Transformatordimensionering till PA

SM0GLD

Vänsterhänt
Vi har läst om slutstegsbygge och HV-nätdelar i andra trådar här på forumet...
Man måste erkänna att det börjar klia i fingrarna på en sovande rörbyggare:eek:

I klartext "Man blir taggad" så enkelt är det:p

En nätdel behövs alltid så jag börjar med det.
Hur resonerar man vid dimensionering av transformatorn till ett linjärt slutsteg.
Slutsteget går ju inte på full sprutt hela tiden så kanske finns det någon tumregel för intermittent drift?

Hur stor trafo krävs för ett slutsteg, Po=1kW ?

/Micke
 
Utan att vara tvärsäker har jag för mig att man brukar räkna med c:a 25% "duty cycle" vid SSB, utan kompression.

Det borde i så fall innebära att man har hyfsat god marginal med en trafo på 1kVA i ditt exempel, förutsatt att den förmår att leverera tillräcklig toppström vid den tänkta spänningen.

73/Lasse
 
OK, ca 1kW trafo.
Hade hoppats på liiiite mindre, dom är ju så tunga:)

Vilken anodspänning är lämpligast för GI-7b ?


/Micke
 
Last edited:
Låter som ett bra utgångsläge. Välj gärna en vakuum-konding till C1. Det har man igen!

/Lasse
 
Jag matade anodspänningen till mitt GI-7b bygge med en vridtrafo och kom fram till att 2200-2300V anodspänning var lämpligast.
 
Utan att vara tvärsäker har jag för mig att man brukar räkna med c:a 25% "duty cycle" vid SSB, utan kompression.

Det borde i så fall innebära att man har hyfsat god marginal med en trafo på 1kVA i ditt exempel, förutsatt att den förmår att leverera tillräcklig toppström vid den tänkta spänningen.

73/Lasse

Man brukar säga att det är kärnarean som dimensionerar för kontinuerlig drift, och att lindningsresistanserna får allt mer betydelse för spänningsregleringen vid intermittent drift. Sedan kommer filterkapacitanserna in när det gäller
hanteringen av topplaster. Topp/medelvärdesförhållandet vid okomprimerad SSB ligger runt 8 dB och minskar vid kompression till 4 - 5 dB.

Det finns bra dimensioneringsregler i W6SAI:s "Radio Handbook", där man även kan få en vägledning utgående från vikten hos transformatorn.

En 10 kg totalvikt transformator är i underkant för 1 kW inmatad medeleffekt,
medan med låga lindningsresistanser och stora kondensatorer man kan ta ut
kanske 3 kW på topparna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
En 10 kg totalvikt transformator är i underkant för 1 kW inmatad medeleffekt,
medan med låga lindningsresistanser och stora kondensatorer man kan ta ut
kanske 3 kW på topparna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Vi får väl se hur det ser ut när jag väl får hem transformatorerna.
Får väl låta dom styra max uteffekt.
Kondingar har jag i alla fall så det räcker.

Tänkte bygga nätdel och slutsteg i separata lådor, lite lättare att labba då.

/Micke
 
Back
Top