SM4FPD
Well-Known Member
Det har skrivits och gjorts artiklar om vad som skall "rädda världen", åtminstone de sista tio åren.
Jättelika solpaneler i rymden som trådlöst skall skicks till jorden.
Det trådlösa skall då vara mikrovågor, och en jättelik mottagarantenn på marken.
Solpanelerna i rymden måste ju vara geostationära, vilket innebär stort avstånd 36 000 km (har jag för mig).
Om den skall vara solbelyst dygnet runt.
En antenn som kan fokusera mikrovågsstrålen blir rätt stor att få ut i rymden.
En antenn på jorden som kan täcka strålningen efter så långt avstånd blir stor.
Vad händer om mikrovågssrålen träffar någon i håret? Eller ett flygplan, villatak....
Men viktigast är kanske verkningsgraden, bör väl bli några försluter på så långt avstånd, men kanske man menar någon särskilt sorts mikrovågor som är förlustfria......
För att överföra solpanelernas effekt på exvis 10 MW, behövs en rätt stark mikrovågssändare. Och då handlar det om CW, inte pulseffekt.. Finns sådana sändare?
Kanske vettigare att täcka marken med solceller direkt istället för mottagarantennen.
SM4FPD
Vad tycker ni alla om detta?
Möjligt? Skitsnack?
Nästan lika dumt som trådlös laddning av elbilar....
Jättelika solpaneler i rymden som trådlöst skall skicks till jorden.
Det trådlösa skall då vara mikrovågor, och en jättelik mottagarantenn på marken.
Solpanelerna i rymden måste ju vara geostationära, vilket innebär stort avstånd 36 000 km (har jag för mig).
Om den skall vara solbelyst dygnet runt.
En antenn som kan fokusera mikrovågsstrålen blir rätt stor att få ut i rymden.
En antenn på jorden som kan täcka strålningen efter så långt avstånd blir stor.
Vad händer om mikrovågssrålen träffar någon i håret? Eller ett flygplan, villatak....
Men viktigast är kanske verkningsgraden, bör väl bli några försluter på så långt avstånd, men kanske man menar någon särskilt sorts mikrovågor som är förlustfria......
För att överföra solpanelernas effekt på exvis 10 MW, behövs en rätt stark mikrovågssändare. Och då handlar det om CW, inte pulseffekt.. Finns sådana sändare?
Kanske vettigare att täcka marken med solceller direkt istället för mottagarantennen.
SM4FPD
Vad tycker ni alla om detta?
Möjligt? Skitsnack?
Nästan lika dumt som trådlös laddning av elbilar....