Torus Loop Antenn

SA0PEJ

Member
Har experimenterat med en loop antenn som är kort men jag har överdrivit rördiametern så pass att den är en Torus

B85092AA-1940-4D05-A4BA-2275E4851B0D.jpeg

I bifogad fil finner ni projektet med lite mer resultat, simuleringar mm.
 

Attachments

  • Torus loop komprimerad.pdf
    6,5 MB · Views: 117
Last edited:
Se om du kan bli sponsrad av något företag som kränger donuts? ;)

Men bra jbbat, snygg redogörelse och inspiration!
 
Har förenklat coupler kraftigt i en bättre lösning som klarar högre effekt i 2:a generation design. Beskrivning uppdaterad.
 
Hej,
Inspirerande med någon som bor i lägenhet och lyckats hitta sätt att få till antenn, för det känns för mig som en av de stora utmaningarna med att köra något annat än 2m handapparat. Tack för bloggen!
 
Tack för tipset!

Jag kanske vågar mig på börja bygga något... inser jag nog måste ha lite testutrustning (billig) sådan för att inte bränna sönder mig o min framtida apparat
 
Hej,
Inspirerande med någon som bor i lägenhet och lyckats hitta sätt att få till antenn, för det känns för mig som en av de stora utmaningarna med att köra något annat än 2m handapparat. Tack för bloggen!
Små mag-loopar är intressanta, har en som är byggd av 3m 8mm kopparrör, bränslerör från biltema. Problemet är att hitta/få till en bra avstämningskonding. på min loop har jag med runt 5 - 10W lyckats köra det mesta av Europa och lite till på 40m och 80m visserligen med den det fantasilösa FT-8. Nätet flödar av lösningar och kalkylatorer med mera för dessa små loopar.
 
Små mag-loopar är intressanta, har en som är byggd av 3m 8mm kopparrör, bränslerör från biltema. Problemet är att hitta/få till en bra avstämningskonding. på min loop har jag med runt 5 - 10W lyckats köra det mesta av Europa och lite till på 40m och 80m visserligen med den det fantasilösa FT-8. Nätet flödar av lösningar och kalkylatorer med mera för dessa små loopar.
Du kan göra avstämning med tomrullar för hushålls och toalett pappers rullar https://sa0pej.wordpress.com/2023/05/06/3-x-pettersson-coupler/ fast de blir fuktkänsliga, konservburk eller liknande kanske. Prova dig fram det är kul.
Kopparfolie är billigare än rör och ger samma resultat och är lättare att arbeta med. Fast rör tål väder bättre.
 
Du kan göra avstämning med tomrullar för hushålls och toalett pappers rullar https://sa0pej.wordpress.com/2023/05/06/3-x-pettersson-coupler/ fast de blir fuktkänsliga, konservburk eller liknande kanske. Prova dig fram det är kul.
Kopparfolie är billigare än rör och ger samma resultat och är lättare att arbeta med. Fast rör tål väder bättre.
Visst men jag föredrar "riktiga" avstämningskondingar med låga förluster. Det gäller att hålla Q värdet högt i loopen.

En variant som jag lekt med för 1-bandsloopar är att ha en bit av innerledare med isoleringen kvar från en koax, helst försilvrad, den är fastlödd i ena änden av loopen och instucken i andra änden avstämning görs genom att variera gapet och därmed hur mycket av ledaren som ligger instoppad.

Det finns många varianter, trombon avstämning är intressant men jag har inte de resurser som krävs för att konstruera något med god nog kvalité.
 
Kondensator förluster kan beror på resistivitet och dielektriska förluster som bildar värme. Tubkondensatorerna som jag bygger eliminerar onödigt kablage och är mycket effektiva med höga Q värden. Prova så får du se.
 
Som jag tidigare skrev så är jag mer eller mindre klar med att experimentera med kondingar för små loopar, sånt händer när man haft cert i i 45 år, är medveten om att så gärna vill sälja just sin lösning till världen så fortsätt gärna med dina experiment.
 
Hej Jan! Välkommen till forumet.
Kul att läsa om dina antenner.
73 de Lars SM0TGU (Sylog-kollegan :)
 
Som jag tidigare skrev så är jag mer eller mindre klar med att experimentera med kondingar för små loopar, sånt händer när man haft cert i i 45 år, är medveten om att så gärna vill sälja just sin lösning till världen så fortsätt gärna med dina experiment.
Tack så mycket för din åsikt och dina erfarenheter. Det är fantastiskt att höra att du har haft ditt certifikat i så många år och har mycket kunskap att dela. Jag värdesätter verkligen ditt råd och din expertis. Jag är övertygad om att vi alla har olika sätt att närma oss experiment och innovation, och jag ser fram emot att fortsätta utforska detta område på mitt eget sätt. Låt oss alla hålla igång den passionen för amatörradio och dela våra insikter för att berika hela gemenskapen.
 
Back
Top