Trämaster

Jag är nog ingen riktig amatör då jag köpte en skrotad byggkran som modifierades till teleskopmast 10 meter i eregerat tillstånd. Därtill lite skarvbara maströr.
I hörnen av min deltaloop har jag fyra stycken 12 meter höga 50 mm skarvbara maströr ostagat, tredje hörnan är en hög björkt. Funkar fint.
Men jag är nyfiken på en mast i trä. En kamrat byggde en mast av olika storlekar på plankorna och monterade upp en vindgenerator i toppen. Ostagad bäst att tillägga, och den har snurrat fint i många år nu. Visst är trä starkt!
En del av hobbyn kan man säga?
 
Last edited:
Du är visst en riktig radioamatör Igge, du byggde ju om något å anpassade för ditt behov. Då är man i allra högsta grad, tycker jag, riktig radioamatör, va nu det egentligen är :D


Prova trä vet ja, skoj med såg, skruvdragare å pensel, som omväxling till lödning, avbitartång, CW nyckel å mikrofon.

Man har aldrig roligare än man gör det!
 
Last edited:
Tack för kommentaren -BYC.
Ja, det är roligt att arbeta med vinkelslipar och andra grövre verktyg än bara universalinstrument och lödpenna.
Jag tillverkade en 10 meter lång antenn för tvåmetersbandet med 17 element. Det var ett kul projekt och ett något besvärligare arbete med att få upp denna Långe-Orm i masten. Med en förstående XYL som hjälpte till så var den snabbt körklar.

Trevlig helg
 
Var det inte SM7FJ som hade en trämast och en extern cykelsadel som han åkte upp och ner längs trämasten
 
Tycker ni har litet "klen" höjd på era trämaster :D

73 de RM2D, Mats
Säger han som fuskar med Spiderbeamar i glasfiber :) Come on Kompis ... bygg något högre i trä än staketet runt sommarstugan .. :D .. ha ha

Tackar för inspiration i bilderna, nu blir kanske mast 2 både högre o klätterbar .. hi hi
 
Sakta men säkert går det framåt med antennerna mot målet som är SAC SSB ... Pinnen i luften :D Mörknar fort nu, SMHI har lovat vindstilla inatt, hoppas verkligen de får rätt! Får börja staga upp imorgon, smiter hem på lunchen ...
 

Attachments

  • mast 1 i luften.JPG
    mast 1 i luften.JPG
    49,2 KB · Views: 185
Vad använder du för färg på masterna?
Ja det jag kan se på burken är "Nordsjö Oljetäck Fasadfärg". Kulören har jag ingen aning om då jag fick köpa ett par burkar billigt som blivit felbrutna. Men den är gråsvart med lite inslag av blått i, tror jag?

Har inte direkt sett det som något viktigt ... första masten jag gjorde ställde jag upp som den var å det såg hemskt ut med det trävita. Ville därför mörka ner den och då blev det så här :D
 
Åhh, är de så kassa! :)

Men du har alltså valt en "tät oljefärg", själv har jag använt träolja till min trämast. Jag kommer
antagligen även göra en mast av den typ som du bygger. Vad man använder för färg/behandling
tycker jag är värt att diskutera.

Vad är mest väderbeständigt?
 
SM0KBW:
Flera av mina bekantingar på västkusten hävdar att järnvitriol står sig bra mot väder och vind. Lätt att använda åxå.
73
SM0APK
Stig
 
Jag tror säkert det finns mycket bättre ytbehandling än den "billiga färg" jag använder. Dock räknar jag inte med annat än att få plocka ner mina träalster lite då och då, dessutom är hobbyplånboken tunn, så här går billigt före beständigt ...

Har en gång haft en granne, tillika arkitekt och därigenom duktig på material och färger, som använde järnvitrol på kåken. Han påstod att det skulle hålla väldigt länge och så är det nog. Bygger man för evärdeliga tider och pennigen inte spelar roll kan det nog vara ett mycket bra alternativ.
 
Hej Lars

jag börjar svara ... kommer säkert fler :) Som sagt så räknar jag inte livslängden på mina master i årtionden ... Har därför nöjt mig med att skruva. Dock använder jag rejäla skruv, galvade och rätt så många.

Men det skulle säkert inte vara fel att limma också. Jag undrar dock hur mycket det egentligen tillför styrkemässigt? Med rätt skruv, alltså lämplig diameter och rätt längd, så är i alla fall min mening att man kommer rätt långt.
 
Back
Top