Trådburantenn

SM4FPD

Well-Known Member
Med inspiration av annan tråd med benämningen "hönsnät", roade jag mig med att beräkna en burantenn
för 24,95 - 29,6 MHz. Dvs för att täcka två amatörband, plus ett komradioband. Bör bli bra lyssnar antenn för 11 meter BC-band oxo.
Använde mig av G4FGQ DOS program wirecage.e xe
Med 500 mm diameter och 6 trådar (1 mm) i buren, och längden 5,15 meter.
Får vi SWR 1:2 inom 25,5 - 29,7 MHz (ungefärligt).
Det är lätt att räkna om till önskade egenskaper. Men att täcka in 28 - 52 MHz blir inte lätt.
Ju större diameter ju större bandbredd. Ju fler trådar i buren ju större bandbredd.
Obs att programmet inte tar hänsyn till att man samlar trådarna i ändarna, och vid balunen. Så man får väl trimma lite beroende på hur man bygger den.
Enligt programmet blir matningsimpedansen lite högre än 50 Ohm vid resonans, 64 Ohm i detta fall.

Vore kul med en diskussion i ämnet och eventuella erfaringar om byggen.
Intressant om någon vet någon bra pryl som kan tjäna som ringar för att hålla ut trådarna.
Man behöver väl 3 - 4 st per dipolsida.
Vet att någon byggt med rockringar, men de är väl stora för övre delen av kortvågen.

Att gå upp till 1 meters dimeter vid 5 meters längd på dipolen lönar sig knappast.

De
SM4FPD Roy
 
Jag har i många år önskat bygga en 'Cage Antenna' - burantenn - men det som har varit problemet är just ringarna. Det finns fina plastflänsar för fläktsystem i plast, men svindyra. Rockringar tror jag inte håller. Likaså tror jag det behövs m å n g a ringar för att hålla alla trådar i styr.

I höstas gick jag förbi vår lokala internetleverantör som drog fiber. Och just höljet till fiberkablen är perfekt för att tillverka ringar med. Bara några kr metern. Lagom styva och passande tjocklek och diameter. Finns på rullar om 500 meter .... Det finns också skarvar för att sätta ihop ändarna. Dessutom i olika färger. Så någon gång framöver skall burantennen bli verklighet.
 
Det går att åstadkomma ganska stora SWR-bandbredder (> 2:1) med olika "fågelbue"-konfigurationer. ("Prismatic Polygon Antennas").
Studera t.ec. artikelm CAGE DIPOLES AND PRISMATICS

En seriös simulering av sådana här antenner bör nog helst göras med 4NEC2 eller Eznec - jag tror inte G4FGQ DOS program räcker till för att få pålitliga resultat. 4NEC2 har en "optimizer" som kan spara mycket jobb. 73 //Janne SM0AQW
 
Last edited:
När jag senast såg något liknande göras till toppkapacitansen för
en NAVTEX-antenn (518 kHz) så användes 28" cykelfälgar av dural.

Då, för snart 20 år sedan, kunde man beställa sådana rätt billigt om man handlade många från cykelgrossister.
Formen är inte särskilt kritisk, även om "buren" blir oval så blir resultatet rätt bra.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top