Total nybörjare

SA3FRO

Active Member
Hej,
Jag har, efter att ha läst denna artikel http://mobil.idg.se/idg/2.1085/1.49...1.497062/bli-radioamator-for-under-900-kronor , fått upp ögonen för denna hobby och vill lära mig mer!

Jag är total nybörjare och har ingen licens för att sända, behövs det någon för att lyssna?

Jag har beställt samma radio som artikelförfattaren, en TYT TH-UVF9, och undrar nu vilka frekvenser ska jag lyssna på?

Jag är även tacksam för alla tips jag kan få, vad ska jag läsa? Finns det bra guider? Har någon annan erfarenhet av samma enhet?
Hur gör man som nybörjare för att komma igång?

Tack på förhand!
 
Välkommen till en intressant och livslång hobby!

(Herr Städje som skrivit artikeln har signalen SM0FIX)

Lyssna får du göra hur mycket du vill men blogga/twittra/facebooka inte om allt du hör för det får du däremot inte göra hur som helst.

Läs gärna lite allmänt här: Amatörradio | Föreningen Sveriges Sändareamatörer
och här: Startsida - ESR
här hittar du en karta med repeatrar nära dig, frekvenserna är angivna så det är bara att börja lyssna: Marks Amatörradioklubb &#124 Karta |

En del amatörer gillar att snacka FM på 2m bandet, andra gillar telegrafi, några gillar att bygga med radiorör, somliga sugs in i digital radiotrafik som D-star och andra DV-moder, några få studsar signaler på månen och en del bygger hur många radioapparater som helst utan att knappt prata med någon.
Alla varianter finns och själv gör jag lite av allt och har fortfarande efter 13 år med licens inte bestämt mig för vad som är roligast.

Låt ingen tala om för dig vad du skall göra, gör det du vill och ha roligt, OK?
 
Kolla om det händelsevis finns någon amatörradiokurs i närheten av där du bor.
Vi i Delsbo Radioklubb kommer att anordna en amatörradiokurs i höst.
http://sk3ph.se/wordpress/
Nu är ju Sverige ett avlångt land, men en viss chans kan finnas att det anordnas någon i närheten av där du bor.