Kortvåg eller HF som det också kallas är frekfenser upp till 30 MHz. Det är på kortvåg som bl a långväga "AM"-radioprogram sänder. Sånna du kan ta emot på din klockradio/bilradio/etc.
Vill du prata med folk utanför sverige så är kortvåg det enklaste sättet. Du kan prata (kallas foni), "pipa" med morsetetecken (kallas CW), eller chatta via datorn (kallas digimode, PSK31, RTTY).
Vill du prata mer lokalt, hemmifrån, från bilen eller när du är ute och går. Då är VHF eller UHF bättre lämpat.
Där används mest FM för att prata med varandra. Här är frekvensen t ex 145 MHz eller 435 MHz.
Jämför med vår "vanliga" FM-radio 88-108 MHz.
Men som du skriver "jag tycker om att ha en utmaning och att ta kontakt med folk långt borta". Då tror jag det är kortvåg som passar det syftet bäst. Sedan väljer du själv om du vill pipa morse, chatta på dator eller prata i micken. Alla tre sätten använder samma kortvågssändare och mottagare.
Så, jag är lite nyfiken. Berätta gärna (på vanlig svenska) vad du vill göra med radion. Vi kan då försöka översätta det till vårat eget fikonspråk.
Fikonspråket - Wikipedia
73 SM0RVV