Tråkigt att Sveriges Radio upphör med mellan- och kortvåg

Häftigt! Denna tråd har nu mer än 100 inlägg och 6269 har läst den.
Detta borde väl avspegla att det finns ett visst intresse för att SR
fortsätter med sina sändningar på mellan- och kortvågsbanden.
//QRP
 
Sveriges Radios programdirektör Björn Löfdahl som sitter i SR:s direktion har sagt i en intervju att de allra flesta i dag har möjlighet att ta del av Sveriges Radio på nätet i sin dator eller i sin mobil eller på andra sätt och att det finns sådana här zoner där en uppkoppling ingenting kostar, i princip i alla länder. Därför kan de internationella radiosändningarna upphöra.

Det är viktigt att konstatera att distributionskostnaderna för radion i allmänhetens tjänst redan betalats via radio- och tv-avgiften och det är därför Björn Löfdahl hänvisar till gratis Internet och mobillyssning. Vi som inte har tillgång till zoner där en uppkoppling ingenting kostar kan då begära en återbäring för utlägg eftersom kostnaderna vi nu får skall täckas av radio- och tv-avgiften; alla skall ha gratis uppkoppling. Får vi inte det undergrävs hela licenssystemet.
 
Om man skall hårddra det hela kan man ju strunta i att betala radio/TV-avgiften till Kiruna då vi kan se programmen på datorn! Vad svarar han på det tro? :D

/Ingvar
 
Sveriges Radios programdirektör Björn Löfdahl som sitter i SR:s direktion har sagt i en intervju att de allra flesta i dag har möjlighet att ta del av Sveriges Radio på nätet i sin dator eller i sin mobil eller på andra sätt och att det finns sådana här zoner där en uppkoppling ingenting kostar, i princip i alla länder. Därför kan de internationella radiosändningarna upphöra...
Vilka "allra flesta" menar han egentligen? Tydligen dem med västerländskt levnadssätt och motsvarande inkomster! Att därmed alla utan tillgång till dator eller utanför uppkopplingszonerna inte värdesätts som potentiella lyssnare, är det väl ingen som vågat upplysa honom om. Det ser ut som om han bara slentrianmässigt följt i en del andra västländers "fotspår" i stället för att försöka tänka självständigt, och det är märkligt att ingen på officiell nivå framfört minsta tveksamhet.

/ Göstha
 
Om man skall hårddra det hela kan man ju strunta i att betala radio/TV-avgiften till Kiruna då vi kan se programmen på datorn! Vad svarar han på det tro? :D
r

Han svarar antagligen som Radiotjänst att alla som har en TV-mottagare skall betala TV-licens. TV-mottagare är alla apparater du kan ta emot TV på, dvs TV, video med tuner, satellitbox, mm. De har velat räkna in även dator och mobiltelefon i detta så det är bara en tidsfråga...
 
Last edited:
Om man skall hårddra det hela kan man ju strunta i att betala radio/TV-avgiften till Kiruna då vi kan se programmen på datorn! Vad svarar han på det tro? :D

/Ingvar

Man kan ju göra som en viss fd minister gjorde och som gav följande motivering;
"jag valde att inte betala, eftersom jag inte tyckte att SVT producerade några bra program."

//QRP
 
Ur Nyhetsbrevet Public Access Nr 7 2010 sid.12:

Elegi över en trogen vän: Hälsning över haven tystas

När sommarschemaperioden löper ut 31 oktober förpassar Sveriges Radios ledning Radio Sweden’s utlandssändningar på kort‐ och mellanvåg till den eviga radiotystnaden. Det sker i enlighet med den rådande villfarelsen att alla lyssnare utomlands numera är uppkopplade på Internet, där radions utbud finns tillgängligt.

Så skyll er själva, ni efterföljare till de båda Skanskaingenjörer som 1994‐95 var i den colombianska gerillans klor och hade en liten kortvågsmottagare som mental livlina till Sverige! Ni måste förvissa er om att era kidnappare låter er vara online på Internet. Detsamma gäller er som hamnar i krigs‐ eller katastroflägen, där infrastruktur och elförsörjning bryter samman och en batteridriven radiomottagare skulle visa sig vara guld värd – om det bara funnes en sändare i andra ändan.

Radioledningen har agerat målmedvetet och taktiskt skickligt, med ett steg i taget. Vid övergången till vårschemat 2009 slopades Radio Sweden’s lyssnaranpassade program på svenska. I stället drev gamla Ekomedarbetare i ledningen igenom att Lunchekot skulle repriseras till svenska lyssnare utomlands. Därför kunde eder red. förra sommaren avnjuta sjörapporten över de svenska farvattnen då han befann sig vid Stilla havets stränder. Tackar och bockar, betydligt bättre än den radiotystnad som nu stundar!

Radio Sweden’s förhistoria inleddes 1938. Det var en orolig tid. Spanien blödde av inbördeskrig och i kristallkulan kunde ännu större tragedier skönjas. Österrike anslöts till Nazi‐Tyskland. Snart tvingades det tjeckiska Sudetlandet in under samma hatt – samtidigt som den brittiske premiärministern Neville Chamberlain aningslöst deklarerade ”fred i vår tid”. I november iscensatte nazisterna de våldsamma judeförföljelser som kom att kallas Kristallnatten. Ett programurval från svenska Radiotjänsts inrikesutbud började sändas på långvåg, riktat mot Nordatlanten.

Specialprogrammen för lyssnare utomlands föddes då andra världskriget rasade och riktade sig direkt till den svenska sjömanskåren. När Skagerrakspärren infördes 1940 och tiotusentals sjömän fann sig avskurna från hemlandet inledde Radiotjänst kortvågssändningar till dem, kallade Hälsning över haven. Signaturmelodin – en smäktande tangoballad med samma namn – skapades av kompositören Lars‐Erik Larsson och universalgeniet Alf Henrikson:

Luften var glasklar och höstsolen brann
och det blåste en angenäm bris
när fyren på Vinga bakom oss försvann
under skimrande avlägsna dis

Och de våra en tanke skänkte vi
som i hemlandet stannade än
men till jul, men till julen, tänkte vi
skall vi vara tillbaka igen…​
De egenproducerade Radio Sweden‐programmen borde således ha fått fira sitt 70‐årsjubileum i år. I stället fullbordar utlandssändningarnas dödgrävare sitt svek mot lyssnarna.

Bakom kulisserna har SR:s vice VD Cilla Benkö drivit frågan. Hon har gjort det med hjälp av benägna hantlangare, SR Internationals utbudsansvarige Elle‐Kari Höjeberg och dess redaktionschef Ingemar Löfgren. Beredvilligt genomför de avrättningen. Radiochefen Mats Svegfors, som borde veta bättre från tidigare inslag i karriären, rör inte ett finger. Epitetet de fyras gäng har fått en ny innebörd. Ett sorgligt slutkapitel skrivs i Radio Sweden’s stolta historia.

Efter SR:s svek får vi trogna kort‐ och mellanvågslyssnare förlita oss på BBC World Service. Förhoppningsvis fortsätter BBC att bistå sina mångmiljonhövdade lyssnarskaror ute i världen och fäster kanske lite extra vikt vid oss som övergivits av våra egna public servicestationer.

Torbjörn Dalnäs
Redaktör för Sjöfartsverkets tidskrift UTKIK
 
Det är toppen att mellanvågssändaren äntligen går QRT!
Deras grundfrekvens 1179 x 3 = 3537 kHz på CW delen på 80m !
Tredje övertonen var ibland S9 hos mej.
Deras slutsteg har ett enda rör som går i någon konstig sändningsklass mellan C och B för att ha hög verkningsgrad. För att klara det kör man pulshöjdsmodulering. Orskar mer övertoner.

Sveriges Radio kommer att upphöra med sändningar över mellan- och kortvåg den 31 oktober i år. Man kommer istället att använda Internet, något som Sveriges Radio anser både vara det bästa nyttjandet av tillgängliga resurser samt i linje med internationella skeenden.

Sveriges Radio International - English -- Engelska

En epok är förbi!

//QRP
 
Ditt påstående om att 1179 sände ut olagliga övertoner är absurt, detta skulle märkas över hela Europa inte bara i Nättraby. PTS skulle få detta klart för sig på nolltid och agerat. Du har något fel på din egen anläggning.
 
Last edited:
Jag tycker det finns en fördel att mellanvågssändaren går QRT.
Nämligen att tredje övertonen från dess grundfrekvens upphör att störa
på CW delen på 80m.

1179 x 3 = 3537 kHz
 
Kanske detta inte har med tråden att göra. Jag täker på SM7FCU:s störningar.
Men när det gäller övertoner från starka BC stationer så minns jg en sak.
En av SRS kunder som hade köpt en IC-R70 eller om det var R71 klagade på att det blev störningar från Motala långvåg. Det måste vara fel på mottagaren tyckte han.
den sändes in för garantireparation men inget fel kunde konstaeras. Efter ett par vändor
berättade kunden att han plockat ner en del eleketronik som satt i masten, på skorstenen, etc. aktiva antenner, TV antennförstärakare etc. och si nu var det rent.
Vad jag vill säga är att det mycket väl kan vara andra prylar som orsakar intemodulationsprodukter som hörs i egen mottagare, när fältstyrkorna är mycket starka.
Dvs övertonerna kanske inte kom från sändaren, 1179 kHz utan bildades i något hos den som lyssnar.

de
SM4FPD
 
Antingen har jag alltid haft samma fel på min anläggning, oavsett vilken utrustning jag haft. Drake, Hammarlund, Kenwood, Sommerkamp, Elecraft etc.
Eller så är det så att det finns en överton, vilket jag påstår.
Det är en ganska kort sträcka mellan mitt hem och Listerlandet där sändaren står. Det rör sej om ca 5mil fågelvägen helt över öppet vatten. Det behövs inte många milliwatt för att jag skall höra den. Man sände med 300 - 400kW på 1179kHz, så att det skulle läcka några milliwatt på 3537 är väl nästan acceptabelt. Troligen är jag den amatör som använder 3537 som bor närmast sändaren. Så de nere i sydeuropa lär knappast ha problem. Eller någon annan heller, för den delen.
Jag tycker också det är tråkigt att de lägger ner. Precis som mycket annat, inte minst CW trafiken på kortvåg och långvåg. Ja, man har ju ingen signalist ombord på båtarna längre.
Jag, och andra med mej, är nog inte beredda att betala för att hålla sändaren igång.
Jag har lyssnat på de svenska sändningarna när jag jobbat i Kina och i Europa samt på semestrar till Kanarieöarna och Kap Verde.
Det känns trevligt att lyssna på hemlandstoner. Lustigt, trevligheten med det, ökar med avståndet och tiden. Under min tid i Kina var det väldigt trevligt.
Nu är det som det är. Därför kan jag åtminstone se det positiva i det att det numera är fullkomligt rent på 3537kHz.

Ditt påstående om att 1179 sände ut olagliga övertoner är absurt, detta skulle märkas över hela Europa inte bara i Nättraby. PTS skulle få detta klart för sig på nolltid och agerat. Du har något fel på din egen anläggning.
 
Last edited:
Hej
Jag har lagt tillfälligt upp en pdf om RadioSweden åren 1938-2010:)
HÄR!
OBS den kommer att flyttas till RTPK
SR pankis sida. Den är också kul att klicka runt i.
Tyck till!
73 de SM0LRU/Kenta
 
Last edited:
För de som vill ha mer kött på benen om svensk "ångradio" i allmänhet kan ta en kik på min relativt enkla och rätt så ouppdaterade hemsida. Jag har inte fått tummen ur riktigt att uppdatera min hemsida. Vem ska jag skylla på om inte latmasken som har fått fäste i mig.

Swedish AM-radio

Vi får se hur det blir med Sölvesborg och Hörby. Sista ordet är inte sagt än. Men jag hyser en smula tvivel på att dessa planer blir verklighet.
 
För de som vill ha mer kött på benen om svensk "ångradio" i allmänhet kan ta en kik på min relativt enkla och rätt så ouppdaterade hemsida.

Varför står det "Tuna-Hästberg" på Borlänge/Falun? Finns det en förklaring eller är det en oavsiktlig sammanblandning av Tuna och Tuna-Hästberg?

Mycket intressant sida f.ö.. Hoppas på en snar uppdatering. :)
 
Back
Top