TQSL och Win 10

SA0LAX

New Member
Jag har ett certifikat som är giltigt. När jag startar TQSL så lägger det sig längst ner i snabbstartsfältet och jag får inte upp rutan så jag kan ladda upp filer. Programmet bara ligger där som en ikon och inget händer när jag klickar på den.
 
Skumt. jag förnyade precis nyss mitt cert och har inte haft ngt problem under Win10. Har det funkat tidigare eller är det ett nytt problem för Dig?
 
Kan programfönstret ha hamnat utanför skärmen/skärmarna?

I dom flesta Windowsprogram kan man klicka allra längst upp till vänster och då få fram en liten mini-meny och där står några olika kommandon, förutsätter att man ser programfönstret. Men det finns ett sätt för att få fram denna meny om man inte ser programfönstret och det är att med programmet aktivt hålla ner ALT och trycka på SPACE. Man kan då i "blindo" ge kommandot för bland annat flytta / move.

Jag har engelsk Windows så för mig blir det följande:
- Klicka på programmet på listen så det blir det aktiva programmet.
- Håll ner [ALT] och tryck på [SPACE]
- Tryck på [M] (M för Move gäller i engelsk version, jag vet inte vad det är i svensk version!)
- Använd sedan tangentbordets pilar för att flytta programfönstret så att det kommer fram på skärmen, man får prova att hålla ner uppåt en stund, neråt en stund, höger en stund, vänster en stund och se om fönstret kommer fram... Om det nu är detta som är problemet!
- Tryck [ESC] för att avbryta flytten.
 
Litet "Edit" till mitt tidigare inlägg, som sista steg ska man INTE trycka [ESC] för då hoppar programfönstret tillbaka till där det var när man började, man ska trycka [ENTER]
 
Back
Top