörriggar på PMR446 bandet då dom INTE är typgodkända för det endamålet.
 
Okay, men vart kan man läsa det? Finns det någon mer specifik information/lista om vad som gäller mer specifikt för banden i allmänhet som då tar upp sådana saker?
 
PTS, har föreskrifer som visar vilka band som får användas av vad, samt vilken effekt som får användas,.. minns ej vilken sida det va dock.. :(
 
Back
Top