Trämaster

Jag är ingen snickare med koll på läget men jag måste ändå bara inflika att virke från många av de billiga byggvaruhusen inte duger som konstruktionsvirke, särskilt inte om det gäller något så utsatt som en torn.
Välj noggrannt men köp kanske hellre direkt från en såg där du beskrivit vad du skall ha det till.
 
Last edited:
Använder du inte lite klent virke i botten till en sådan hög mast?
Har valt 45x90 till den här pinnen som bara är 8,5m hög. Genom att man lägger klots mellan reglarna i stegform och sedan i både botten och toppen sätter ett par bitar som förstärkning i längsriktningen får man en sorts boxkonstruktion. Den blir väldigt stark och vridstyv och jag har inga tvivel på att den kommer att kunna bära inte bara min lilla beam utan en del del mer "al-skrot" i framtiden.

/Johan
 
Då är snart trämasten klar att resas upp, bara regnet ger sig så skall jag montera å tuna den lilla beamen å skruva fast den på maströret. Den rotor jag haft liggande behöver gås igenom och jag väljer att sätta beamen fast i syd-västlig riktning tillsvidare.

På bilden av mastfästet, är den som skulle varit med i tidigare inlägg, ser man hur jag tänkt att masten skall gå in i fästet å låsa. Den uppmärksamme noterar bandet som sitter över mastfästet, det skall bytas ut mot något starkare för att låsa ihop delarna när masten rests :D

Kunde nu bara ösregnet ge sig så kanske jag hinner få något gjort i eftermiddag ...

/Johan

Ps. efter en blöt o kall dag så är nu beamen monterad, bara fixa själva fästplattan å koaxen, sedan tuna in den å så be alla bekanta att komma på kaffe å kanelbulle :D den kanelbullen har förstås ett pris ..
 

Attachments

  • Mast.JPG
    Mast.JPG
    141,7 KB · Views: 250
  • Mastfäste.JPG
    Mastfäste.JPG
    122,7 KB · Views: 234
  • Beamen.JPG
    Beamen.JPG
    144,8 KB · Views: 167
Last edited:
Fantastiska byggen!!!
Kunskap skaparglädje, ja visst är detta amatörradio.

Hoppas bara att lite inom ämnena träkonstruktion, hållfasthetslära, träbearbetning och ytbehandling av trä kommer med som krav i de framtida kraven för att bli radioamatör.

de
SM4FPD
 
Så går trämasten in i sin operativa fas ... vinkat hej då till hjullastaren som precis hjälpt till att vicka upp masten. Så otroligt enkelt allt blir med lite hjälp av en maskin med duktig förare.

Ser redan nu att det inte alls hade varit någon fara att bygga ett par meter högre. Superstabilt och till våren när den gamle rotorn skall vara renoverad å skall på plats så tror jag nog det blir en bit mast till :)

Nu skall bara allt finlir fixas; skarvning av koaxer, hissa upp Delta looparna för 12 och 17m, sedan skall det köras DX ...

Tack till alla som följt mitt äventyr och Tack för alla likes! dom har varit väldigt inspirerande och skoj att få :) Hoppas också att det visat att man kan få en hyfsad antennpark med enkla medel och utan en jättebudget.

Johan
 

Attachments

  • på väg upp.JPG
    på väg upp.JPG
    57,2 KB · Views: 177
  • I luften.JPG
    I luften.JPG
    15,9 KB · Views: 179
Last edited:
Det ser fantastiskt ut. På tal om Delta-loopar;
Jag tillverkade en liggande Delta-Loop som blev 166 meter i omkrets.
Den klarar 160, 80, 40, 17, 15, 12, 10 och sexmetersbanden med TS-590S AT. Jag är jättenöjd med den. Dessutom sitter det en tribandar MACO SY36 i toppen på en hög mast.
Lycka till.
 
Så går trämasten in i sin operativa fas ... vinkat hej då till hjullastaren som precis hjälpt till att vicka upp masten. Så otroligt enkelt allt blir med lite hjälp av en maskin med duktig förare.

Ser redan nu att det inte alls hade varit någon fara att bygga ett par meter högre. Superstabilt och till våren när den gamle rotorn skall vara renoverad å skall på plats så tror jag nog det blir en bit mast till :)

Nu skall bara allt finlir fixas; skarvning av koaxer, hissa upp Delta looparna för 12 och 17m, sedan skall det köras DX ...

Tack till alla som följt mitt äventyr och Tack för alla likes! dom har varit väldigt inspirerande och skoj att få :) Hoppas också att det visat att man kan få en hyfsad antennpark med enkla medel och utan en jättebudget.

Johan
Hej Johan
Hur har masten funkat för dej?
Här är en nästan lika 9.5 m under målning.
 
Hej

jo jag hoppas de står kvar med flaggan, förlåt dipolerna i topp, när jag kommer hem imorgon.

Har precis avslutat ett arbetspass nere i storstadsdjungeln Täby och åker hem en vecka nu på lite ledighet. Sista jag var hemma så mådde de bra :)

Var lite jobb men oj vad nöjd jag är med resultatet. Om jag får komma hem lite till i höst så ska den korta med lilla beamen skarvas på med 6m alurör och en lite större beam i toppen. Blir intressant att se hur det kan tänkas stå sig i vinter?

Skulle egentligen rivit alltihop i sommar och ersatt det med en "riktig mast" i stål. Men pga min halvårslånga, ja lite till, vistelse i storstadsdjungeln så får nog det projektet ligga i vila till nästa år.

I våras var jag upp å klättrade lite innan jag drog söderut och då var allt i prima skick. Helt klart att laseringen har gjort nytta och säkert förlängt och förlänger livslängden en hel del.

Min första lite klenare trämast, dock laserad även den, åkte ner förra året och har legat under snön hela vintern. Men när jag kollade den i våras var den fortfarande i helt okej skick. Den åker nog upp efter lite förlängning och blir en del i en ny 18.5m hög vertikal för 80m som ska upp innan snön.

Kan verkligen rekommendera trämastbyggen ... Kul, inte så vådligt dyrt och förvånansvärt hållbart.

//Johan
 
Vem vågar det? Låter som en inbjudan till "the russian woodpecker"!
 
Last edited:
Nåja vågar å vågar ... Men ledningsförmågan blir nog lite begränsad, så jag håller mig nog även fortsättningsvis till Kronans utmönstrade DL-tråd för de strålande skapelser jag hissar upp i luften :)
 
Aha ja ... jo som det regnat senaste dygnet borde jag kunnat ansluta till några av granarna här med krokodilklämma och antagligen haft motsvarande en 60m mast med 3 stackade 6 el longboom Yagis för 20m :D
 
Härligt att dra igång de muntrationer som då och då drabbar forumet.

Hemma efter en dag på Malmen iLinköping med fantastisk flygdag. Sett fpl 29 - 35 -37 -39 sk60 i formation. 70000 besökare.

Nu har i a f mörkgrön oljefärg börjat torka.
Innan slutmontering av den sista skarven blir det installation av fästet med några expanderbultar i den betonggjutna lådan som förra husägaren förvarade sin soptunna i. Då kan nedersta delen hanteras relativt enkelt på plats. Sen slutmontage av träpinnen. Bilder i morgon.
 
Undertecknad har som vpl. flygmek haft äran att sätta skruvmejseln i fpl. 29, 32, 35, och 37.
Inget av dem var av trä :)

(...det gäller att kunna slira lite lagom i trådämnet liksom)
 
Back
Top