Tråkigt att Sveriges Radio upphör med mellan- och kortvåg

År 1952 ersattes de första kortvågssändarna i Motala med två betydligt starkare 100 kW-sändare i Hörby. Tjugo år senare uppfördes nya och starkare kortvågssändare i Hörby och en kortvågssändare i Karlsborg. Dessa hade en effekt på 500 kW per styck. År 1985 flyttades mellanvågssändningarna från Hörby till en ny sändare i Sölvesborg. År 1992 invigdes en ny sändarutrustning, med tre 500 kW-sändare, i Hörby. Samtidigt uppfördes ett nytt antennsystem.

I slutet av månaden är dom bara skrot!
//QRP
 
I slutet av månaden är dom bara skrot!
//QRP

Det måste väl finnas en begagnatmarknad? Hur är egentligen situationen i övriga Europa och världen? Att det fortfarande finns många mellanvågsstationer i Central- och Sydeuropa vet jag, men lyssnar folk?

SA6APZ
 
Tänk, jag undrar på fullt allvar om inte förståsigpåarna lagt ut sina lyssnarundersökningar på internet, och givetvis fått de svar man ville ha. Radiolyssnare i allmänhet skriver inga lyssnarrapporter. Det är nog i stort sett bara de som ägnar sig åt DX-ing som gör det, och säkert per e-mail nuförtiden. Rätta mig om jag har fel.

Vad gör de totalitära regimer som vill påverka människor över hela världen med sin propaganda? De använder satellit-TV och alldeles säkert radio till alla dem som fortfarande inte kan nås på annat sätt. Snart får de tydligen stå oemotsagda i detta medium.

/ Göstha
 
Det finns väldigt många finsktalande även i SM0-området med omnejd. Det var en enormt stor grupp arbetskraftsinvandrare som kom hit på 50-70-talet. Jag ser t o m dagligen små bilar från Finsk hemtjänst susa omkring på gatorna.

Antagligen är finska radioprogram helt motiverade (precis som sportradion), men jag byter kanal lika snabbt varje gång.

Åter till tråden; utlandsradion har ju alltid varit Sveriges röst till omvärlden där vi kunnat hålla våran mer eller mindre neutrala och demokratiska linje. Jag tycker det är lite konstigt att man tar bort den när vi nu blandar oss i utrikespolitiken med trupper på främmande mark. Det kan ju knappast vara lätt för folk i Afganistan att gå in på internet och lyssna på SR.
 
... utlandsradion har ju alltid varit Sveriges röst till omvärlden där vi kunnat hålla våran mer eller mindre neutrala och demokratiska linje. Jag tycker det är lite konstigt att man tar bort den när vi nu blandar oss i utrikespolitiken med trupper på främmande mark. Det kan ju knappast vara lätt för folk i Afganistan att gå in på internet och lyssna på SR.
Vågar man tro att någon av beslutsfattarna bekymrat sig om sådant? Det förefaller ju som om de inte ens besvärat sig med att ta med sig vanligt sunt förnuft till jobbet. Men gissa om de lägger ut dimridåer med många ord och myndig uppsyn ifall någon skulle våga ifrågasätta beslutet.

/ Göstha
 
Först måste du tala om vem som är beslutsfattare.
Är det cheferna på SR eller talar vi om politikerna?
I avtalet mellan SR och staten står det att SR får sända radio till utlandet.
Det står inte att SR måste. SR försvar är att det inte är försvarbart att offra så mycket energi på att sända till så få lyssnare.
Samtidigt kan man undra hur många lyssnare SR hade på KW.
Nu snackar man om DAB+ men det tror jag inte på
73 de SM0LRU/Kenta
 
Först måste du tala om vem som är beslutsfattare.
Är det cheferna på SR eller talar vi om politikerna? ...

Tydligen har politikerna inte tagit något detaljansvar, utan det är delegerat till cheferna på SR.

... Samtidigt kan man undra hur många lyssnare SR hade på KW...
Det är där kärnpunkten ligger, tillsammans med följdfrågan om hur viktiga sändningarna är för dessa lyssnare. De kanske rentav är något av en livlina för somliga, vem vet?

/ Göstha
 
Last edited:
Det finns inget bra sätt att mäta lyssnare på KW.
BBC brukar säga att det går 5000 lyssnare på varje QSL kort
Om ni tänker er Ryssland så har man bara Internet på jobbet.
Där är behovet av KW/MW mycket större än i Europa.

De skulle vara kul att höra vad Carl Bildt anser om frågan.
Någon som kan ställa den till honom?
:rolleyes:
 
Förr i tiden var det UD som stod för pengarna till utlandssändningarna. Det var alltså inte licenspengarna. Då blir det ju ointressant för SR att göra program för folk som inte betalar licens.

Dessutom är ju inte SR/SVT en statlig myndighet. Det är något så mysko som Aktiebolag styrda av en stiftelse (både stiftelsen och bolagen fullproppade av politiker i styrelserna visserligen). Detta gör att man säkrat upp sig mot folkdemokrati och andra oroligheter. Dessutom kan de folkvalda hävda att SR/SVT har en egen vilja och inte är styrd av ministrar.
 
Det där är svårt att förklara. SR, UR och SVT styrs av styrelsen.
De i sin tur är alltid politiker. På SR skall det vara en moderat som håller i klubban och på SVT en sosse.
Men ingen av dem kan lägga sig i programverksamheten, men de kan påverkar om SR skall sända KW eller DAB+
Så det är bara att skriva om bråka med dem.
 
Back
Top