TR switch

SM6FPG

Fritidskonsulent
Hej!
Jag har länge haft en tanke på att försöka använda både min K2:a och min Kenwood R-5000 som parallella mottagare, med inriktning på dx-körning.

Iden med det är att jag kör k2:an split på sedvanligt sätt men att jag använder R-5000 för att lyssna var dx-et lyssnar. Nu är problemet att jag bara har en antenn och för tillfället får jag rätta mig efter detta förhållande.

Så min tanke var en TR-switch som sköter hanteringen mellan Ant-Tx Ant-Rx och att RX kan splittas på 2 rx.
Bifogar schemat!

Men det uppstår problem som jag inte fattar. Jag får ut 131 volt som bias efter D13, så långt allt väl, men så snart jag släpper på den här spänningen över R14/R15 som tillsammans utgär 12 ohm så stoppar produktionen av bias spänning och spänningen efter R14/R15 blir ca 0,2 volt Varför??


Spänningsfallet över R3 är stort in ca 14,2 v ger ca 1,5 efter motståndet, verkar som det går åt massor av ström mot D1.

Vad är fel i kopplingen?
 

Attachments

  • TR Switch schema.bmp
    96,3 KB · Views: 207
Mycket grejor för en TR-switch... :) Det skulle nog underlätta att finna ett svar om du kompletterar schemat med komponentvärden.

73/Lasse
 
Visst kan försöka ordna det, men vad är det som är för mycket komponenter enligt din mening?
 
"För mycket" är kanske mycket sagt. Inte min mening att på något sätt kritisera din konstruktion. Gjorde bara en snabb reflektion när jag kom att tänka på min första TR-switch bestående av en triod (tror det var 6C4) och några få kringkomponenter.. :)
Inte värre än så!

73/Lasse
 
Gör så här:

1/ Borra ett hål i backstycket på K2:an

2/ Montera en koax-kontakt, märk den "Ext RX"

3/ Bygg in splittern, d v s allt till höger om C5 där RX 1 ansluts till bef RX ingång på kortet i K2:an och RX2 till den nya koax-kontakten märkt "Ext RX".

Klart.

/Bengt
 
Det är inte min konstruktion! :cool:

Jag har utgått från denna Boat Anchor QSK och Receive Antenna Splitter.

Men jag förstår inte hur det skall räcka med enbart splitten, då blir jag ju tvungen att försöka hämta ut signalen från tr switchen på K2 och jag har konsulterat W3FPR i detta ärende, men han avrådde från en dylik lösning.

Han föreslog en annan lösning som i och för sig oxå skulle fungera för mitt behov!

Another way (better and safer) is to connect to a second receiver is to
add a Z10000 buffer from Clifton Labs (Clifton Laboratories Home) and
tune your second receiver to the K2 IF range. Jack has a kit that is
designed to work as a wideband IF output for the K2

Jag vill ju ha QSK möjligheter och absolut inte baserat på någon relä lösning.
 
Tittar man i schemat så hittar man signalerna som behövs i kontakten J13 "Xverter interface" på "RF board".

På stift 3 kommer inkommande HF från T/R-switchen, och på stift 5 utgående till resten av radion och mottagaringången

Ta bort bygeln X6 "Xverter bypass" så separeras signalvägarna.

Ingången på "splittern" sätts till stift 3 och den ena utgången till
stift 5. Den andra går till den tidigare nämnda koaxkontakten på bakstycket. Koaxskärmarna kopplas till någon jordpunkt i närheten, t.ex. stift 2 och 4.

Om man sedan plockar ut en lämplig slutning/brytning från nycklingssystemet som får
blockera den extra mottagaren när man trycker på nyckeln så blir det ganska trevlig QSK om bara den extra mottagaren har ett AGC-system som är snabbt nog.

"Warum soll mann etwas einfach machen, wenn mann es so schön komplizieren kann..." :)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack KA!

Det tog mig en stund innan jag fatta att du referera till schemat på K2:an :eek:

Mutingen av den extra mottagaren finns redan som utgång, så det är redan klart.

Menar du att jag skall bygga in denna min hemgjorda splitter på de punkter du beskriver, eller fattar jag fel månne.

Det är kanske så enkelt, men frågan är hur påverkar det den existerande Xverter Interfacet.

Med tanke på att du ser schemat på K2:an, Don/W3FPR beskrev följande lösning för mig:

As for the takeoff point from the T/R switch, I don't know if that has
ever been tried, nor what the consequences would be. My first
suggestion would be to build a parallel circuit containing duplicates of
D2, D3, and RFC2. Feed the junction of the 3 components through a
capacitor to your receiver. This may or may not work well, but is what
I would try first - no guarantees.

Den här lösningen vore ju väldigt enkel att åstadkomma i och för sig.

Kanske har jag gjort en för komplicerad lösning och förstorat upp ett enkelt problem!
 
Tanken var att en "splitter" skulle kopplas in på de angivna punkterna.

Den lösning som W3FPR beskriver kommer också att fungera, och är i allt väsentligt samma sak som att parallellkoppla utgången till den extra mottagaren med R38 via en seriekondensator.

Då uppstår en liten missanpassning som kan medföra att man tappar någon dB. På lägre band saknar detta betydelse, men vid svaga signaler på högre frekvenser skulle det ev. kunna märkas.

Poängen med en "splitter" är att effektdelningen sker impedansriktigt, och att de båda mottagarna isoleras från varandra, men skillnaden jämfört med en ren parallellkoppling är ofta knappast mätbar och sällan märkbar.

Man ska inte krångla till saker i onödan.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Böjer min nacke och tackar för din hjälp KA, inser samtidigt att jag gjorde en älg av en älgloppa :eek:

Det blev en inkoppling från stift 3 på J13 via en seriekondensator. Fungerar suveränt....:)

Skall sluta och fundera på byggande !
 
Last edited:
Fick följande svar från Don/W3FPR då jag meddela att det fungerade.

If you want to test the effect of the extra receiver, listen to a weak
signal in the presence of other strong signals on the K2 and alternately
disconnect and reconnect the receiver to see if you can detect any
difference in the ability to copy the weak signal. That will indicate
whatever effect the added connection creates. If it is more than you
wish to tolerate, add a buffer amplifier with zero gain and a high
impedance input.

Buffer amplifier with zero gain and a high impedance input ?

Ägnar mig härmed åt att köra radio istället för att fundera och löda :(
 
Buffer amplifier with zero gain and a high impedance input ?

Kallas även för "spänningsföljare" eller "sourceföljare" och kan enklast realiseras
med en JFET som t.ex. J310 och ett motstånd på några 100 ohm till jord + kopplingskondensator på utgången.

En sådan koppling får en mycket hög ingångsimpedans och låg utimpedans.

Men eftersom det fungerar till belåtenhet ändå så kan du lugnt låta det bero.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • sourcefollower.jpeg
    sourcefollower.jpeg
    1,2 KB · Views: 344
Vid olika tillfällen så har det blivit problem med k2:an och sändning när den extra RXen är påslagen.
Den inverkar negativt så jag backar ur denna lösning och kliver på ett nytt spår Z10000 Buffer Amp .
 
Back
Top