Transformator från skrotad mikrovågsugn

SM4FPD

Well-Known Member
Ja kan en sådan vara något att ha?
Jag har skrotat några ugnar och funderat på om transformatorerna kan vara värda att spara.
Just nu ligger dom i högen som skall till Sopstation om nån vecka, förmodligen rostar dom snart.....
Jag minns att dessa komponenter diskuterades för länge sen, men lade inte på minnet vad det utmynnade i.

Jag påmindes om saken när jag idag såg någon som försöker sälja en sådan trafo på TRADERA så här ser den ut, lika de jag har liggande för rostning.
https://www.tradera.com/item/302072...gsugn-transformator-sandare-audio-md-701emr-1

För övrigt var det inte mycket matnyttigt i ugnarna, (ja lite matrester då i varmutrymmet......)

Fin plåt men man kan ju inte spara allt.....

Så frågan till forumet: är det någon vits att spa transformatorer till mikrougnar?

Som jag ser det nu så är de knappast värda fraktkostnaderna.... om man vill ge bort dem ens.

SM4FPD
 
I och med att de är "läckfältstransformatorer" med ett luftgap och opererar nära mättnad av kärnan
ger de dålig spänningsreglering om man inte modifierar dem.

mot-(microwave-oven-transformer)-cooling

I det ekvivalenta schemat ovan så är Xl inte längre försumbart gentemot Xm,
vilket det är i en konventionell transformator.

Det finns skrivet lite här och var om spänning/ström karaktäristiken
och den har en brant lutning hos de flesta mikrovågsugntransformatorer.

figure8.jpg

Sedan är vanligen isoleringen hos sekundärlindningen anpassad till att ha ena branschen jordad, och därmed otillräcklig för en brygglikriktare.
 
Se transformatorn som skrot, det lärde jag mig, www.sm5dff.st/ugntrafo.htm

Lennart
Tack för info AOM och DFF. Det kanske har besparat mig en massa bekymmer. Jag har ett trefasuttag i shacket till min rotor så tanken har funnits att bygga ett trefasaggregat med ugnstransformatorer till slutsteget den dag det nuvarande havererar. Jag tänkte att det skulle duga om jag använde tre stycken.
 
Det fanns en tidigare generation av ugnstransformatorer, vilka satt i Husqvarna mikrovågsugnar.
De såldes som surplus av Svebry och var inte av läckfältstyp; märkdata 2200V 1,2 A med en ganska låg resistans hos sekundärlindningen.

Tre sådana satt i trefasaggregatet till ett 6 kW PA med 2 st 4-1000A som jag byggde åt Uppsala Universitet 1981 som konsultuppdrag. Vid provbelastning med 5500 V 1,5 A så sjönk spänningen från tomgång med mindre än 10%.
 
Tack för synpunkter.
Jo det var väl så jag tänkte mig, det första man ser är vad KA nämner om hur bladningen är gjord, och vad det får för konsekvenser.
Isolationen man ser sekundärlindningen endast lakisolerad , så det gäller att ha jordad stickpropp för en sån ugn.
Nå de är då på rätt väg, dvs till metallåtervinningsbingen. det är ju en del järn och koppar i dom.
Men dioderna sparade jag, de kan man ha som reserv.... de var på 12 kV 350 mA. framspänningsfallet gick ej att mäta med FLUKEN, konstigt???? Men det låg på omkring 5 -7 V.

SM4FPD
 
Jag byggde, intet ont anande, en trefaslikriktare med tre 700 W transformatorer av den läckande typen och jag blev besviken vid provbelastningen. Lådan står kvar i krypgrunden tills jag får hjälp att bära ut den för skrotning.
 
För hundra år sen behövde jag en låg transformator för att få 12 V till en PA förstärkare.
Det fick bli en lysrörsdrossel, de är platta och jag räknade ut att arean skulle räcka och hur den skulle lindas.
Och lindade på en 220 V lindning samt 14 - 16 V sek. Men trafon brummade rejält, så det blev inte bra.
Jag hade hört om luftspalt, och visst var det en luftspalt i denna.
Minns inte exakt hur jag gjorde, men endera klippte jag av alla blad så att de gick ihop, eller så kunde jag sticka in vartannat blad från motsatt riktning. Sen funkade trafon utmärkt, eller drosseln blev en transformator, skall det väl heta.
Så lär man sig den hårda vägen i förmopedåldern. Nätagget i fråga finns kvar och funkar än idag, omkring 60 år senare.
Men de här mikrovågsugnstransformatorerna är svetsade så de går inte att blada om.

SM4FPD
 
Nej inte punktsvetsade, utan man har dragit en längd med eleketrodsvets utefter bladen.
Förmodligen ersätter det limning.

SM4FPDD
 
Funkar bra till HV för rör PA. Man måste bara modifiera lite. De metallbitar som sitter mellan primär/ sekundär måste tas bort. De fungerar som strömbegränsare för att skydda klystronen. De drar ström obelastad så jag styr dem via TX på. Får ut 1100W med en ”vanlig” mikrougntrafo.
Finns även länk till en liten inspelning.


Släng inte
 
Redan slängda.....
Jag funderade på om den kunde gå att köra baklänges, dvs med 230 V in på HV lindningen, och få ut låg spänning vid hög ström.
Men det blir dålig verkningsgrad så det är okul.
Inga rörbyggen är av intresse för mig så idag fylldes metallbingen vid sopstationen av ett rejält billass med skrot.
Men tipset med metallbitar var ju intressant WHY.

Men den först tranans siktades vid sopstationen idag i alla fall, ett vårtecken....

SM4FPD
 
Back
Top