Tråkigt att Sveriges Radio upphör med mellan- och kortvåg

Ni missar en sak. KW når längre än Internet. Hur kan man i dag lyssna på svenska nyheter utomlands utan att det kostar MASSOR av pengar? Jo via KW/MW.
Det finns många platser som inte har Internet men det kanske ni har missat?
hihi
73 de LRU/Kenta
 
Att Sveriges Radio tvingas sluta med AM-sändningarna är bara en del av de återkommande besparingarna som beror på att summan som utbetalas från licensmedlen räknades tidigare upp med ett konsumentprisindex men är sedan början av 2000-talet fastställd till en ökning på 2 procent per år mot tidigare 3-4. Eftersom kostnaderna ökar mer än så, tvingas man till svälta sig in i en allt trängre kostym. Men kostnaderna för AM-sändningarna är trots allt förhållandevis små, det finns större besparingar att göra om man stänger t.ex. P2 på FM som har låga lyssnarsiffror. Kanalen kan ju privatiseras för att öka konkurrensen, så som förhållandet är mellan TV4 och. Sveriges Television då det gäller TV.

Man hänvisar KV lyssnarna till Internet, men inom Sverige utnyttjar enligt statistik mindre än 5% av lyssnarna detta sätt att lyssna på radio. I många länder är inte Internet så väl utbyggt och det kan vara svårt att hitta någon uppkoppling för den som reser. Vad gör man i område där det inte finns Internet? Svenska havsseglare har insett detta och vill enligt SvD att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth ingriper för att rädda utlandssändningarna. Tänk om vägverket skulle spara på liknande sätt, eftersom det finns så effektiva motorvägar kan man ju lägga ner övrigt vägnät och spara stora belopp.
 
Lena kan inte gå in och styra i SR. Då blir det minister styre.
De man skall påverka är dessa

Sveriges Radios styrelse:
Styrelseordförande
Agneta Dreber, vd Livsmedelsföretagen

Styrelseledamöter
Tommy Adamsson, vd Adamsson-gruppen
Fredrik Ahlkvist, tillgänglighetscoach/musiker
Minoo Akhtarzand, generaldirektör
John Brattmyhr, Skansenchef, vice ordf
Birgitta Johansson-Hedberg, psykolog, styrelseordförande
Mariette Manktelow, dr
Soraya Post, lärare
Mats Svegfors, vd Sveriges Radio (ledamot enl bolagsordningen)
--------------------------
Vad gör en tillgänglighetscoach?
 
Sveriges Radio stoppar Kortvåg och Mellanvåg

SR gör samma misstag som NRK och YLE gjorde. - Yle stoppade sina sändningar för två år sedan. Efter det tappade man dels finländska lyssnare utomlands, dels andra länders medborgare som förstår eller ville lära sig finska och svenska och nånting om Finlands kultur.

Det är skillnad mellan Broadcasting och Webben. I synnerhet den äldre generationen föredrar Radio framför att söka på webben.

I fallet Finland så köptes sändarna av Radio China, som nu pumpar ut sin propaganda - om man får säga så idag, till europeiska lyssnare. Kanske blir även Hörby en kinesisk
kulturkvarn f.o.m höst.

Krille
 
Jag brukar ha med mig min "transistorradio", en Sangean ATS 803A, när jag är på resande fot. Dels för att lyssna av amatörradiobandens CW och SSB-delar.
Men även rundradio. Främst då Radio Sweden.

I alperna t.ex. ligger oftast hotellen nere i en dal.
Men med en miniryggsäck till hjälp, gick det även att avlyssna kortvågen, mer eller mindre sittandes på alptopparna eller på närmaste ölställe längs med liftarna, innan det gick utför och vanligtvis också åt h-e (HiHi).

Mitt ("knäppa") beteende lär inte förändras generellt, men det blir säkert mer BBC när det gäller rundradio, än tidigare.
 
>>Kanske blir även Hörby en kinesisk
kulturkvarn f.o.m höst.

---

Vad sägs om detta;

"Telegraferingstävling över vissa rundradiostationer.

Frivilliga Radiorganisationen och Föreningen Sveriges Sändare Amatörer arrangerar i samarbete med arméstaben, telestyrelsen och tidningen Aftonbladet en telegraferingstävling som är avsedd främst för radioamatörer och signalpersonal tillhörande armén. Tävlingen är uppdelad på 6 olika tävlingsprov i takterna 60, 80, 100, 120, 140 och 160. Av dessa sändes de tre första måndagen den 6/12 och de återstående tre tisdagen den 7/12 båda dagarna efter ordinarie riksprogrammets slut omkring klockan 23. Sju av de 34 svenska rundradiostationerna kommer att sända nämligen Luleå, Motala, Östersund, Sundsvall, Göteborg, Hörby, Falun. Sändningen kommer inte att läggas ut på trådradio.

För deltagandet, som är frivilligt, fordras ingen föranmälan. Någon speciell blankett eller dylikt krävs inte för att deltaga utan varje slag av rent och snyggt papper kan användas. Alla slags pennor får användas. Skrivmaskin är tillåten. Renskrift av den mottagna texten får - men behöver inte - göras. Den nedtecknade texten skall emellertid vara entydig." Saxat ur QTC nr 12 1954.


Kom nu inte och påstå att det inte var bättre förr. I framtiden blir det troligen "Radio Kina" för hela slanten, digitalt brus eller inget brus alls på mellanvåg. Tänk om SSA, Arméstaben och PTS och.... nej det är kört. Lägg ner Hörby och Sölvesborg m fl, de sista lyssnarna är ändå snart borta p g a naturlig avgång. Den allmänna störningssituationen med PLC m m gör dessutom lyssningen, om inte omöjlig så i alla fall otroligt svår i tätbebyggda områden. Nya radioapparater saknar i regel mellanvåg & kortvåg och de flesta av oss som klamrar sig fast i mellanvågen/kortvågen är fångar i nostalgiska upplevelser från förr. Visst var det bättre förr och visst finns det ett visst behov av riktiga radiosändningar via antenner, kanske speciellt i utvecklingsländerna, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att köra vidare med denna ålderdomliga teknik och ensidiga program som är rent av usla. Ja, jag har lyssnat på Radio Sweden när jag varit på semester på Kanarieöarna en gång men klarar mig utan radio också. :)

/Bengt
 
Last edited:
Jag är långseglare och tillgång till internet kräver att jag har lagt mig i hamn om jag inte väljer dyra mobillösningar. I många länder är inte internet utbyggt som i Sverige och för en utlänning som tillfälligt befinner sig i landet är internetuppkoppling ofta förknippat med en stor kostnad. Försök få billig daglig uppkoppling i Sverige under 2 veckor på resande fot så inser ni problemet om vi utesluter mobillösningar som alltid är dyra.
#25 skriver att Kulturminister inte kan ingripa vilket inte är riktigt sant, SR har ett tillstånd från staten att sända radio och till det tillståndet är det förknippat ett antal villkor. På denna länk,
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/7596.pdf, kan man se tillståndet och § 13 är intressant där det står att SR skall tillhandahålla utlandssändning. Eftersom man inte behöver tillstånd att sända via internet måste väl villkoret vara kopplat till att sända via radio.

SAOANK alltid MM
 
Länken som du Aguila refererar till på Sveriges Radio är spärrad och fungerar inte längre. Men det är ju klart att beslutet att stänga Utlandsprogrammet strider mot Sveriges Radios avtal med staten. Man kan inte stänga ner en kanal utan vidare. Detta är så klart reglerat i avtalet och Sveriges Radio chansar vilt.

Men vad händer nu med protesterna som seglarna framföre till kulturministern? Blev det något svar?
 
Det funkar här också nu
happy0065.gif
 
anim_09.gif
anim_09.gif
anim_09.gif

Det här verkar intressant . . . Som Aguila också skriver: Avtalet med staten som ligger till grund för Sveriges Radios sändningstillstånd reglerar etersänd radio, strömma audio via Internet kan vem som helst göra utan tillstånd, och i villkoren för tillståndet i paragraf 13 står det att det skall sändas information till svenskar som befinner sig utomlands samt information om Sverige till utländsk publik.
 
Last edited:
Nej du har fel.
Det står att SR FÅR sända, inte att SR MÅSTE sända.

Vidare kan jag informera er att SR också stänger av sina sändningar i DVB-T nätet i Sverige.
Det sker i augusti nu i sommar. SR tyckte inte det var intressant utan vill satsa på DAB+
 
Sändningstillståndet ger Sveriges Radio rätt till att bedriva ljudradioverksamhet. Ljudradio är då överföring av ljud till allmänheten via radio som enligt Wikipedia är ”trådlös överföring av signaler genom modulering av elektromagnetiska vågor”.

I första stycket i tillståndet står det bland annat att Sveriges Radio har rätt att under hela dygnet sända rikstäckande ljudradio med fyra rikstäckande program samt vidare rätt att sända ljudradioprogram avsedda för mottagning i utlandet.

Sedan i nästa stycke Villkor för sändningsrätten finns sedan regeringens villkor (som SR skall uppfylla) för sändningstillståndet angivna i 25 paragrafer.

Till exempel i § 1 står det att Sveriges Radio SKA samtidigt sända fyra ljudradioprogram över hela landet som innebär till minst 99.8% av den fast bosatta befolkningen.

Vidare i § 13 står det: SR:s program för sändning till utlandet SKA ge dels svenskar som befinner sig utomlands, dels utländsk publik, möjlighet att få information om och upprätthålla kontakt med Sverige. Programmen bör syfta till att ge kunskap om Sverige och bidra till förståelse för det svenska samhället.
 
Jag tror det är dags för en ”pudel” för mig. Så här skall man nog tolka Sveriges Radios sändningstillstånd:

Det första stycket under rubriken ”Tillståndets innebörd (o.s.v.)” tolkar jag att sändningstillståndet ger Sveriges Radio RÄTT till att sända fyra rikstäckande program samt RÄTT till att sända till utlandet.

Sedan i nästa stycke ”Villkor för sändningsrätten” och under ”Allmänna bestämmelser” i § 1 står det att Sveriges Radio SKA SÄNDA fyra rikstäckande program och övriga rättigheter att sända verkar inte vara tvingande eftersom bl.a. sändningar till utlandet är utelämnad i denna paragraf.

Men sedan längre ner under ”Villkor för sändningsrätten” och under ”Innehållet i sändningarna” i § 13 finns villkor att programmet SKA innehålla information om Sverige och ge kunskap och bidra till förståelse för det svenska samhället OM Sveriges Radio utnyttjar sin rätt att sända till utlandet.

Hoppsan, som det kan bli
rolleye0012.gif
 
Last edited:
Jag vet att SR har läst avtalet
Ni kan ju alltid klaga till kulturministern.
Tror inte hon förstår hur radio och Internet funkar.
;-)
73 de 0LRU/Kenta
 
Fråga: Vad är det egentligen för utlandssändningar som SR har eller har haft och som är så viktiga så de motiverar att MV- och KV-sändarna finns kvar?

/Bengt
 
Jag tänkte demonstrera hur Radio Sweden hördes runt världen under ett dygn nu under måndagen den 12:e juli. I länkarna nedan finns ett antal 20 sekunder långa "stickprov" i mp.4 ljudformat.

Direktsändning P1-morgon på 9490kHz i 125º från Hörby 04:00 - 05:00 UTC
Baghdad Irak 04:09 UTC = 07:09 LT

Direktsändning P1-morgon på 9490kHz i 190º från Hörby 06:00 - 07:00 UTC
Bilbao Spanien 06:03 UTC = 08:03 LT
Zagreb Kroatien 06:09 UTC = 08:09 LT
Tunis Tunisien 06:36 UTC = 07:36 LT

Repris Lunchekot på 15735kHz i 40º från Hörby 12:00 - 12:30 UTC
Tokyo Japan 12:03 UTC = 21:03 LT
Moskva Ryssland 12:11 UTC = 16:11 LT

Ryska på 12075kHz i 70º från Hörby 13:00 - 13:30 UTC
Moskva Ryssland 13:13 UTC = 17:13 LT

Repris Lunchekot på 15735kHz i 55º från Hörby 13:00 - 13:30 UTC
Peking Kina 13:09 UTC = 21:09 LT

Engelska på 15735kHz i 55º från Hörby 13:30 - 14:00 UTC
Peking Kina 13:37 UTC = 21:37 LT

Repris Lunchekot på 15735kHz i 70º från Hörby 14:00 - 14:30 UTC
Jakarta Indonesien 14:08 UTC = 21:08 LT
Hanoi Vietnam 14:14 UTC = 21:14 LT

Engelska på 13820kHz i 85º från Hörby 14:30 - 15:00 UTC
Jakarta Indonesien 14:38 UTC = 21:38 LT
Hanoi Vietnam 14:43 UTC = 21:43 LT

Ryska på 11870kHz i 70º från Hörby 14:30 - 15:00 UTC
Krasnodar Ryssland 14:47 UTC = 18:47 LT

Repris Lunchekot på 13590kHz i 100º från Hörby 15:00 - 15:30 UTC
Jakarta Indonesien 15:08 UTC = 22:08 LT
Bangalore Indien 15:08 UTC = 20:38 LT

Direktsändning Dagens Eko kvart i sex på 6065kHz i 190º från Hörby 15:45 - 16:15 UTC
Zagreb Kroatien 15:46 UTC = 17:46 LT

Persiska på 13870kHz i 120º från Hörby 16:00 - 16:30 UTC
Baghdad Irak 16:09 UTC = 19:09 LT

Kurdiska på 13870kHz i 120º från Hörby 16:30 - 17:00 UTC
Baghdad Irak 16:39 UTC = 19:39 LT

Ryska på 9630kHz i 85º från Hörby 16:30 - 17:00 UTC
Moskva Ryssland 16:46 UTC = 20:46 LT

Repris Dagens Eko på 13600kHz i 120º från Hörby 17:00 - 17:30 UTC
Baghdad Irak 17:11 UTC = 20:11 LT
Johannesburg Sydafrika 17:04 UTC = 19:04 LT

Arabiska på 13600kHz i 120º från Hörby 17:30 - 18:00 UTC
Baghdad Irak 17:40 UTC = 20:40 LT

Repris Dagens Eko på 13710kHz i 220º från Hörby 18:00 - 18:30 UTC
Bilbao Spanien 18:06 UTC = 20:06 LT
Accra Ghana 18:09 UTC = 18:09 LT

Repris Dagens Eko på 6065kHz i 190º från Hörby 19:00 - 19:30 UTC
Baghdad Irak 19:07 UTC = 22:07 LT
Bilbao Spanien 19:06 UTC = 21:06 LT
Zagreb Kroatien 19:10 UTC = 21:10 LT
Johannesburg Sydafrika 19:05 UTC = 21:05 LT

Ryska på 6065kHz i 70º från Hörby 18:30 - 19:00 UTC
Moskva Ryssland 18:45 UTC = 22:45 LT

Repris Dagens Eko på 6065kHz i 190º från Hörby 21:00 - 21:30 UTC
Baghdad Irak 21:04 UTC = 00:04 LT
Bilbao Spanien 21:03 UTC = 23:03 LT
Tunis Tunisien 21:06 UTC = 22:06 LT
Johannesburg Sydafrika 21:04 UTC = 23:04 LT
 
Last edited:
Back
Top