Transceiver med 1 transistor

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Efter byggbeskrivning/design av Chris Trask/N7ZWY, så byggdes denna lilla transceiver. Första QSO blev med Bengt/SM7EQL i Lund. 559 med mellan 50-100mW får ses som lyckat.

Jag har dock fuskat och använt min IC-765 som RX. Måste nog ha en LF-förstärkare för att få en vettig signal ut i en högtalare. I ett par gamla 2000ohms lurar (Tack Anders/TJC) blir signalen svagare än i en kristallmottagare.

Vem blir näste man att bygga en och komma med tips?
 

Attachments

  • qso.jpg
    qso.jpg
    25,7 KB · Views: 108
  • tx.jpg
    tx.jpg
    24,9 KB · Views: 109
Last edited:
Jag har just dubbelkollat min kalibrerade S-meter med hjälp av signalgenerator. När vi hade QSO kl 13.30 så var du S5 (-97 dBm). Under QSO:t varierade din signalstyrka mellan S3 (-109 dBm) som svagast och upp till S7 (-85 dBm) under flera långa perioder.

Kl 14.22 peakade du strax över S7. Det skulle alltså ha gått alldeles utmärkt även på SSB med femma i läsbarhet. Inga problem att köra 1-hopps förbindelser med telegrafi upp till avstånd motsvarande SM3 resp ner till sydeuropa med den effekten.

Tack för ett fint QSO Helsingborg - Lund via rymdvåg!
 
Har du provat om det blir mera LF med en örsnäcka av kristalltyp?
 

Attachments

  • earplug.jpg
    earplug.jpg
    54,3 KB · Views: 92
Det fungerar faktiskt med ett par snäckor som ungarna i dag har till sina ipods...men en kristallöronpropp, skulle säkert gå mycket bättre...om jag hade haft en...
 
Halloj......vem mer bygger egna transceivrar med enkla medel. och har riktiga QSO:n? Ja...jo MCD, UCZ och EQL....ni gör det ju redan...men alla andra då? Hallå...kom igen nu!

Förlåt Morgan/ESG....du hör ju till samma gäng, naturligtvis!
 
Last edited:
Det fungerar faktiskt med ett par snäckor som ungarna i dag har till sina ipods...men en kristallöronpropp, skulle säkert gå mycket bättre...om jag hade haft en...

Bjarne!
Vill du att jag skickar en beskrivning på ett litet enkelt LF-steg med LM386?

/Ingvar
 
Bjarne!
Vill du att jag skickar en beskrivning på ett litet enkelt LF-steg med LM386?

/Ingvar

Håll dig borta från LM386:an om du kan.... LM380 är *mycket* bättre. 386:an är både en brusgenerator av rang och dessutom ofta en frivillig oscillator antingen man vill eller inte. På lagda kort funkar den (sådär...) men i lite mer temporära kopplingar har jag bara haft problem med den. Så mycket att jag i vredesmod kastat alla LM386:eek:r jag hade hemma! 380:an däremot är en lågbrusigare sak, lite större kapsel, men å andra sidan funkar den alltid.

Mina 2 öre...
/Micke
 
OK då!

LM 380 finns även i 8-bens kapsel

/Ingvar

Jag menade inte att klampa på nåns tår. Om det tolkades så ber jag om ursäkt. Men jag är så trött på 386:an efter alla mina försök så jag vill gärna varna för den. Jag har aldrig upplevt problem med LM380.
 
Jag menade inte att klampa på nåns tår. Om det tolkades så ber jag om ursäkt. Men jag är så trött på 386:an efter alla mina försök så jag vill gärna varna för den. Jag har aldrig upplevt problem med LM380.

Nej, ingen fara. Jag litar på dej!
Sedan 1996, då jag "bytte ner" mej till en bostadsrätts-lägenhet har jag för litet utrymme för att ha plats till ett extra bord med lödkolv och verktyg. Det blir i nödfall köksvasken som får användas och då blir det ingen tid för experimenterande. Lusten finns dock kvar...

/Ingvar
 
Jag ska väl erkänna att detta projekt nu är startat, genomfört och avslutat! Nya kommer, men jag är inte lika snabb/effektiv som "vissa andra" på att konstruera/bygga "nytt".

Jag är ju även en hängiven fielday-operatör, så det blir mycké ute-radio nu.....

73 de Bjarne
 
Last edited:
Back
Top