Trämaster

SM6FPG

Fritidskonsulent
Skulle vilja ha tips på byggande av trämast för radioändamål.
På nätet har jag hittat VA7AEJ ...- .- --... .- . .---: Wooden Antenna Mast .

Visst vore ett metalltorn gärna roterbart eller en hissbar versatover optimalt, men för tillfället är jag inte alls beredd att satsa så mycket som krävs för dessa alternativ.

Tips mottages med tacksamhet!
 
Du kan ju göra en så här
tramast.jpg

Ca 8m hög, ett 40mm "centreringsrör" i toppen ett rullblock så man kan hissa upp
vertikaler (metpön).
 
Det du sparar in i satsningen nu, får du lägga ned i energi på att jäklas med det senare -Jag råder dig att avstå. -Vill du ha upp nånting snabbt o prisvärt så välj ett 10m glasfiberspö med en vertikal ändmatad tråddipol. Det är ändå en otrolig massa jobb om du skall bygga nåt fackverk i trä som racklar och faller i bitar efter ett tag.
 
Det handlar inte om något fackverk och inte om någon storstilad satsning.

Radio i all ära men i min värld existerar inget överflöd av pengar och därför satsar jag inte tiotusen tals kronor på master, beamar!

Idag har jag en flaggstång byggd av 2st 6 meters flaggstänger som såldes av jula för några år sedan, där varje del är 1,5 meter.
Den sitter fällbar på en kort trämast.
Det fungerar men är för klent när man tänker spänna, som i mitt fall 2 x 55 meter tråd.
Idag måste jag se till att dessa båda dipoldelar går motsatt mot varandra annars ger sig röret.

Glasfiberspön är ju än sprödare och böjer sig ju utan belastning.
 
Det kan vara andra anledningar, jag vill inte ha en ful "modern" tingest som en
fackverksmast vid min stuga.

Masten är nog 6 år nu utan några större tapp av träbitar och om den går sönder
så är det bara gå ut med sågen och kapa ny delar. Dessutom är det en sport att
ha gjort en mast själv :)

Jag har inte på något sätt försökt tvinga på dig konceptet CER!
 
Last edited:
Masten är på plats. 2 x 55 dipol med stege upphissad till 11 meters höjd. Fattigmansmast men likväl en god utgångspunkt. https://www.dropbox.com/s/yy5mvoqyaxcb0vg/2014-07-18 14.15.22.jpg

Närmaste planen är att fästa ett alurör, syns i framkanten av masten, utmed masten för 40 meter. En traps i toppen och ytterligare tråd för 80 meter. Kanske är det möjligt att förlänga röret till 18 meter o en traps plus tråd för 160. Tankarna flödar.......
 
Fredag kväll, semester ... det är inte du som kanske "lutar" lite på datorn Bengt :D

Ha en trevlig helg alla!

/Johan

Ps. jag gillar verkligen din trämast FPG! den är hur fin som helst och fler borde bygga sådana!
 
En kamrat byggde en fackverkskonstruktion i enbart trä. Den blev riktigt fin. Tror den var 7-8 meter med topprör (inte trä). Såg ut som en fristående stålmast i minatyr, fast trä. Efter bara några år föll den ihop av sig själv. Det där med tryckimpregnering hade nog varit bra om det hade ingått in konstruktionen :) Vatten är tungt.
 
Tryckimpregnerat virke är alldeles för dåligt och för tungt för dylika konstruktioner. Vanliga reglar behandlade med oljefärg klarar sig bra
 
Blev tvungen att blåsa liv i tråden när min nästa trämast nu snart skall upp mot skyn för att bära ett gäng trådantenner in i nådens vinter 2014 ...

Eftersom jag hyr mitt lilla hus så kan jag inte gräva stora hål å ösa ner betong i, därför är metall alternativet svårt att förverkliga ;) Skulle jag nu bli tvungen att flytta, eller hjärtat kastar in handduken, ja då tar man fram motorsågen å delar upp virket i lagom portionsbitar till en skön värmande majbrasa ... Målad med lite lagom grå/svart färg ser den på avstånd nästan ut som en metallare .. hi hi ..

Den här, som är mitt 3'dje försök blir 12,8m från rot till hjässa och lär behöva hjälp av en liten lastbilskran för att komma upp :D
 

Attachments

  • Mast hos SA3BYC.JPG
    Mast hos SA3BYC.JPG
    63,5 KB · Views: 262
Ojoj, det var en rejäl träbit du hittat...

Blir väldans svår att resa själv antar jag ?

:)
 
BYC Den ser bra ut och påminner om mina d:eek:. Kom ihåg att använda uv-tålig hisslina (flagglina)...Jag har som första del beg. kraftledningsstolpar, urfasade (motorsåg) på var sida i topp. I urfasningarna har jag 2st. femmeters 2" x 4". Urfasningen är c:a en meter, vilket gör en effektiv höjd på "gaffeln" av 4 meter. I gaffeln har jag satt en likadan 2x4" femmeterslängd till. Effektiv höjd på den är ytterligare 4m, då omlottläggningen (mellan båda gafflarna) är en meter. Totalt med c:a 1,5 m nedgrävn. ibacken nådde jag C:a 18m.

Tillverkade dessa fem master 1986 om jag minns rätt, still going strong. Gör gärna ett fäste längst upp så att du får flera block och hisslinor - alltid bra att ha i reserv...(Då masten inte är fällbar)

Lycka till
/ Uffe -CIQ
 
Last edited:
Tack mina vänner!

Jo den här lär jag inte knuffa upp själv Christian, det blir ett antal block på vägen upp Uffe. Håller med dig Bosse - riktiga radioamatörer snickrar i trä :D Å som sagt, blir vintern bister å veden tryter så har man reserv ... så gör vi här i Jemtland .. ha ha

När den här är uppe så skall det snickras ett fackverk på 10m, åsså i trä förstås, som skall få sig en mini-beam i toppen, bilder kommer när det börjar likna något :)
 
Tittar man i gamla radiotidningar och handbooks så byggde dom en hel del fackverkskonstruktioner i trä förr i tiden.
 
Appropå ditt sätt att saxa "träbitarna" Uffe så är det nog något i stil med mina. Jag har utgått från en sektion 45x95, nästa är 45x70 och toppsektionen av 45x45. Överlappet i skarvarna är ca 0,6m och det har räckt till på mina lite kortare prototyper som stod hela vintern å stormarna 2013.

Stagar gör jag bara på en nivå, ungefär mitt på masten. Sedan kommer trådantennerna att gå i alla fyra väderstreck och vara en integrerad del av stagningen. Håller tummarna för att det håller sig även nu när masten blir nästan 4,5m högre än den förra :D

Tog en bild på hur sektionerna är skarvade i överlapp med varandra.
 

Attachments

  • trämast sidovy sa3byc.JPG
    trämast sidovy sa3byc.JPG
    232,4 KB · Views: 210
de BYC

Hm, tror du att stagning på mitten räcker med tanke på hur det kan storma hemma i Republiken ?
Att använda antenntrådarna som stagning i toppen lär ju kräva kraftiga doningar....

Vad använder du för tråd ? DL ?
 
Uschäkta dröjsmål Christian, va å körde lite 20m innan banden dör ;)

Jo det räcker nog, var så jag hade förra vintern, om än lägre mast då. Blir en 80m Inv-V i toppen Ö-V. Sedan en 40m tråd vert som skall dra iväg lite i NV riktning. Blir sedan en Vertikal Delta loop med spetsen uppåt, alltså två fästpunkter neråt, en S å en riktning N. Det är ungefär 1m mellan varje antenn-nivå räknat uppifrån. Looparna längst ner, sedan stöd-stagning i 4 riktningar ytterligare ett par meter ner, jo jag hoppas å tror att det håller.

Använder till att börja med DL-tråd, den håller ju att bogsera bilar med. Ser det ut som den sviktar får jag hitta något ännu grövre å starkare, eller kanske använda dubbel DL-tråd.

Hela tanken är att efterlikna riggen på en segelbåt, flera stag på olika höjd i olika riktningar. Jag är kanske den förste i republiken att köra en 5-bands fullriggare :D

/Johan


de BYC

Hm, tror du att stagning på mitten räcker med tanke på hur det kan storma hemma i Republiken ?
Att använda antenntrådarna som stagning i toppen lär ju kräva kraftiga doningar....

Vad använder du för tråd ? DL ?
 
Back
Top