Träelektronik

Hej!

Klart höga poäng! Gillas skarpt!
Visserligen gör sig vissa "lustiga" när någon bygger nå't själv, i synnerhet om det är på en träplatta.
Glädjen och nöjet av att bygga i hop nå't är ett fenomen som de troligtvis inte bergriper.
Under mina första år som radioamatör, eller t.om. lite innan... så byggdes CW sändare med rör i parti o minut.
Dessa inhystes i "fantasifulla" förpackningar, alltifrån cigarraskar, brädlappar och faktisk en bok som inkråmet skurits ut till en 19" låda...



Själv hoppas jag på att få ett 1R5 i brevlådan idag så att min Angry Nine brusar till liv...
 
Avundas dig kristallerna för 30 och 20m eller är det en överton du kör på? Ser att du har samma spolstomme till tank-kretsen som jag men inte samma typ av krets (PI-filter)
 
Last edited:
SM6XUN, oscillatorn är 6AK5W (6096) och slutröret 6AQ5A.

SM7FBJ, kristallerna är "renoverade". Det är ursprungligen FT-241 kanalkristaller som jag öppnat och lött in mindre kristallkapslar i. Finns att köpa från G-QRP club för QRP-frekvenserna. Jag har valt just QRP-frekvenserna 3,560 7,030 10,116 och 14,060. La också till 3,576 eftersom jag också hade en sådan kristall.

Nedan är schemat. Den ursprungliga konstruktionen är förändrad på så många punkter att jag kan sätta mitt namn under utan att skämmas. Det är andra rör, ändrade komponentvärden, ändrad oscillatorkrets och nyckling. Dessutom har jag lagt till ett pi-filter istället för det ursprungliga L-C-filtret. Det där blev lite meck med eftersom det kom till under byggets gång och då fick jag inte plats med en vridkonding för C2 utan fick använda fasta värden. De får man prova sig fram med m.h.a. en lös vridkonding. Har inte angivit några värden eftersom de är s.a.s. "individanpassade".

Träsändare.jpg
 
Ja du Micke.
Träplattan är i högsta grad återvunnen liksom resten av grejorna. Köpte några träplattor på Ö&B för en massa år sedan. 1 krona styck. De har gjort tjänst som blomhyllor på en balkong först, sedan stödbensunderlägg till husvagnen. När jag skulle bygga den här fick jag syn på träplattorna och de gör nu tjänst som radio.

Jag hoppas att de får sluta sitt liv värdigt som rökspån när jag röker kött eller fisk, mahogny ger god smak liksom :)
 
Avundas dig kristallerna för 30 och 20m eller är det en överton du kör på?

GQRP Club har kristaller för alla QRP-frekvenser, har dock inte kollat hur mycket ström de tål men de funkar fint i Ra190 och hyfsat i AN/GRC-9, även om den senare skall ha halva frekvensen. Även Ra190 dubblar på 30- och 20 mb men 7030 funkar fint för 14060, dock lite svårare att hitta lämplig kristall för 10116/2 = 5058 kHz..
 
Back
Top