Torx-skruvar

SM6APQ

Well-Known Member
Hej alla.
Snickrade nyligen ihop en träkonstruktion. Letade i mitt förråd efter lämpliga träskruvar. Hittade i en glasburk ett antal lämpliga sådana med torx-spår. Förborrade "snålt" där skruvarna skulle sitta. Alla vet hur trögt det kan gå när man skruvar fast något i ek. Det gäller att pressa hårt samtidigt som man vrider skruvmejseln. Slinter man några gånger blir ofta spåret förstört. Gäller speciellt "stjärnspår" där man ALDRIG har rätt verktyg eller lämplig storlek och dessutom kan välja mellan "Philips" eller PoziDrive". Har ALDRIG förstått skillnaden!
Men med TORX är det skillnad. Trots det hårda träet var det ett nöje att få skruvarna på plats. Inte en enda gång slant jag. Mitt verktyg var en skruvmejsel med flera storlekar model "fällkniv" inköpt på Biltema eller Jula.

Jag önskar att alla fabrikanter snarast går över till dessa typer av skruvar. Skruvar med "enkel" skåra och stjärnskruvar bör man smälta ner och tillverka armeringsjärn av.

Om det bara fanns TORX skulle vi tekniker, konstruktörer och husmödrar klara oss med cirka 15 torx-mejslar. Punkt slut.

Om jag vore fabrikant av t ex slutsteg skulle varje enskild skruv i konstruktionen vara av typen TORX.
Behovet hade troligen varit M3, M4, M5, M6 och M8.
Till varje slutsteg hade jag köpt in och skickat med 5 st torx-mejslar och 5 dito typ "vinkel".
Kostnaden för dessa verktyg, under SEK 200:-, hade utgjort en ringa kostnad för hela slutsteget inklusive nätaggregatet.

73
Bengt SM6APQ
 
Hej!

Kan bara hålla med, Torx är kanonbra.
(Det är ju inte helt utan anledning att vi haft det ett bra tag inom bilindustrin)
Philipsskruvar är hatobjekt 1A.
 
Jag önskar att alla fabrikanter snarast går över till dessa typer av skruvar. Skruvar med "enkel" skåra och stjärnskruvar bör man smälta ner och tillverka armeringsjärn av.
Om jag vore fabrikant av t ex slutsteg skulle varje enskild skruv i konstruktionen vara av typen TORX.
Behovet hade troligen varit M3, M4, M5, M6 och M8.

Nu förstår jag att Hr. Bengt är euforiskt upplyft av att fått i alla sina skruvar, men det finns andra delar som behöver kunna förbindas medelst skruv än trätrall eller liknande hushållsföremål av enklare natur.

För de som t.ex. arbetar aktivt med att bygga egna radioapparater är gänguppsättningen som Hr. Bengt anslår minst sagt begränsad. Bara för att Hr. Bengt upplever svårigheter att anlägga ett vridande moment på en spår- eller stjärnskruv ser jag ingen anledning till att smälta ned spårskruvar eller motsvarande fästelement.

Men som sagt, till trätrall och liknande delar må skruven vara bra... ;)
 
Hehe.

Proffsen använder TORX till trätrall också :)

Brorsan borde veta, han har byggfirma. Och många trallar, balkonger och altaner har det blivit med TORX. Funkar finfint...

73 de Kai



Nu förstår jag att Hr. Bengt är euforiskt upplyft av att fått i alla sina skruvar, men det finns andra delar som behöver kunna förbindas medelst skruv än trätrall eller liknande hushållsföremål av enklare natur.

För de som t.ex. arbetar aktivt med att bygga egna radioapparater är gänguppsättningen som Hr. Bengt anslår minst sagt begränsad. Bara för att Hr. Bengt upplever svårigheter att anlägga ett vridande moment på en spår- eller stjärnskruv ser jag ingen anledning till att smälta ned spårskruvar eller motsvarande fästelement.

Men som sagt, till trätrall och liknande delar må skruven vara bra... ;)
 
Här måste jag å det bestämdaste vidhålla följande.....:)

Torx är bra till det mesta utom där det ska vara snyggt och tidstypiskt.
Har skaffat ogalvade träskruvar med svarvad skalle till mina renoverade fönster.
På båten använder jag givetvis spårskruv av brons och alla skruvarna har sina spår orienterade i samma linje.
Där jag har pluggat hålen är det ok med torx eller kryss (pozidrive) men inte där skruvarna är synliga.


....klart jag måste säga emot lite;)

/Micke
 
Hej alla!
Kommer ihåg för något år sedan, då jag behövde beställa en torx-sats för dylika skruvar med styrpinne. Med andra ord torxverktyg med hål i.
Behövde en sådan för att reparera en batteriladdare till en DeWalt skruvdragare.
Dessa skruvar, s.k. säkerhetsskruvar, återfinns vanligen i hisspaneler o.dyl.
Sådana behövs nästan aldrig i vanliga sammanhang.
Så, som Bengt föreslår, slå gärna ett slag för ökad användning av torx.
 
Den där styrpinnen brukar vara ganska lätt att bryta bort, sen passar en vanlig torx. (Om man vill fuska alltså). :)
 
Nej nu måste jag få protestera..

Torx är bara ett kommersiellt jippo för att alla ska behöva skaffa ytterligare en hel uppsättning med skruvmejslar. Ska man skruva på skruvar seriöst så ska det vara med gamla hederliga spårskruvmejlar med träskaft. Helst hemgjorda sådana. Till spårskruvar, den mest hederliga gamla skruven av alla, kan man enkelt fila till en egen mejsel av det som finns i junkboxen med bara några enkla handverktyg. För att göra en torx så krävs fräsmaskin med delningsapparat och specialslipade fräsar. Har man inte denna utrustning så sitter man i torxtillverkarnas knän med plånboken på vid gavel. Skulle spårskruvsmejselspetsen bli skadad om man råka slinta så kan denna enkelt slipas till om och om igen. En sönderdragen torxmejsel är bara att kasta och köpa ny. Sedan omvänt om spåret i skruven skulle slitas så är det vara att ta en nålfil och fixa till spåret. Om man skadar torxmönstret på en torxskruv då sitter man med skägget i brevlådan och kanske måste skaffa eller anlita någon med utrustning för att ta ur skadade och avdragna skruvar.

Sen har vi biten med bakåtkompabilitet. Spårskruven är äldst och därmed mest bakåtkompatibel. En spårskruvmejsel kan även användas som allmänt bryt och kilverktyg när saker sitter fast. I mjuka material duger den t.o.m. som enkelt substitut som stämjärn. Vill man sträcka ut användningsområdet på en spårskruvmejsel till det aningen mer extrema, duger den även till oplanerade kirurgiska ingrepp i handflata och fingrar. I alla dessa hänseenden står sig torxmejseln sig slätt. Torxmejseln är inget annat än en smal konstlad produkt som ska hindra ej betalande att manipulera skruvarna. Allt för att göda plånböckerna på några få stora företag och dess aktieägare.

Framtiden för det seriösa hobbyskruvandet då? Ja givetvis ser framtiden dyster ut. Det var nog illa när insexskruven kom. Det skruvades lite hur som helst ofta av folk helt utan kunskap och erfarenhet om skruvande och utan att upplevt hur det var förr när det bara fanns spårskruv. Man kunde t.o.m. köpa färdiga möbelbyggsatser där man i det närmaste kunde bygga ihop möblemanget till ett helt hem med bara en medföljande insexnyckel. Helt utan teoretisk kunskap och helt utan det rätta arvet. Jag menar var ska detta sluta? Skruvar i specialtillverkat materia som inte rostar? Kanske helt omagnetiska skruvar som gör att inte magnetmejseln fungerar längre och man måste skaffa ytterligare avancerad utrustning?

Ja vojne vojne vojne...
 
Last edited:
RNA, det känns bra att läsa ditt inlägg och jag är glad att du nyktrat till och åter förmedlar sunda väl genomtänkta åsikter - för en gångs skull. Du får en guldstjärna av mig. :)

Sammanfattningsvis kan man väl säga att då det gäller riktigt radiobygge, sådana med oktalrör och där det är viktigt att utförandet är tidsenligt 30-tal, så gäller svarvade spårskruvar av olika typer.

Själv föredrar jag kullerförsänkta för frontpaneler och försänkta flata för ihopmontering av små chassiedetaljer såsom vinklar m m. Ibland är mässing ett måste och i en del replikas jag byggt så har mässingskruvarna behövts antikbehandlats genom att placera dom utomhus i en blomkruka c:a 5 cm under jordytan. Nej, det är inget skämt. Patinan blir excellent fin och efter bara några månader så har monteringsdetaljerna åldrats 40-50 år eller mer. Rekommenderas å det varmaste för den händige experimenterande radioamatören.

Torx är befogat främst då det gäller ihopmontering av industiprodukter och andra kommersiella apparater där funktionaliteten, servicevänligheten m m kommer före det estetiska. Därmed tycker jag att APQ har sunda åsikter.

Stjärnskruvar är inget som jag fastnat för.

/Bengt
(Skruvmejselinnehavare av alla sorterna, inkl insex-nycklar i mm och tum, stora och små)
 
Kan meddelad denna skruvade tråd att man på mitt jobb där jag monterar och testar avancerade analysinstrument för bla grödor, genomgående använder insex....tycker själv bättre om just torx (för professionellt bruk)

Man använder ofta pneumatiska eller elektriska skruvdragare professionellt och då gäller något som centrerar, alltså inte spår......Torx ger bättre drag så att säga....
 
Last edited:
Jag håller med om att Torx är bra.
Jag använde dessa till att skruva upp hyllsystem i pannrummet, i plastplugg.
Ibland gick det trögt, och en gång gick bitsen av. Pang så sprang den av.
Detta visar att det går med lite utvecklngsarbete att även få fram verktyg med kort livslängd.

Ph skruv, och om man ser till att använda en kvalitetsmejlsel och ser till att den verkligen passar i skruven funkar bra.
Men det finns så många skitskruv som varken är Ph eller Pz, alternativt utslitna verktyg har används och man är långt ifrån toleranserna.
På verktygsidan har de flesta en 22 år gammal Ph mejlsel liggande i kökslådan som sedan länge är utsliten, och då går det som det brukar.

Bengt APQ, om tillverkare av apprater skulle skicka med verktyg skulle ju produkten bli dyrare, dessutom vill de flesta tillverkare se till så att apparaterna inte går att öppna. Kunden förstör dem bara om de öppnar, dessutom kan inte produkten gå sönder på avsett sätt efter planerad tid.
Och om det följer emd verktyg, så kommer dessa att hamna på alla ställen, i mopeden, i bilen, i båten, på altanen, i gräset efter att ha använts till gräsklipparen.

Spårskruv däremot borde förbjudas.

Jag har en värmefläkt, där var det skruv som bara går att dra åt ett håll. Dvs går ej att skruva ut. Jag fick lov att borra ett litet 1,5 mm hål i skruvskallen och använda en konisk skruvutdragare, för att få isär den, sen byta till "riktiga" skruv.

Skruv kommer nog att försvinna framöver, jag tänker på snäpplås som bobiltelefoner, Ipads, etc. Apparater som man slänger istället för att öppna och byta batteri.

Någon som såg programmet på TV, Dokument utifrån med rubriken, "planerad livslängd".
Kanske inget vi får inom amatörradio då det kräver minst dubbla utvecklingsarbetet, men som genomsyrar vår värld.


Det värsta jag har sett är en IC-7800 där ALLA Ph skruvar var förstörda. han hade försökt få isär radion med kniv och gaffel.
Hade det varit Torxs hade skruvarna varit ännu mer förstörda.
Sen krävdes garanti reparation.
Jag skänkte en Ph2 mejlsel till kunden.... lite ironiskt kanske...
Vissa tillverkare sätter plomberingar på apparater. Och då behöver mna ju inga verktyg, utan bara att köpa en ny apparat.

Sammanfattningsvis, verktyg är dyra, man kan få betala en femtiolapp för en bra Ph2 mejlsel. Och det har sällan en radioamatör råd med.
Att ha en dedikerad "finverktygslåda" personlig bara för familjens radioamatör och hans grejer, för de apparater man kan tänkas vilja skruva i vore ju annars bra.

Billiga skruvmejselsatser som kallas precision lockar till fyndköp därmed hos Jula. Men som inte är användbara till annat än att hacka is.

de
Roy
 
Torx är bäst och det sämsta är spårskruvar med halvt spår. Dom där som väggrodor och annat är hopmonterade med. Det krävs rejält tryck och vass mejsel, för att få loss dom.
 
Håller i princip med om det som sägs om spårskruv.
Med rätt spårskurvmejsel som dessutom är i gott skick funkar de i alla fall rätt bra.
Själv har jag samlat på mig rejält med spårskruvmejlslar som jag filar till i det närmaste perfekt klinga.
För varje skruv, det tycks finna en miljon olika spårskruv, måste exakt rätt mejlsel användas.

Spårmejlsar av högre kvalitet är ythärdade, och filar man om dem förlorar man ythärdningen. De böjer sig i värsta fall men skruven kan klara sig.

Tyvärr är världen full av sönderskruvade spårskruvar. Och utslitna mejslar. Dessutom finns aldrig någon i verktygslådan som passar helt rätt.

Billiga verktyg är ofta förnicklade eller förkromade för att se snygga ut, men värdelösa.

Faktum är att en stor skuld till eländet kan vi skylla skruvtillverkaren för.

de
FPD
 
Torx är toppen....men....insex är bättre i de fall man måste vinkla skruvmejseln litegrann för att komma åt, då använder man insexmejsel med "kula"

Jag är allergisk mot usla verktyg, hellre står jag utan :p
det är utan tvekan värt att lägga en slant på rätt utformade verktyg, biltema, jula och ö&b tycker jag inte riktigt erbjuder dessa verktyg.
Det är ytterst lätt att förstöra skruvar med usla verktyg, hade man använt rätt mejsel från början hade det varit en barnlek.

Wiha är mitt absoluta favoritmärke, de håller en livstid för de flesta och är en mycket bra investering.
Bondhus har förträffliga torx och insexnyckelsatser som heter Pocketstar, god kvalitet och allt-i-ett, insex i tum är mycket vanligt så de behöver man också.


Man klarar sig långt på ett grundutbud med mejslar, till exempel dessa storlekar:

Phillips 00
Phillips 0
Phillips 1
Phillips 2

Pozidriv 0
Pozidriv 1
Pozidriv 2

Jo, det heter "Phillips" med två l och har inget med Philips att göra, det heter även "Pozidriv" och inte "Pozidrive" ;)

Med rätt bits/mejsel och en kvalitetsskruv så sitter skruven som limmad på mejseln, det gäller torx såväl som pozidriv, glappar den fina skruven så är det inte den det är fel på, släng mejseln..!

Happy screwing :cool:
 
Så var det han som skulle sätta upp ett IKEA kök.
Han använde skruvdragare med "kryssbits"
Men det var svårt att få in skruvarna utan att de blev förstörda. Många bits gick åt oxo.
Jag frågde om han använde rätt bits, ibland gäller Phillips ibland Pozidriv.
Va!? finns det olika?
Han dök på telefon och ringde IKEA för att få reda vilken sorts det var.
Inte visste man det på IKEA inte, kryssmejlsel skulle det vara.

Med rätt bits gick sen hela jobbet som en dans.

Ang insex i tum, hur mångar radioamatörer har försökt få bort rattarna med insex i SI mått och förstört både verktyg och insexskruven, kanske även ratten när brytjärnen och hovtången kommer fram. Inte konstigt att många vrak som står i stugorna ser ut som de gör.

de
Roy
 
Den mekande radioamatörens viktigaste verktyg är: Slägga, Stor Skiftnyckel, Gasolvärmare och Spett.
Med denna verktygsarsenal så får man loss det mesta. :)
 
Grädde på moset?

Texten är översatt, låter därför lite knepig, men alla mönster finns med...
 
Last edited:
Back
Top