Trämaster

Undertecknad har som vpl. flygmek haft äran att sätta skruvmejseln i fpl. 29, 32, 35, och 37.
Inget av dem var av trä :)

(...det gäller att kunna slira lite lagom i trådämnet liksom)

Och undertecknad här har satt luckmejseln i SK50 Sk60 och fpl37 som vpl flygmek.
 
Vad målar ni med?
finns det någon färg som tål torsion och vertikallast bättre än någon annan? ;)

I mitt föräldrahem, i de sena tonåren, byggde jag en trämast eller snarare en brädhög i stil med Alfons Åberg's helikopter.
Den härbärgerade ett 5m maströr med en 78MHz GP i toppen som jag lyssnade på åkerierna med i min AOR AR1000, allt matat med gulnad RG213 jag fått gratis från den lokala radio/TV-handlaren.
Sedan blev det även 27Mhz antenner och flygradioantenner som passerade i trämasten/maströrshållaren innan den slutligen kollapsade, helt omålad var den så det var kanske därför..
 
Vissa trådantenner kräver trämaster, (t.ex. halvrutan av en bobtail) - för att i mesta mån bibehålla den teoretiska looben. Jag byggde 1986 sex master på runt 18 meter. Fyra för en rhombic, två för ovan nämnda "halfsquare". Behandlade dessa med hobinol (motsvarande) - de står ännu trots snö, is, höststormar.

Idèn kom upp (att bygga trämaster) när lokala elbolaget skulle byta ut sina högsp.stolpar som går över våra marker, fick överta de gamla. Fasade av dessa med motorsågen på två sidor upptill och förlängde med 2tum x 4tum , 3 st 5m längder, två nederst mot "stolpen" och en mellan dessa upptill i gaffelformation. Skruvade ihop allt med grova genomgående bultar, vilka jag fick av elbolaget. Stagade från toppen, höll i tio år sedan har de stått lika bra utan stag, ganska märkligt att de stått och står effter 30 år! Grävde med grävares hjälp c:a två meter djupa gropar åt alla sex, gjöt ej utan stenade fast som man gör med kraftledningsstolparna.
Använde dubbla block oh hisslinor, dubbla för att ha i reserv om en lina skulle gå av...
 
Back
Top