Trämaster

En helt vanlig gammaldags telefonstolpe då?
Eller en träkraftledningstolpe.
Det blev några sådan liggande här för många år sedan och jag nöp ett par.
Nu finns kraftledningen nedgrävd.
Men fick lov att slänga dem då lukten av kreosot var alltför giftig.
Nej nu gäller att plocka kottar till ståtliga tallar, och få fram frön.
Skall man göra något skall det var från grunden.

De ÄffPeDeh
 
Nej nu gäller att plocka kottar till ståtliga tallar, och få fram frön.
Skall man göra något skall det var från grunden.

De ÄffPeDeh

När plantorna börjar vara en 30cm långa kan man knyta fast dipoländarna och börja vattna.

I sinomtid har man en dipol på 20m höjd, och det är minsan ingen dålig antenn

Man ska inte göra några hastjobb, man ska plan(t)era sina antenner väl...
 
......
Nej nu gäller att plocka kottar till ståtliga tallar, och få fram frön.
Skall man göra något skall det var från grunden.

De ÄffPeDeh
Har ni inte sett reklamen för jord från Hasselfors Garden?
En tjej sätter två plantor, och spänner upp en hängmatta mellan dem.
Sedan går hon in ett hus. När hon kommer ut igen iförd bikini, så står två höga träd på tomten, som inte fanns där förut, med hängmattan på lagom höjd emellan.
 
Har ni inte sett reklamen för jord från Hasselfors Garden?
En tjej sätter två plantor, och spänner upp en hängmatta mellan dem.
Sedan går hon in ett hus. När hon kommer ut igen iförd bikini, så står två höga träd på tomten, som inte fanns där förut, med hängmattan på lagom höjd emellan.
Och hängmatta i detta fall är väl ingen bredbandsantenn? :)
 
Nää, den var nog av mera textil art. Det är nog inte så skönt att försöka vila i en bredbandsantenn. Men det slog mig genast när jag såg reklamen att det där vore nog något för oss radioamatörer. Bara det hade fungerat i verkligheten.
 
SM6MFA skrev: Lustiga tallar det finns i SM2. :)
Normala tallar växer till i toppen inte i botten.

Det är just det som är hemligheten med frön till antennträd eller antennfuror, som de heter. De är genmanipulerade för att växa underifrån.

de
ÄffPeDeh
 
Tänkte fylla på med en bild av trävidundret när den nu är färdig å rest.

I toppen en 80/40mb dipol med gemensam koax. Sedan 2 trådvertikaler; en för 20mb och en som fungerar galant på både 40 och 15mb. Eleverade radialer till vertikalerna; 4 för 40, 2 för 15 och 3 för 20. Var lite trixande med att få resonansen lämplig på båda banden (40/15), men nu blev det en bra kompromiss till slut. En bra bit under SWR 1.8:1 på SSB segmenten på samtliga band. Gillar att kunna köra med tunern föbikopplad.

Försökte få till 10mb också, men fick ge upp. Blir för mycket tråd och det blir bara SWR röra av det. Provade vertikal, slooperdipol, vanlig dipol, vertikal delta loop, sedan var fantasin slut :D Men det blev en antenn för mycket och det störde kraftigt på alla andra band, så nu blev det en staglina istället.

Det stormade rejält häromdagen, var enligt grannens mätare uppåt 25-27 m/sek i byarna, masten stod totalt opåverkad. Ser bra ut inför vinterns stormar å snö-/ispåbyggnad.

Nu skall mast 2 färdigställas så jag kan få upp mini-beamen för 10, 15, 20mb, också .. tur solen skiner idag!

/Johan

Ps. har inte kopplat ihop radialerna för de två separata antennerna. Skall jag göra det? en kort patch mellan dem bara. Någon som ser någon fördel eller nackdel med att knyta ihop de två? Har även en "jordskruv" fastskruvad i plåttaket, skall jag koppla till det också? Synpunkter mottages tacksamt.
 

Attachments

  • antennmast.jpg
    antennmast.jpg
    50,2 KB · Views: 200
Last edited:
Finns det någon ritning på masten?
Tyvärr inte, den är ett resultat av en totalt okonstnärlig praktikers hämningslösa framfart med skruvdragare och kapsåg. En gubbe som skrämde vettet ur sin lärare i konstruktionsritning en gång i tiden :D Efter tiden på skolbänken har jag konsekvent undvikit ritbord både i analog och digital form ... Hoppas det framgår något lite av hur konstruktionen är utförd på fotografierna.

/Johan
 
Jodå, det går väl att förstå ganska väl hur det är gjort. Men det kan ju vara detaljer som man missar. Tycker att den påminner lite om skisser på master som jag har sett i The Radio Amateurs Handbook. Jag skulle kunna ha nytta av en sådan här mast vid mitt fritidshus.

Själv gjorde jag mest hyvelspån i träslöjden. Allt gick ut på att hyvla plankor plana med rubank.
 
Själv gjorde jag mest hyvelspån i träslöjden. Allt gick ut på att hyvla plankor plana med rubank.
Ge inte upp, försök! Jag var också duktig på hyvelspån i skolan, när jag inte placerade stämjärn i vecket mellan tumme å handflatan ... Skrämde livet ur min dåvarande slöjdlärare, han tålde dåligt att se blod :D

Jag gjorde ett första försök med masten förra sommaren och då blev det 45x45 virke som jag hade liggande. Visade sig i vinter att det var lite klent, inte så att det gick av, men det ville vrida sig i spiralform. Andra försöket så blev det en sektion längst upp i 45x45, sedan en i 45x70 nedanför. Nyaste versionen har fått ytterligare en sektion längst ner i 45x90. På det här sättet hoppas jag det bli en större stabilitet och vridstyvhet i masten.

I de första stormvindarna här har det visat sig mycket stabilt och jag hyser hopp om att den nu kan sitta uppe några år. Tendensen till korkskruv tror jag att jag bota lite grand genom att måla med oljefärg. Den första versionen var bara laserad och verkade dra åt sig mycket mer fukt. Andra versionen blev det oljefärg och den har inte skruvat sig alls lika mycket. Gjorde därför likadant på årets modell, tiden får utvisa om det fungerar. Kanske man skulle byggt i tryckimpregnerat? men jag hade en hel del vanlig regel liggande. Eftersom jag gärna följer devisen "billigt är bra, gratis är bättre", så blev det vanlig regel med lite oljefärg på.

Kan absolut av estetiska skäl rekommendera en lämplig, dvs. hos mig mörk färg, då masten annars lyser som en fyrbåk i skogen :D

/Johan

Ps. snåla inte med skruven, det gjorde jag i version 1 och det kan också ha bidragit till att virket ville röra sig.
 
Last edited:
Efter grundskolan har jag faktiskt byggt en del saker i trä. när det inte längre var "fusk" att använda spånskiva.
En trämast ska nog gå bra att sätta ihop. jag behöver ju inte hyvla plankorna plana.:) Framförallt inte med rubank.
Efter lumpen jobbade jag några månader på Sundins skidfabrik här i Hudiksvall.och körde planhyvel. En vagn med ett par hundra kilo bräder tog ca en halvtimme att avverka.
Tack Johan för dina råd. de kan säkert bli nyttiga.
73
Rolf
 
Tänkte fortsätta historien om trämasten genom att utöka det med "trämasten nr 2" ... vem vet, kanske blir en trilogi innan man vet ordet av ;) Skulle behöva något sisådär 20m högt att hissa en 160mb antenn i ...

Har i alla fall börjat på mast 2 idag, solen sken å inspirationen sprutade. Att det bara är en vecka kvar till SAC SSB och att lilla 3 el. mini-beamen borde vara uppe då, ja det bidrar väl lite också. Snön är nog inte långt bort heller, vinterdäcken åkte på igår, så gäller att friska på!

Den här tänkte jag, man måste ju utvecklas i sitt skapande, skall bli fällbar. Kan ju vara praktiskt om man har en liten roterare längst upp som kan behöva regelbunden service & support :D

Har gjort en rejäl förstärkning mot husväggen. Sedan en bottensektion som själva masten skall resas mot fastsatt i den. Den ligger strax utanför liv med stuprännan, ca 5cm frigång, så bottensektionen av masten skall gå fri. Blir en stående "stege" av 45x90 regel, mittbitar av 45x70 virke som kommer att sticka ut ca 7-8cm och då passa in i mitten delen av bottensektionen. Får se hur jag skall bulta ihop dem och låsa dem i varandra, gissar att det blir genomgående vagnsbult eller ngt liknade.

Ber att få återkomma med fler bilder framöver, nu skall det bli makaroner å falukorv ... Frestar på aptiten att vara antennsnickare :D

/Johan

Ps. ser lite konstigt ut på bilden, men vattenpasset säger att det är rakt o riktigt i verkligheten ...
 

Attachments

  • fäste mast 2.JPG
    fäste mast 2.JPG
    326,6 KB · Views: 173
Inte så mycket gjort idag som jag hoppat, jobb och mera jobb ... Fick i alla fall klart första sektionen som skall passa in i bottenfästet. På ena bilden ser man hur jag tänkt, skall sedan skarva på ytterligare 4,8m av 45x90 innan det blir en bit rör längst upp.

Fick inte tag på 50mm, men en vänlig TV installatör som höll på att jobba i Björnen området skänkte en bit 38mm rör. Tajmingen var perfekt, han hade precis kapat av ett längre rör och stumpen som var 1,5m fick jag gratis.

På andra bilden ser man bitarna som skall styra upp masten och sticker in i bottendelen. Blev inte så tokigt :D tokigt är däremot att det mulnar fort som ... så jag vågar nog inte måla stumpen ikväll. Får se hur det blir, skulle vilja ha det gjort idag, färg torkar långsamt i kylan. Trist nog så regnar den gärna av också om det kommer en rejäl skur.

/Johan

Ps. jag kan inte ladda upp bild 2 trots många försök, provar om en stund igen.
 

Attachments

  • fäste 1 .JPG
    fäste 1 .JPG
    399,8 KB · Views: 169
Last edited:
Finns det någon ritning på masten?

- Finns säkert på nätet, men ett förslag är att masten bör ha ett någorlunda symmetriskt tvärsnitt, vilket gör att den uppträder likartat vid böjpåkänning från olika håll. Jämför en utfälld tumstock.

Förslag till trämast med yttermått 140x140:

Yttersidor, 2 st 35x140 med kärnan vänd mot mastens mitt. Virke med tätvuxna årsringar och endast smärre kvistar.
Distansklots, 1 st 45x70x140 c/c 1000. Vid förskjutna skarvar; 90/120x70x140.
Bult, 2st (4st vid skarv) M10 gängad stång L ca 200 med fyrkantbricka och muttrar. Klotsen genomborrad.

Dimensioneringen skall naturligtvis anpassas till lasten, men 140x70 för vertikalkrafter i amatörsammanhang torde vara tillräckligt.

- Jag har själv inte byggt någon sådan mast, men yrkeslivet har gett viss insikt.
 
Back
Top