Total nybörjare

SA3FRO

Active Member
Hej,
Jag har, efter att ha läst denna artikel http://mobil.idg.se/idg/2.1085/1.49...1.497062/bli-radioamator-for-under-900-kronor , fått upp ögonen för denna hobby och vill lära mig mer!

Jag är total nybörjare och har ingen licens för att sända, behövs det någon för att lyssna?

Jag har beställt samma radio som artikelförfattaren, en TYT TH-UVF9, och undrar nu vilka frekvenser ska jag lyssna på?

Jag är även tacksam för alla tips jag kan få, vad ska jag läsa? Finns det bra guider? Har någon annan erfarenhet av samma enhet?
Hur gör man som nybörjare för att komma igång?

Tack på förhand!
 
Välkommen till en intressant och livslång hobby!

(Herr Städje som skrivit artikeln har signalen SM0FIX)

Lyssna får du göra hur mycket du vill men blogga/twittra/facebooka inte om allt du hör för det får du däremot inte göra hur som helst.

Läs gärna lite allmänt här: Amatörradio | Föreningen Sveriges Sändareamatörer
och här: Startsida - ESR
här hittar du en karta med repeatrar nära dig, frekvenserna är angivna så det är bara att börja lyssna: Marks Amatörradioklubb &#124 Karta |

En del amatörer gillar att snacka FM på 2m bandet, andra gillar telegrafi, några gillar att bygga med radiorör, somliga sugs in i digital radiotrafik som D-star och andra DV-moder, några få studsar signaler på månen och en del bygger hur många radioapparater som helst utan att knappt prata med någon.
Alla varianter finns och själv gör jag lite av allt och har fortfarande efter 13 år med licens inte bestämt mig för vad som är roligast.

Låt ingen tala om för dig vad du skall göra, gör det du vill och ha roligt, OK?
 
Kolla om det händelsevis finns någon amatörradiokurs i närheten av där du bor.
Vi i Delsbo Radioklubb kommer att anordna en amatörradiokurs i höst.
http://sk3ph.se/wordpress/
Nu är ju Sverige ett avlångt land, men en viss chans kan finnas att det anordnas någon i närheten av där du bor.
Annars så får jag väl rekommendera kursmaterialet som du kan hitta på SSA:s hemsida. Det är det vi tänker använda i våran kurs.
På PTS hemsida kan man göra ett test på de frågor som kommer på provet.
Hälsningar
Rolf
 
Hej.

Det finns flera kurser på gång:


KOMMANDE KURSER:

SÖDERTÖRN
Höstkursen 2014

SUNDSVALL
Utbildning

LULEÅ
Kurs i Amatörradiocertifikat/licens med personlig amatörradiosignal för långseglare — Medborgarskolan i Luleå

HALMSTAD
SK6SP
Kurs för amatörradiocertifikat i Halmstad | Föreningen Sveriges Sändareamatörer

Hälsingborg
http://www.studieframjandet.se/vs/Nyfiken-pa/Hobby/Sandaramator/
Kurs | Nordvästra Skånes Radioamatörer

Det finns flera kurser också om man kollar runt på Nätet.

Liten kommentar i övrigt

En grej man ABSOLUT INTE skall glömma är KORTVÅG!!!!

Radio apparaterna är inte dyra en 100Watts station kan man få för från 2000-4500 kr och då når man hela VÄRLDEN Utan Repetrar och
Länkning via internet.

Kör själv en del kortvåg samt är även igång på 145 mHz 2 meter FM

Kolla denna LÄNK med både TV samt TEXT

Radio från skogen - helahalsingland.se

där ser man också en variant av Amatörradio

Delsbo Radioklubb Hemsida: Delsbo Radioklubb |

Ta en titt även på YOU Tube och sök där på Amatörradio!


73 de DAN Andersson SM3MTQ Ordf Delsbo Radioklubb
 
Välkommen till en intressant och livslång hobby!

(Herr Städje som skrivit artikeln har signalen SM0FIX)

Lyssna får du göra hur mycket du vill men blogga/twittra/facebooka inte om allt du hör för det får du däremot inte göra hur som helst.

Läs gärna lite allmänt här: Amatörradio | Föreningen Sveriges Sändareamatörer
och här: Startsida - ESR
här hittar du en karta med repeatrar nära dig, frekvenserna är angivna så det är bara att börja lyssna: Marks Amatörradioklubb &#124 Karta |

En del amatörer gillar att snacka FM på 2m bandet, andra gillar telegrafi, några gillar att bygga med radiorör, somliga sugs in i digital radiotrafik som D-star och andra DV-moder, några få studsar signaler på månen och en del bygger hur många radioapparater som helst utan att knappt prata med någon.
Alla varianter finns och själv gör jag lite av allt och har fortfarande efter 13 år med licens inte bestämt mig för vad som är roligast.

Låt ingen tala om för dig vad du skall göra, gör det du vill och ha roligt, OK?

Tack för informationen!
Lovar att ingen ska få tala om för mig vad jag ska göra, det fixar jag så bra själv så :)
Ska kika på sidan du tipsar om!
 
Kolla om det händelsevis finns någon amatörradiokurs i närheten av där du bor.
Vi i Delsbo Radioklubb kommer att anordna en amatörradiokurs i höst.
http://sk3ph.se/wordpress/
Nu är ju Sverige ett avlångt land, men en viss chans kan finnas att det anordnas någon i närheten av där du bor.
Annars så får jag väl rekommendera kursmaterialet som du kan hitta på SSA:s hemsida. Det är det vi tänker använda i våran kurs.
På PTS hemsida kan man göra ett test på de frågor som kommer på provet.
Hälsningar
Rolf

Tack! Jag bor i Sundsvall, har tittat på den lokala föreningens hemsida och hittat en utbildning som jag anmält intresse till!


Hej.

Det finns flera kurser på gång:


KOMMANDE KURSER:

SÖDERTÖRN
Höstkursen 2014

SUNDSVALL
Utbildning

LULEÅ
Kurs i Amatörradiocertifikat/licens med personlig amatörradiosignal för långseglare — Medborgarskolan i Luleå

HALMSTAD
SK6SP
Kurs för amatörradiocertifikat i Halmstad | Föreningen Sveriges Sändareamatörer

Hälsingborg
http://www.studieframjandet.se/vs/Nyfiken-pa/Hobby/Sandaramator/
Kurs | Nordvästra Skånes Radioamatörer

Det finns flera kurser också om man kollar runt på Nätet.

Liten kommentar i övrigt

En grej man ABSOLUT INTE skall glömma är KORTVÅG!!!!

Radio apparaterna är inte dyra en 100Watts station kan man få för från 2000-4500 kr och då når man hela VÄRLDEN Utan Repetrar och
Länkning via internet.

Kör själv en del kortvåg samt är även igång på 145 mHz 2 meter FM

Kolla denna LÄNK med både TV samt TEXT

Radio från skogen - helahalsingland.se

där ser man också en variant av Amatörradio

Delsbo Radioklubb Hemsida: Delsbo Radioklubb |

Ta en titt även på YOU Tube och sök där på Amatörradio!


73 de DAN Andersson SM3MTQ Ordf Delsbo Radioklubb

Tack för länkarna! Och tipset på apparat, även om jag tror jag väntar till efter kursen innan jag investerar i någon apparat! (Förutom den lilla handhållna jag redan har då!:))

Jag bor i en lägenhet idag, hur pass viktigt är det med bra antenner och finns det några lösningar som är OK i bostadsrätter? Har svårt att tro att grannarna tycker det är om att jag monterar något större schabrak på balkongen :)

100w låter ju inte så farligt mycket!
Skulle vara väldigt spännande och roligt att bygga någon egen apparat!
 
hej igen.

Bor du i Sundsvall så får du bra Kurslärare . Jag är bekant med de flera av de aktiva radioamatörerna i SK3BG
jag har varit många ggr till Sundsvall och hälsat på hos SK3BG.
De har många aktiviteter att hänga på. Antenner är viktigt men har man prioblem med grannarna finns andra alternativ.
Portabelt i tex en Jaktstuga eller sommarstuga eller i en vacker skogsbacke eller då köra från radioklubbens lokal med
klubbens utrustning.
Kom ihåg att de amatörradioband man får tillgång till beter sig olika under dygnets timmar och under olika årstider.
LYCKA TILL

73 De Dan Andersson SM3MTQ Ordf i Delsbo Radioklubb SK3PH
 
Du är välkommen upp till Sundsvalls Radioamatörer SK3BG varje tisdag kl. 19.00 om du är nyfiken på amatörradio. Du behöver inte ha gått kursen innan du kommer, tvärtom har du här möjlighet att fråga om vadhelst du vill veta om hobbyn. Vi har en mycket kompetent radiostation som du säkert kommer finna intressant. Du har ju tittat på hemsidan, där finns höstens program för tisdagskvällarna och vägvisning.

Varmt välkommen hälsar
SM3ZBB Lasse
 
Du är välkommen upp till Sundsvalls Radioamatörer SK3BG varje tisdag kl. 19.00 om du är nyfiken på amatörradio. Du behöver inte ha gått kursen innan du kommer, tvärtom har du här möjlighet att fråga om vadhelst du vill veta om hobbyn. Vi har en mycket kompetent radiostation som du säkert kommer finna intressant. Du har ju tittat på hemsidan, där finns höstens program för tisdagskvällarna och vägvisning.

Varmt välkommen hälsar
SM3ZBB Lasse

Tack för info Lasse!
Jag dyker in hos er nästa tisdag!
/fredrik
 
Hej igen Fredrik!
Bor du i Sundsvall? -Då har du ju det förspänt!
Har själv bott i Sundsvall och varit med i Sundsvalls Radioamatörer ett par år.
En av de allra bästa radioklubbarna i landet.
Antenner är nog det som är mest viktigt när det gäller amatörradio. Om man bor i lägenhet får man försöka åstadkomma diskreta antenner.
Kanske en liten vertikal för 2m på balkongen. Man kan dra ut en nästan osynlig tråd av emaljerad koppar till ett träd för att kunna köra kortvåg. Jag bor själv i lägenhet, men kör bara kortvåg från en sommarstuga.
Beträffande byggen finns det mycket om man letar på nätet. Ex.vis transcivern MKARS 80, som är billig och som många har gått i land med att bygga.
 
Hej igen Fredrik!
Bor du i Sundsvall? -Då har du ju det förspänt!
Har själv bott i Sundsvall och varit med i Sundsvalls Radioamatörer ett par år.
En av de allra bästa radioklubbarna i landet.
Antenner är nog det som är mest viktigt när det gäller amatörradio. Om man bor i lägenhet får man försöka åstadkomma diskreta antenner.
Kanske en liten vertikal för 2m på balkongen. Man kan dra ut en nästan osynlig tråd av emaljerad koppar till ett träd för att kunna köra kortvåg. Jag bor själv i lägenhet, men kör bara kortvåg från en sommarstuga.
Beträffande byggen finns det mycket om man letar på nätet. Ex.vis transcivern MKARS 80, som är billig och som många har gått i land med att bygga.

Japp, jag bor i Sundsvall! Det låter ju toppen :)
Koppartråd låter intressant och jag ska kika på MKARS 80, tack!
 
Hej!

Mitt råd till nybörjaren är att en liten lågeffekts station kan vara tämligen fel, i synnerhet om den är begränsad till ett band.
Bakgrunden till mitt resonemang är att det kan bli svårt att få till QSO.
Däremot kan byggandet av en liten lågeffektsstation vara ett intressant projekt.
I synnehet om bygg beskrivningen har ett pedagogiskt inslag, så att man lär sig vad det är för nå't man löder ihop.
Att, slaviskt, närmast mekaniskt montera en byggsats, ger nog inte den lärorika upplevelse som är önskvärd?

Jag tycker, utan att göra anspråk på att sitta inne med sanningen, skaffa en kortvågstransceiver som ger i häradet 100 W uteffekt.
Kanske det verkar fjuttigt med 100 W, men det är nog en rimlig nivå att klva in på. Man har tillräckligt med effekt för att, även med mediokra antenner, nå rätt långt. Samtidigt som prisnivån är nybörjarlämplig. Som nybörjare vet man inte hur intresset kommer att utvecklas, därför är det fiffigt att inte köpa på sig alltför dyra prylar?

När det gäller antenner, det finns flera tänkbara lösningar. Vad det kan tänkas bli dikteras ofta av omgivningen och eventuella andra personer med inflytande...
Jag tycker att du bör focusera på ett eller helst några, men inte alla, kortvågsband. Eller med andra ord, det kan vara mer givande med EN antenn som går bra på ETT kortvågsband än en antenn som går risigt på många. Men, det beror på vad du vill med din blivande hobby?

Själv har jag använt allt från 3 till 1000 W och mer eller mindre läpliga föremål som antenn. Sittandes inne i värmen, på altanen eller på något slumpvis valt ställe i naturen.

Som du förstår av mitt resonemang tycker ja att kortvåg är intressant, men det behöver ju inte vara så för din del...
 
Hej!

Mitt råd till nybörjaren är att en liten lågeffekts station kan vara tämligen fel, i synnerhet om den är begränsad till ett band.
Bakgrunden till mitt resonemang är att det kan bli svårt att få till QSO.
Däremot kan byggandet av en liten lågeffektsstation vara ett intressant projekt.
I synnehet om bygg beskrivningen har ett pedagogiskt inslag, så att man lär sig vad det är för nå't man löder ihop.
Att, slaviskt, närmast mekaniskt montera en byggsats, ger nog inte den lärorika upplevelse som är önskvärd?

Jag tycker, utan att göra anspråk på att sitta inne med sanningen, skaffa en kortvågstransceiver som ger i häradet 100 W uteffekt.
Kanske det verkar fjuttigt med 100 W, men det är nog en rimlig nivå att klva in på. Man har tillräckligt med effekt för att, även med mediokra antenner, nå rätt långt. Samtidigt som prisnivån är nybörjarlämplig. Som nybörjare vet man inte hur intresset kommer att utvecklas, därför är det fiffigt att inte köpa på sig alltför dyra prylar?

När det gäller antenner, det finns flera tänkbara lösningar. Vad det kan tänkas bli dikteras ofta av omgivningen och eventuella andra personer med inflytande...
Jag tycker att du bör focusera på ett eller helst några, men inte alla, kortvågsband. Eller med andra ord, det kan vara mer givande med EN antenn som går bra på ETT kortvågsband än en antenn som går risigt på många. Men, det beror på vad du vill med din blivande hobby?

Själv har jag använt allt från 3 till 1000 W och mer eller mindre läpliga föremål som antenn. Sittandes inne i värmen, på altanen eller på något slumpvis valt ställe i naturen.

Som du förstår av mitt resonemang tycker ja att kortvåg är intressant, men det behöver ju inte vara så för din del...

Vad är QSO? :)
 
Asch, smög det sig en en Q-förkortning trots allt, jag försökta sila bort "svåra ord".
Vad jag menar att det kan bli svårt att få till en förbindelse/kontakt (QSO)
 
Last edited:
Asch, smög det sig en en Q-förkortning trots allt, jag försökta sila bort "svåra ord".
Vad jag menar att det kan bli svårt att få till en förbindelse/kontakt (QSO)
Hehe, sånt som händer! :)
Då är jag med på vad du menar, men i början är det nog roligt att få vilken kontakt som helst, behöver inte vara över halva klotet :)
 
fredr skrev
... roligt att få vilken kontakt som helst, behöver inte vara över halva klotet

Med den inställningen har du hur mycket som helst att göra som sändaramatör. Det behövs verkligen ingen komplicerad eller dyr utrustning för att ha roligt.

Redan 100 W är en avsevärd sändareffekt och du kommer mycket långt även med mindre. Det handlar mest om att välja lämpligt band och tidpunkt på dygnet, samt för de riktigt långväga kontakterna att invänta att det blir bra vågutbredningsförhållanden. Allt det där kommer säkert sundvallsgänget att berätta om.

Lycka till!
 
Något jag kan rekommendera är att bygga en dipolantenn för den frekvens du vill lyssna på. Det är billigt, enkelt och effektivt för att få bättre mottagning än en inbyggd/teleskop-/gummiantenn och kanske ger det mersmak utan att kosta något (delarna har man nästan alltid hemma)!
 
Dipolantenner är ju bra, men det kan vara svårt att sätta upp dem diskret i ett bostadsområde. I början på 80-talet körde jag från en hyreslägenhet med en antenn bestående av emaljerad koppartråd ut till ett träd, ca 20 m bort.Jag hade motviktslinor till radions jord utdragna efter listerna i sovrummet, och radiatorsystemet var också med. Med denna antenn körde jag de flesta världsdelar inklusive Australien med en Yaesu FT-7 med 10 watts uteffekt. Och inga klagomål från grannarna eller TV-störningar. Antennavstämningsenhet behövs förståss, och det är nog osäkert om en av dessa inbyggda antennavstämningsenheter som finns i de flesta nyare transcievrar skulle räcka till.
Bygger man en dipolantenn att använda för flera band, så behövs en antennavstämningsenhet även för den, och där räcker inte heller en av dessa inbyggda antennavstämningsenheter till.
 
Back
Top