"Trafikpolis" läxar upp amatör som sänder CQ på svxlink. Vad gäller?

Blev illa berörd idag när jag hörde en anonym herre gå in och trycka till en amatör efter att han hade gjort ett allmänt anrop på talgrupp 240.

I och med att det gick ut på talgrupp 240 så finns det att höra på https://svxportal.sm2ampr.net/ om man väljer "Övervakning" > 2022-12-19 > December 19 2022 00:10:33 samt December 19 2022 00:10:47. (verkar ej fungera att lyssna på via mobiltelefon)

För det första, är det inte väldigt lågt att ha en sådan ton mot en person i förstaläget? Anropet gjordes vid en tidpunkt på dygnet där jag antar att det är väldigt få som faktiskt är vakna och lyssnar, så jag förstår inte hur man kan gå in och kommentera så.

Samt är det inte ännu mer fel att gå in och svara utan att uppge sin signal?

När jag hörde detta så blev jag även fundersam kring vad det faktiskt är som gäller. Finns det någon gräns på hur ofta man faktiskt får ropa allmänt anrop?

Samt vad gäller kring talgrupp 240? Blir folk verkligen uppretade av att man gör allmänt anrop som mannen påstår och i så fall vad är syftet att den ska användas till?

Har alla fått information om vad det är som gäller och i så fall var finns detta att ta del av?

Mannen som går in och avbryter låter ju så väldigt självsäker. I och med att gamla repeatrar nu har blivit uppkopplade till svxlink så undrar jag om alla som faktiskt kör på dem är medvetna om att de går ut över hela Sverige? Eller kan det t.om vara så att vissa inte har blivit informerade om det?
I så fall är det ännu lägre att agera som han gjorde...

Vad säger ni?

Hoppas inte mannen i fråga blev bortskrämd från repeatrarna nu, de är väl ändå tänkta för att användas eller?
 
"The friendliness among radio amateurs in a geographical area is inversely proportional to the number of repeaters"

Repeatrarna har tagit fram några av de sämsta karaktärsdragen hos radioamatörer;

- Revirhävdande
- Bildande av rivaliserande kotterier
- Synen att man kan "äga frekvenser"

Det här var något som man varnade för redan under 70-talets första år,
men man valde i den heliga tillväxtens namn att blunda för detta.
Dessutom blev repeatrarna och den subkultur som omgav dem en samlingsplats för "privatradioamatörer".

"Ägandet av frekvenser" var något som blev märkbart ganska tidigt.
I särklass står en del klubbars tilltag att skicka inbetalningskort till utsocknes vilka hade hörts använda "deras" repeater, vilket sågs med påtagligt ogillande av mer seriösa VHF-amatörer.

Sammantaget kan det väl sägas att bilden av "gentlemannaamatören" fick en allvarlig knäck i och med detta, och den har väl inte riktigt repat sig.

Sedan är den ohämmade överetableringen av repeatrar ett alldeles eget problem. Den ordning som rådde på Televerkets tid, när repeatrarna behovsprövades och frekvenskoordinerades av yrkesfolk borde återinföras.
 
Hej!
Helt tokigt att gå in på det sättet. Han har all rätt att ropa allmänt anrop tills han får svar (om han orkar..)

Ansvaret på den förändring som nu sker ligger på repeateransvarig som väljer att låta repeatern vara ansluten mot det här systemet samt även den enskilda användaren som sedan väljer att lyssna på den. Vi har en väldigt fin repeater med stor yttäckning i mitt närområde där det tidigare var väldigt roligt att hålla passning på förbipasserande mobilstationer (kunde vara rätt avlägsna) Numera har jag gått över till att endast lyssna på den i bilen då man inte kan ha med den i scanningen hemma. Den trafik som numera sker där är väldigt speciell och avhandlar knappt aldrig något inom amatörradion. Jag använder även avlägsna repeatrar som indikator på förändring i vågutbredning (lyssnar cirkulärt så jag hör både fyrar och repeatrar). Numera har det blivit rätt tråkigt att höra samma gubbe på 5 olika repeaterfrekvenser från väst till öst.

Saker och ting förändras och man får anpassa sig efter eget tycke och smak.. det låter som att det stora flertalet är positiva när man lyssnar runt.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Back
Top