Trådantenn med benen i "busken"

SA3BYC

Well-Known Member
Hej,

håller på att bygga antennfarm, hembyggda tråddipoler av DL-1000 o hemgjorda isolatorer, har funkat kanon och jag är väldigt nöjd med resultaten. Har lärt mig väldigt mycket under resans gång.

Nu till en fråga och ett praktiskt problem som jag inte hittar mycket info om (har läst ARRL Antenna book o många fler, Googlat etc.):

Jag kommer att få problem med att trådarna till viss del hamnar i granskogen :rolleyes:

Jag får upp dipolerna i en 12m mast i mitten (kommer att köra Inv-V) så det får duga, men för 80 o 40m dipolerna så kommer kanske 1/3 av benen att hamna i kontakt med granar och andra buskar och träd.

Under mitt experimenterande, på jobb Qth nere i Stockholm, har jag bland annat varit tvungen att vika ett dipol benen i nästan 90o vinkel för att få plats (här är det banne mig mindre plats än hemma i Fröå).

Benet har jag helt enkelt vikt runt ett par höga lövruskor/småträd och det verkar inte ha haft någon som helst betydelse. Inte ens när det regnat som värst, har ju hänt i sommar, har jag sett någon påverkan på stående vågen.

Att det teoretisk är helt OK att vika benen på en dipol det vet jag redan och här verkar ju det faktum att jag dragit runt i lövverket inte haft någon som helst betydelse.

Men vad säger teoriboken om att den går igenom träd, löv och buskar? och
vad säger praktikerna om det hela?

Hur mycket påverkar det? Finns det någon gräns för hur mycket man kan dra tråden i buskarna? Var går gränsen? Varför?

Hjälp mig att förstå och bli lite klokare! är en nyfiken djäkel ;) även om det fungerar i praktiken så vill jag gärna även ha en teoretisk aning om varför ...

/johan
 
Last edited:
Hej,

håller på att bygga antennfarm, hembyggda tråddipoler av DL-1000 o hemgjorda isolatorer, har funkat kanon och jag är väldigt nöjd med resultaten. Har lärt mig väldigt mycket under resans gång.

Nu till en fråga och ett praktiskt problem som jag inte hittar mycket info om (har läst ARRL Antenna book o många fler, Googlat etc.):

Jag kommer att få problem med att trådarna till viss del hamnar i granskogen :rolleyes:

Jag får upp dipolerna i en 12m mast i mitten (kommer att köra Inv-V) så det får duga, men för 80 o 40m dipolerna så kommer kanske 1/3 av benen att hamna i kontakt med granar och andra buskar och träd.

Under mitt experimenterande, på jobb Qth nere i Stockholm, har jag bland annat varit tvungen att vika ett dipol benen i nästan 90o vinkel för att få plats (här är det banne mig mindre plats än hemma i Fröå).

Benet har jag helt enkelt vikt runt ett par höga lövruskor/småträd och det verkar inte ha haft någon som helst betydelse. Inte ens när det regnat som värst, har ju hänt i sommar, har jag sett någon påverkan på stående vågen.

Att det teoretisk är helt OK att vika benen på en dipol det vet jag redan och här verkar ju det faktum att jag dragit runt i lövverket inte haft någon som helst betydelse.

Men vad säger teoriboken om att den går igenom träd, löv och buskar? och
vad säger praktikerna om det hela?

Hur mycket påverkar det? Finns det någon gräns för hur mycket man kan dra tråden i buskarna? Var går gränsen? Varför?

Hjälp mig att förstå och bli lite klokare! är en nyfiken djäkel ;) även om det fungerar i praktiken så vill jag gärna även ha en teoretisk aning om varför ...

/johan

Min erfarenhet är också att man kan "misshandla" tråddragningen för en dipol genom såväl barr- som lövskog, vika av den, droppa ner den liksom förändra (minska) vinkeln mellan dipolhalvorna rätt mycket innan man får betala med märkbar effektivitetsförlust. Den finns förstås men någon eller ett par dB blir inte på något sätt utslagsgivande för 80 m lumptuggande...

Det hela beror kanske på vad man ska använda antennen till. Om det är till DX-trafik blir det mer avgörande att ha antennen högt och fritt, då varje dB då har betydelse, liksom att det gäller att få lägsta möjliga strålningsvinkel.
För lokaltrafik "inomskärs" har det mindre betydelse och kan till och med fungera bättre med en lågt hängande, högt strålande (NVIS) antenn!

73/Lasse
 
3BYC - 3BDZ

Hej o Tack Lasse,

jo den praktiska erfarenheten har jag definitivt också här från mina experiment. Har "misshandlat" dipolerna rätt ordentligt utan märkbar påverkan på resultatet. Även vid körning inom Europa har dipolerna fungerat väldigt bra, trots att dom fått ordentligt på "käften".

Nu blir det dock lite skillnad hemma i Åre, ambitionen är att köra rätt mycket contest och även dx därifrån. Därför vill jag lägga lite tid o energi på att försöka få det så bra det bara går. Har inte råd och möjlighet att sätta upp stor mast och riktantenner, utan vill börja med att köra "tråd" spåret så bra jag bara kan. Kommer att fortsätta köra Low Power, max 100W, så då blir det ju viktigt att få ut mesta möjliga av tråden.

Tack för ditt svar! hoppas det kommer mycket mer. Gärna om någon kan ha lite mer teoretiska resonemang att komma med också.

/Johan
 
Last edited:
Johan du frågar praktikerna om saken.
Svaren blir som du ser att det utmärkt att köra radio med en "misshandlad" dipol.
Hemligheten ligger i att testa, prova, göra sina egna erfarenheter, lära sig saker och att göra det bästa av situationen för antennuppsättning.
Bättre en dålig misshandlad dipol än ingen antenn alls.
I alla fall om man vill köra radio.

Handlar det om en EME antenn och du ens misstänker att du kan förlora en halv dB så är det katastrof.

Tappar du 1 eller 3 dB som uppvärning av träden och buskarna så hör man dig bra ändå.
Teta med att köra 10 W eller 50 W skall du se.

Ställer du frågan till en antennteoretiker så vore det intressant med ett svar på exakt hur många bråkdelar av dB som går till spillo.
Men han kanske inte ens sätter upp en så "dålig" antenn utan bedömer på papperet att den inte blir optimal. Något QSO blir det då inte.....

Din antenn är svår att simulera i antennberäkningsprogram.


En bra fråga vore vilken mätmetod man skulle använda för att få fram ett teoretiskt svar?

de
FPD
 
Det borde ju vara olika om busken ligger an mot ett ström eller ett spänningsmax på tråden.

min trådantenn ligger an mot lite lövverk också men jag kör så lite att jag inte har märkt någon skillnad på torrt/blött.

jag ska upp med en skylift i lite andra träd och montera bättre fästpunkter och trimma lite grenar nästa sommar har jag tänkt.
 
Hejsan Johan! (och alla andra)!
Jag kan bara hålla med de andra veteranerna. Lite grenar och blad har ingen praktisk betydelse på kortvåg. Med åren har jag blivit allt mer respektlös mot sånt.
Nu ska Du sätta upp nåt bra och enkelt i trådväg hemma i Åre. Verikala dipoler är bra därför att de har låg strålningsvinkel och det är det viktigaste vid dx-körning. Den har ingen gain men prova ska Du se. En annan lösning jag vill rekommendera är 2 parallella trådar som man matar 180 grader ur fas dvs matning enligt W8JK. Då får Du både riktverkan åt 2 håll, låg strålningsvinkel och betydande gain. Anväder Du sen stegmatning kan Du använda antennen på flera band. De är så jag kör min 2 el quad. Googla W8JK.
SM0DTK, Martin Hedman, har många intressanta dx-antenner av tråd på sin hemsida.
Lycka till.
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Hej Tore!

Tack för tipsen, skall genast gå och googla på dina ledtrådar.

Skall göra lite experiment med stegmatning framöver, hinner kanske inte i höst, men det kommer definitivt då jag har en Drake MN-4C som älskar stegar :) Jag vet ju var jag skall handla stegpinnarna i alla fall (Tack för tidigare info Tore!).

Låt lite intressant det där med att mata 2-trådar 180o. Eventuell riktverkan vet jag inte hur stor nytta jag har av, precis bakom huset har jag halva Åreskutan (bor 510möh) och den dämpar väl en del åt det hållet.

Vertikal sneglar jag lite på, försöker läsa på, kommer nog med i att göra listan för nästa säsong. Tänk om man kunde få upp en riktig 4-square för 80m ... och ett par Beverage antenner att lyssna på ... Ooops satt visst o somnade till och drömde ljuva drömmar :)

Tack än en gång för tipsen Tore!

73 de Johan
 
Last edited:
Johan!
Du vet väl att din granne SM3BDZ, har byggt 4-square både för 160 och 80 m genom att skjuta upp trådar i träden? Det året vann östersundklubben en stortävling vill jag minnas!
 
Tack för tipset Tore!

får nog planera att framöver åka ut på en liten spionage tur ... tänk vad mycket kul man kan ha med lite tråd, några isolatorer och en bra antennstämmare :)

/Johan
 
Min erfarenhet är att man ska vara försiktig med lövträd.
För länge sedan hade jag en 2 el Quad för 20m som satt med mitten på ca 14 meters höjd. I en riktning växte en yvig björk på kanske 5m avstånd och en maxhöjd på 12m. Det var en rätt kraftig påverkan på SWR när jag riktade antennen mot björken. Vad sedan resultatet var i fjärrfältet vet jag inte.
Ett annat exempel från samma tid var en halvvågsdipol för 40m som satt i en björk. Det fattades kanske 5 meter i höjd, så den övre delen lindade jag runt grenverket som en jättestor spole. Den gick som ett spjut på vintern, men när löven kom verkade verkningsgraden bli urusel och den gick inte att använda.
 
BRF de BYC

Varningen för björk (lövträd) är tagen, inte något stort problem på min tomt. Till största delen är det några halvstora granar som stökar till det.

/Johan
 
Hej Tore!

Tack för tipsen, skall genast gå och googla på dina ledtrådar.

Skall göra lite experiment med stegmatning framöver, hinner kanske inte i höst, men det kommer definitivt då jag har en Drake MN-4C som älskar stegar :) Jag vet ju var jag skall handla stegpinnarna i alla fall (Tack för tidigare info Tore!).

Låt lite intressant det där med att mata 2-trådar 180o. Eventuell riktverkan vet jag inte hur stor nytta jag har av, precis bakom huset har jag halva Åreskutan (bor 510möh) och den dämpar väl en del åt det hållet.

Vertikal sneglar jag lite på, försöker läsa på, kommer nog med i att göra listan för nästa säsong. Tänk om man kunde få upp en riktig 4-square för 80m ... och ett par Beverage antenner att lyssna på ... Ooops satt visst o somnade till och drömde ljuva drömmar :)

Tack än en gång för tipsen Tore!

73 de Johan

En 4-square för 80m behöver inte vara någon orealistisk tanke. Jag körde i många år med en trådversion av en sådan mitt i ett radhusområde! Turligt nog var mitt hus gavelbyggt och med gaveln mot en gles tallskog...

Visst får man kanske göra vissa avkall på optimala prestanda, men det går och den gick väldigt bra för mig i jämförelse med dipol eller andra trådantenner. Det kördes många DX på 80m på den tiden!

73/Lasse
 
BDZ de BYC

Hej Lasse,

skall titta på lite olika antenner för 80m inför nästa år. Just nu gäller det bara att få en grunduppsättning på plats så det går att köra. Har haft alldeles för mycket att göra nere i Stockholm i sommar, så min flytt är väldigt sen. Skall köra SAC från Åre, det har jag gett mig 17-ton på, så det får bli dipoler till att börja med.

Men i långtidsplanen ligger en bra antenn för 80m, vertikal, loop, 4-square? vi får se vad det blir. Halva nöjet är ju det här att göra research, läsa på, efterhöra andras erfarenheter och sedan försöka baka ihop det hela till något som passar en själv.

Stort Tack alltså till alla Er som delar med er av erfarenheter o kunnande!

/Johan

Ps. men en 4-square är ju riktigt riktigt frestande :)
 
Vill man rota i gröten efter massa rara DX på 40 m kvälls/nattetid kan jag av egen erfarenhet rekommendera en enkel vertikal.

Jag snickrade ihop ett aluminiumspröt på 10,3 meter som jag fäste på en staketstolpe av trä med basen ett par centimeter ovanför backen. Jag sträckte ut 10 radialer av samma längd på backen och kopplade koaxen (RG-58) direkt till radialerna och mittledaren till sprötet.

Jag körde med lätthet både japaner, brassar och allt där i mellan på 100 W :)

När jag sitter här och tänker tillbaka så vet i fasen om jag inte skall ägna morgondagen till att bygga en likadan antenn igen. Den var riktigt kul att köra på. Mycket statiskt rassel och brus men ännu högre nyttosignal (använd RF-gainen så rasslar det inte så förfärligt mycket).
 
Tack för det Ulf!

jo vertikalen som DX antenn är inte dum har jag förstått. Kan definitivt vara ett alternativ att överväga framöver. Lite kluven bara till vart jag skall lägga mest krut, vilket band alltså, i valet och kvalet mellan 80 & 40m.

Kommer inte att kunna bygga vertikaler för båda banden utan måste i så fall prioritera.

Valet kommer att styras av vilket band som erbjuder bäst möjligheter att jaga ihop poäng i framtida contests. Är inte erfaren nog för att kunna avgöra själv, men så här långt gillar jag 40m skarpt. Hoppas att vintern och radiokörandet skall ge mig så mycket erfarenhet att jag kan välja rätt framöver.

Nu blir det off-topic, men har någon en åsikt om valet mellan 40 eller 80m, så tar jag gärna emot den. Tänk contest och vart man drar ihop mest poäng.

/johan

Ps. Ulf, ut och bygg vet jag! Är nog bland det roligaste man kan göra på en lördag:) Snabba dig ordentligt, så hinner du till YO DX HF Contest börjar 12.00
 
Last edited:
BYC de APQ
Du skrev: då jag har en Drake MN-4C som älskar stegar

Hej. Har Drake MN-4C en "riktig" balanserad utgång eller sitter det en "fusk-balun" som då kommer att ha stora förluster när stegens impedans väsentligt avviker från balunens utgångsimpedans?

73
Bengt SM6APQ
 
APQ de BYC

MN-4C är lite annorlunda jmf den mer vanligt förekommande MN-4 matchen. Riktigt hur du definierar "fuskbalun" vet jag inte. Den här boxen kan utrustas med en speciell toroidbalun, tror att originalbalunen höll en omsättning på 4:1.

Idag finns en sådan originaltoroid knappt att hitta. Skulle någon komma ut i gott skick så får du nog betala 100-150 USD. Istället finns det nytillverkade att köpa med högre omsättning. Tror inte det skall vara omöjligt att få till en kombination som passar bra med en stegmatning.

Att jag skrev som jag gjorde beror på att den ofta får väldigt goda omdömen från många på sajter från de som kört den även med stegmatning. Ursäkta så mycket om jag försökte vara lite humoristisk och positiv. Du kan säkert hitta massor med fel på min matchbox, varsågod.

/Johan
 
BYC DE EQL

"...har någon en åsikt om valet mellan 40 eller 80m, så tar jag gärna emot den. Tänk contest och vart man drar ihop mest poäng."



Avgjort 40 m där du når hela världen större delen av året och aktiviteten är mycket hög under testerna. 80 m är också jättkul men kräver i regel lite mer effekt för att ta sig fram ibland.

40 m var mitt favoritband från mitten av 70-talet fram till någon gång 1994 då intresset för DX och contest falnade. Under hela den perioden körde jag med vertikaler i olika skepnader. Avgjort bäst resultat fick jag med en 1/4-vågs GP med matningspunkten 10 m över marken och försedd med 4 st 10,5 m långa radialer i c:a 45 graders vinkel. Den antennen blev en sorts referens för många andra antenner som provades genom A/B-test. 1/4-våg på marken med c:a 20 långa radialer nerplöjda i gräsmattan gick något sämre än GP:n på 10 m höjd så den blev till en vertikal för 80 m i stället efter något halvår när A/B-testerna övertygat mig.

När jag så fick upp min fackverksmast 1994 provades dipoler på höjder från 15 - 28 m, både som inverterade, sloopers och horisontella. Slutsatsen jag drog efter otaliga experiment var att en horisontell dipol på c:a 15 m höjd var likvärdig med GP-antennen även om de signalstyrkan pendlade mellan de olika antennerna. Men i genomsnitt likvärdiga. På 20 m höjd var dipolen nästan alltid klart bättre än GP:n men bara i dess två huvudriktningar. GP:n plockades ner några år senare och tråddipolen ersattes senare med en 4 ele Cue Dee monobander för 20 m där jag gammamatar bommen som av en slump (?) är självresonant på 7050 kHz. SVF är 1:1 efter intrimning och gain enligt EZNEC minus några dB under en 1/2-vågs dipol på samma höjd. Jag har bytt bort dessa två dB mot möjligheten att rotera dipolen och kör fortfarande hela världen utan problem.

/Bengt
 
EQL de BYC

Hej Bengt

Tack för svaret! mycket värdefull info, som dessutom vad gäller band bekräftar min egen begränsade erfarenhet. 40 m är redan min favorit och det verkar som mycket talar för att en hel del krut skall läggas där. Får börja planera för vertikal på 40m som komplement till min dipol.

Har läst en hel del om radialer och det verkar ju som många som testat lite olika varianter förordar en "fri" radial snarare än en nergrävd. Har möjligen en chans att utnyttja ett "busksnår" där jag skulle kunna sätta min vertikal på ett kort rör med matning o radial anslutning ca 2 m upp. Borde kunna ge en hyfsad vinkel på ca 10,5 m radialer. Håller jag mig i "snåret så kommer ingen att snubbla på trådarna av misstag heller.

Teoretiskt Bengt; har du gjort någon simulering i EZNEC någon gång och sett vad som händer om man lyfter upp radialerna som du gjorde och inverterar dom, förslagsvis då i ca 45o vinkel, jämfört med att hålla dom mer eller mindre plant på marken visavi vertikala elementet?

/Johan
 
Last edited:
Back
Top