Trådantenns närhet till träd

SA6BJE

Active Member
Det skrivs mycket om att man bör ha tillräcklig höjd från marken när man placerar sin trådantenn.
Vad som däremot inte omnämns direkt är närheten till träd osv. Det nämns dock ofta närhet till plåttak.
Men alla bor ju inte på en åker eller i stan...

Mitt scenario är sommarstuga, 8000m2 tomt på gränsen mellan Västergötland och Halland. Ganska plan tomt, belägen på en "bergshylla" i skogen. Åt syd/öst har jag fri sikt miltals (om det inte vore för lite träd) och åt väst/nord finns en 40m högre bergstopp ca 300m bort.

Problemet är att tidigare ägare låtit tomten vildväxa vilket resulterat i gott om gran men även andra träd som är mellan 10 och 20m höga. Gallring kommer ske allt eftersom jag har tid att ta hand om restprodukterna (ved).

Jag har plats med en halvvågsdiol för 160m om jag så önskar och det finns träd med grov stam högre än 10m att fästa i. Frågan är om det är någon idé att försöka få upp en sådan som i så fall kommer gå i en gång mellan granar alternativt ha granskog i ryggen.

Det trevligaste hade såkart varit 40m mast med fri sikt ut på kattegatt men det har jag inte lyckats övertyga andra delen av familjen om lämpligheten i.

Jag är främst intresserad av 80m och 20m (tror jag).
Radio är en gammal fin IC-730 och det finns även en manuell avstämningsenhet från MFJ.

Kan det fungera med en trådantenn i skogen?
Finns det någon annan typ som är att föredra än en standard halvvågsdipol.
Hur mycket plats runt om skulle t.ex. en vertikalantenn för ovan nämnda band behöva? räcker 10x10m med skog runt om?

73 de SA6BJE
 
När det gäller kortvåg behöver du nog inte vara orolig för närheten till träden.
På VHF o UHF kan det dock ställa till problem på vissa årstider.
 
Back
Top