Toroid för ATU

SM0APK

Well-Known Member
SM0O de SM0APK
Hej!
Funderar på att spika ihop ett exemplar av din enkla ATU enligt sid 7 i QTC 11/13, men har ingen aning om var man får tag i den toroidkärna T200-2 som behövs. Har du något tips om inköpskälla?
73 de
SM0APK, Stig
 
SM5BOQ Lars säljer dessa på CORECOM. Maila honom och hör efter. Har själv handlat av Lars.
 
Provade att Googla lite på Corecom och hittar en mailadress men ingen hemsida. Någon som vet om han har någon egen sida man kan titta in på?

Johan / SA3BYC
 
Tack alla för snabba besked! Nappar nog på BRF's tips om Elfa, som finns inom bekvämt räckhåll. Ska komma ihåg tipsen om Corecom till en annan gång, man vet ju aldrig när skaparlusten infinner sig härnäst!
73
SM0APK, Stig
 
Nu är jag lycklig ägare av toroidkärnan ifråga. Tack alla som lagt ner jobb på att hjälpa mig!
SM0APK. Stig
 
För oss lite nyare som skulle vilja bygga lite men saknar den stora skrotlådan. Vart får man tag på kondensatorn till bygget av ATUn? 500-1000uF står det. Ser gärna tips där det får att beställa eller om någon har till salu här. Det är inte riktigt säsong för loppis just nu göteborgstrakten tror jag.
73 de SA6BJE
 
SA6BJE de SM0APK
Eftersom du nämnde göteborgstrakten så kanske radiomuseet vore något att pröva. De säljer rör vet jag av egen erfarenhet, och kanske annat också.
73
Stig
 
För oss lite nyare som skulle vilja bygga lite men saknar den stora skrotlådan. Vart får man tag på kondensatorn till bygget av ATUn? 500-1000uF står det. Ser gärna tips där det får att beställa eller om någon har till salu här. Det är inte riktigt säsong för loppis just nu göteborgstrakten tror jag.
73 de SA6BJE

BJE de APQ.
500-1000uF? Dom menar säkert pF, picoFarad, inte uF, microFarad. Så stora vridkondensatorer finns nog inte. Det är tänkbart att vi har något liknande på museet.
Jag är medlem och är regelbundet där varje onsdag. Kontakta gärna oss för en förfrågan.

73
Bengt
SM6APQ
 
Såklart menar jag pF och inget annat. Jag gissar att du menar radiomuseet. Skall testa att kontakta dem och kanske ta en tur dit någon dag.
Generellt, är det begagnat/surplus som gäller för vridkondensatorer?
 
Såklart menar jag pF och inget annat. Jag gissar att du menar radiomuseet. Skall testa att kontakta dem och kanske ta en tur dit någon dag.
Generellt, är det begagnat/surplus som gäller för vridkondensatorer?

BJE de APQ
Ja det är radiomuseet på Hisingen. Det borde jag nämnt. Det är både surplus och begagnat. Det är inte lätt att få tag på en sådan konding, speciellt inte om den dessutom skall tåla spänning.
Jag är nog en av de få på museet som du kan diskutera vridkondensatorer och antennavstämmare med! Bäst att du kommer upp på en onsdag mellan cirka kl 1100 - 2100. Bäst är också att du ringer först och övertygar dig om att jag är där.
Tillbaka till problemet. Man kan tänka sig en vridkonding med ett lägre pF-värde som successivt parallellkopplas med ett antal fasta glimmer eller kerarmiska kondensatorer.
Till varje sådant problem brukar det finnas en lösning.

Welcome and 73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top