Tråkigt att höra på gubbar som pratar politik på repeatrar

SM6OCS

New Member
Jag lyssnade ikväll på 2 gubbar i min ålder mellan 55 och 65 som ägnade minst 10 minuter åt att spy galla åt Biden och hylla Trump och samtidigt säga att Sverige inte skulle stödja Ukraina. Jag blev jättebesviken att höra detta. Vi ska inte prata politik på frekvenserna. Det hör inte hit men ändå dyker det upp i mitt tycke idioter som inte kan hålla sig utan "måste" uttrycka sina politiska åsikter. De slutade ganska snabbt med att använda sina signaler och avslutade bara med "73" Tja, vad tycker ni andra? Vi har reglementen men också en moral som radioamatör. Var ni står politiskt skiter jag i men det ska fan inte diskuteras över radion. 73 de SM6OCS.
 
Min uppfattning är att regelverket är bra, dvs det ska inte riskera att bli propagandamegafoner av repeatrar och det ska inte spridas sån't snack (alltå politik) på våra frekvenser öht. Men det går ju att jämföra med trafiklagstiftningen: den är i det stora hela rätt vettig, men nog sjutton finns det sådana förare, som tror sig ha rätten att göra som de vill i alla fall. Och uppenbarligen finns det folk som inte drar sig för att visa sin inskränkthet och obildning på olämpliga ställen.
 
Det finns inget "regelverk".

Man kan säga precis vad man vill på amatörradiofrekvenserna så länge det inte är åtalbart enligt Brottsbalkens andra lagrum utan
att riskera rättsliga följder. Detta är i sin tur en konsekvens av Yttrandefrihetsgrundlagen.

Det som stod i B:90 för länge sedan
1719738079091.png
är numera historia.

För många år sedan ska PTS jurister ha tillfrågats om saken, och svarat att myndigheten varken kan eller får ha några åsikter om vad radioamatörer säger, även om andra kan ta anstöt. Om någon till äventyrs inte gillar form eller innehåll i en viss radioamatörs trafik så återstår endast möjligheterna att kontakta vederbörande direkt, eller göra civilprocess av saken,

Däremot finns det "oskrivna regler" och i någon mån skrivna,utan rättsverkan, vilka har att göra med att radioamatörer traditionellt betraktats som "gentlemen".
En gentleman kommen ur samhällets bildade klasser använder inte språk eller uttryck som kan väcka anstöt, och håller sina politiska eller religiösa åsikter för sig själv eller inom en mindre grupp.

Dock har "samhällsutvecklingen" lett till att "gentlemen" numera blivit alltmer sällsynta.
 
Last edited:
Jag lyssnade ikväll på 2 gubbar i min ålder mellan 55 och 65 som ägnade minst 10 minuter åt att spy galla åt Biden och hylla Trump och samtidigt säga att Sverige inte skulle stödja Ukraina. Jag blev jättebesviken att höra detta. Vi ska inte prata politik på frekvenserna. Det hör inte hit men ändå dyker det upp i mitt tycke idioter som inte kan hålla sig utan "måste" uttrycka sina politiska åsikter. De slutade ganska snabbt med att använda sina signaler och avslutade bara med "73" Tja, vad tycker ni andra? Vi har reglementen men också en moral som radioamatör. Var ni står politiskt skiter jag i men det ska fan inte diskuteras över radion. 73 de SM6OCS.
Jag tycker det var onödigt att du detaljerat berättar vad "gubbarna" diskuterade. Det tillför inget i sak.

Men jag personligen håller med dig. Jag avskyr när man inte låter amatörradion vara en freda zon för politik och religiösa diskussioner. Jag avskyr också de sanktioner som bl.a. SSA har utlyst mot ryska radioamatörer.. Man får mer en nog av den varan dagligen från annat håll, och jag tror att alla behöver slippa ständigt bli översköljd av sådant. För den personliga mentala hälsans skull.
 
Back
Top