Tråd med ljudfiler med störningar

SM7UZY

Well-Known Member
Tänkte skapa ännu en tråd... jag är för inaktiv. ;)

Så... nu mitt i stan så kommer mer störningar och bråte. Så varför inte lägga upp ljudfiler så vi kan identifiera störningar tillsammans så att alla kan "hitta" och identifiera dem. Så här kommer mitt bidrag. Vad är detta för störning och var kommer det ifrån. Ligger främst på 80 och 160, men även till viss del på de andra banden.

https://www.dropbox.com/s/ff8n4h0ockb8qo4/hf_lgh.mp3?dl=0
 
Bra initiativ!
Men lägg samtidigt upp samma störning, inspelad i AM-läge på en tom kanal.
I detta fall var modulationen störande, liksom beatoscillatorn.
 
Last edited:
Brusandet låter som ett störande lysrör. Men det pulserande ljudet låter skumt. Finns den över ett större område?
Beatoscillatorn... ja, den använder man ju på SSB och CW. Var det konstigt? ;)
 
Beatoscillatorn... ja, den använder man ju på SSB och CW. Var det konstigt?
Ja, lite konstigt kanske, beroende på hur gammal radio är. Antagligen har den ingen beatoscillator utan en produktdetektor (eller motsvarande implemmenterat i en DSP).
Beatoscillatorer var något man hade i äldre mottagare för att kunna använda en AM-detektor för att lyssna på SSB-sändningar.
 
Lysrör... hm.. inga i min lägenhet i alla fall. Störningarna finns dag som natt kan jag också meddela. Och yes, de täcker typ hela 80+, samt går både under och över bandet. nästan hela 160. Dock så varierar det tid till tid. Ibland är dem större, ibland mindre.
Beatoscillatorn... tänkte mer att den kan jag inte stänga av.. :)
 
Ja, lite konstigt kanske, beroende på hur gammal radio är. Antagligen har den ingen beatoscillator utan en produktdetektor (eller motsvarande implemmenterat i en DSP).
Beatoscillatorer var något man hade i äldre mottagare för att kunna använda en AM-detektor för att lyssna på SSB-sändningar.

Jaaa.. host.. host... låssas jag vet exakt vad ni pratar om... :) men jag tror.. oscillatorn på DET-området om jag inte är helt fel på det.
Har provat med/utan DSPer på 450, 817, 857 och 135. Samma störningar oavsett antenner.
 
Du skriver att störningen finns över hela 80m och 160m. Är det så att det är en 50-100 Hz bred störning som återkommer med att visst intervall, typ 20kHz?
 
Antagligen har den ingen beatoscillator utan en produktdetektor
Beatoscillatorer var något man hade i äldre mottagare för att kunna använda en AM-detektor för att lyssna på SSB-sändningar.

Detta verkar lite rörigt.

I en produktdetektor blandas en MF-signal med signalen från en beatoscillator och resultatet är en LF-signal. En produktdetektor utan beatoscillatorsignal är ganska meningslös.

Beatoscillatorn finns i alla mottagare, gamla som nya, som är avsedda för mottagning av CW, SSB, digimoder och kanske annat. Hur det ser ut i DSP-sammanhang är jag inte klar över.
 
Mmm, visst, SSB-mottagare har visst en BFO, men till skillnad från äldre radio som man kunde (och var tvungen att) styra, så kan man ju inte det på moderna radio. Den är fix i IF-steget och syns inte för användaren. Sättat för dig SM7UZY att stänga av "BFO" är helt enkelt att byta till AM, vilket du redan har gjort.

Du har inte ett vattenfall av signalen du kan ta en screenshot på? MP3-kodningen av ljudfilerna gör att spektruminnehållet i signalen förstörs en del. (MP3 är ju gjort för att komprimera musik, och är riktigt kass på att koda "brus".
 
Var nog lite trött igår, menade förståss dubbelbalanserad blandare med I/Q-utgång som nästan alla nya radio har. IF-signalen delas i två och mixas med signalen från LO, fast 90 grader fasförsjutna. LO ligger då exakt på IF-centerfrekens och producerar alltså ingen "beat". Men visst kan man kalla LO i detta fallet för en BFO med zero-beat :)
De två nya signalerna, I och Q matas sedan in i en adderande eller subtraherande blandadare för att få ut USB respektive LSB (eller motsvarande i en DSP).

Jag har kollat frekvensinnehållet i signalen ovan, och störningen är ju väldigt bredbandig. Det tyder snarare på överslag/ljusbåge/gnistbildning någonstans än en strålande switchregulator.
Det kan också vara en stark pulserande störning på närliggande frekvens som får AGC att hoppa (eller ADC att klippa om det är en SDR-baserad radio).
 
Att den återkommer med 10kHz mellanrum tyder på switchat nätagg. Kan du zooma in på en av "bärvågerna" och se om det finns en 100Hz-komponent?
 
Att den återkommer med 10kHz mellanrum tyder på switchat nätagg. Kan du zooma in på en av "bärvågerna" och se om det finns en 100Hz-komponent?

Okey,

Näe, går inte just nu. Bilden togs sensommarn 2015, med en vertikal påkopplad. Inte vågat mig ner till 160M sedan dess.
 
Du har inte ett vattenfall av signalen du kan ta en screenshot på?
Inte på dessa stationer. Har en SDR, men inte här för tillfället.

Gick igenom rubbet snabbt idag.

Hittade denna mycket smalbandiga på ett par ställen under 3MHz.
https://www.dropbox.com/s/00bcg3etudc4adq/2_763_am.mp3?dl=0

Sen började den "normala" störningen (ovan) ta vid runt 3.2MHz, och så här låter den...
https://www.dropbox.com/s/lxkwl0k1nd9m7xo/3_355_am.mp3?dl=0
...fram till ca 5.5MHz som sedan går över till ovanstående form. Det är ca 40kHz mellan störningarna samt den är ca 10kHz bred. Dessa inspelningar är dess peak.

Den ligger där fram till 8.2Mhz där den sedan går över till denna:
https://www.dropbox.com/s/r8vrqpoy7cjeu2g/8_294_am.mp3?dl=0
Olika mellanrum. Mellan 25kHz - 120kHz. Ligger där fram till 9.4MHz, där sedan den "normala" srörningen tar vid igen.
10 Mhz och upp till 14MHz ligger denna. Mest tydlig runt 13MHz.
https://www.dropbox.com/s/ziotgzgd39zxm51/13_395_am.mp3?dl=0
Och så är ser den ut:
storning_13_395.jpg


Efter ovanstående inspelning så kom en gigantisk störning som slutade tvärt. Fick slutet. Hann fång upp den från 13 till 14.135MHz:
https://www.dropbox.com/s/un6x040m6lmm7t2/13_14_am.mp3?dl=0

Och... runt 15MHz kommer denna konstiga. Den ligger parallellt med den "normala":
https://www.dropbox.com/s/sbv949jw5cov5va/15_617_am.mp3?dl=0
15_617.jpg

en lite tydligare på 16.166Mhz:
https://www.dropbox.com/s/qpmif5s9n3gqltn/16_166_am.mp3?dl=0

Jaaa..... så här fortsätter det. :)
 
Jag har råkat ut för laddare till mobiltelefoner som avger liknande pulserande störningar. Dom kan störa ett kvarter och alltid sitta inkopplade till ett nätuttag under en säng.

/Roland
 
Den pulserande störningen kan nog vara en mobilladdare, som Roland säger.
Jag tror att de olika karaktärerna på störningarna beror på att du fångat dem
på olika frekvenser, kan ändå komma från samma källa. Men det är vad jag tror.
Det finns alldeles för mycket el-skräp hos folk idag, jobbigt att spåra upp även för
de som är rutinerade på sådant.
Den sista störningen som slutade tvärt, var intressant. Så tyst det blev!
Undrar vad det kan vara.
 
Hua, det var mycket störningar det. Låter som du kopplat in antennen direkt i elnätet :(
Vad har du för radio, antenn och matning av antennen?
Den där pulserande (ca en puls/sekund) låter absolut som en laddare som står på underhållsladdning eller står utan batteri. Snarare bly- eller NiMH-laddare än LiIon, för LiIon avbryter laddningen helt och underhållsladdar inte. Dom andra är nästan omöjliga att att utala sig om utan ett par vattenfall att kolla på.

Hur du någon portabel radio som fixar AM på dessa frekvenser du kan gå runt och lyssna med?
 
Ok, där ser man. Jaa, det är inte min laddare i alla fall. Kanske blir svårt att knacka på grannens dörr och säga att de får sluta använda laddaren. ;)
Den stör mig inte (alls) mycket. Utan det är mer den fösta där som ligger över hela HF delen i olika former som stör.

Yes, den sista var intressant. Aldrig hört den innan. Iofs ligger jag ju bara på 40 till större delen, men det blev stentyst där. Trodde först det blev nått fel på radion eller antennen, men nej.. det är en gigantisk störning som ligger där kontant. Skulle den försvinna.. jag då öppnas en ny värld upp då alla svaga stationer drängs i den.
 
Vad har du för radio, antenn och matning av antennen?
Testat med flera olika stationer, Yaesu 450, 817, 857, Icom 730 och en JRC 135. Antennen: En vertikal HF-P1 ( inomhus :D ) samt en longwire, så även den inomhus. Men slänger jag ut HFan genom fönstret så har jag samma störningar, ingen skillnad. Dock blir ju stationerna starkare såklart. Kör även med en manuell tuner.
Testat både batteridrift samt agg. Samma störningar.

Hur du någon portabel radio som fixar AM på dessa frekvenser du kan gå runt och lyssna med?
Japp, har ju 817. Kanske skall fixa en smidig liten antenn som jag kan springa runt med i kvarteret.
 
Back
Top