Tråkiga produkter.

SM3GUJ

Well-Known Member
Idag fick jag ett mail från Conrad med ett innehåll som inte gjorde mig glad.
Som rubrik stod det något i stil med att bygga ett datanätvärk utan att dra en enda tråd.
Texten handlade om dLAN 650 från devolo som möjliggör nätverkskommunikation via elnätet upp till 600 Mbit/s.
Det stod också att denna apparat var starkast av dem alla. Bläää:(
 
Detta kan vi läsa om dessa produkter.
---------------
Question:
On which frequences does dLAN operate? Does this technology interfere with the reception of radio or amateur radio?

Answer:
Typically, radio broadcasts are transmitted on UKW in the range of 87.20 to 108.00 MHz. The frequences used by dLAN-technology are in the range of 4MHz to 21MHz so they cannot interfere with your UKW radio. The technology is based on the HomePlug standard, in which the transmitting level is specially lowered within the amateur radio band. The transmitting level used is very small and with symmetrical coupling, only a small part of this power will be radiated by the power grid. Consequently in the amateur band no interference is expected. .
--------------

Känns det övertygande?

/Micke
 
Övertygande? Inte alls faktiskt...

Nej, det tycker inte jag heller.

Dessa produkter skall tydligen möta "Home Plug" standarden med filter på amatörbanden.
Detta betyder att man inte kan lyssna vid-sidan-om våra band.

.....det blir bara värre i framtiden misstänker jag.

/Micke
 
Ett riktigt bra sätt att förstöra sitt kortvågskörande, de här home-plugenheterna. Behöver jag säga att jag gör inte om det?

73 de Kai
 
Detta kan vi läsa om dessa produkter.
---------------
Question:
On which frequences does dLAN operate? Does this technology interfere with the reception of radio or amateur radio?

Answer:
Typically, radio broadcasts are transmitted on UKW in the range of 87.20 to 108.00 MHz. The frequences used by dLAN-technology are in the range of 4MHz to 21MHz so they cannot interfere with your UKW radio. The technology is based on the HomePlug standard, in which the transmitting level is specially lowered within the amateur radio band. The transmitting level used is very small and with symmetrical coupling, only a small part of this power will be radiated by the power grid. Consequently in the amateur band no interference is expected. .
--------------

Känns det övertygande?

/Micke
Jag måste hålla med -JAB, faktiskt inte alls. Och 600 MB/s uppnår man väl inte med frekvensområdet 4-21 MHz? Även om grundfrekvenserna ligger där, så måste det väl uppstå påtagliga övertoner?
"Transmitting level very small" motsägs nog också av "starkast av dem alla". Och "symmetrical coupling" - my ass! Jag har jobbat åtskilliga år med telekablar i kabelindustrin, och vet hur lätt det är att förstöra symmetrin i en telekabel och få obalanser. De ledningar som dras i lägenheter i plaströr försöker man ju inte ens tvinna! Den text du har hittat Micke verkar vara författad av PLC-industrin själva, och reflekterar nog något sorts önsketänkande. Eller en vilja att ignorera de problem som vi radioamatörer får.
Nu misstänker jag att dom nog har gått litet för långt med denna produkt och kommer att störa även andra radiotjänster, där man har litet mer reell makt att åtgärda problemen.
 
Den text du har hittat Micke verkar vara författad av PLC-industrin.


Stämmer bra.
Det finns att läsa hos en av dLAN tillverkarna.



I mitt fall där jag fick hjälp av Elsäkerhetsverket så kopplade "Home-Plug" signalen ut sig på husets PE.
Alla kablar som hade PE-anslutning fungerade därmed som antenn och även alla vattenledningsrör strålade.
Detta betyder att signalen inte håller sig i den bostaden som apparaten är kopplad till utan letar sig ut i hela fastigheten.

Nästan alla nätfilter på elektriska apparater består av X och Y kondensatorer.
X-kondensatorn kommer att upplevas som en kortslutning för PLC-manicken och Y-kondensatorerna kopplar signaleringen till PE.

Alla nätfilter är inte exakt lika konstruerade så dom kommer då att få olika egenskaper när det gäller reflektioner och vidarekoppling till husets PE.

Det är inte lätt att vara PLC-konstruktör under sådana förhållanden........ähhh vi höjer uteffekten så går det nog :)


/Micke
 
Fler tråkiga produkter...

En LiPo laddare som jag nyss mätte upp.

B3_front_s.jpg

Laddare säljs av flera butiker/nätbutiker och är av mycket tveksam kvalitet.
Lödningarna är gryniga med i vissa fall ingen som helst utflytning, vissa ben sitter löst.
Väldigt ofta brinner dessa laddare vid första laddningen.

Och som om det inte skulle vara nog så är EMC-egenskaperna riktigt dåliga.
17dB över gränsvärdena har jag mätt upp.

EMC_plot.jpg

Köp inte dessa laddare:mad:

/Micke
 
Back
Top