Transformatorkärnor

SM0UAN

Well-Known Member
Oftast verkar det vara en förutsättning för baluner, anpassningstrafos etc att man utgår ifrån en toroidformad kärna. Jag hittade ett par delbara E-kärnor enligt bild nedan.

Jag lindade en bobin med 12+12 varv (bifilärt). En lindning ger 420 µH. Kopplad som en fulltrafo ger den god effektöverföring upp till 7 MHz, sedan sämre. Givetvis :rolleyes: har jag inte kvar några papper på vad det är för material, men det verkar inte vara järnpulver iaf... Att effektiviteten sjunker vid högre frekvens tolkar jag som ett resultat av hög lindningsinduktans (och läckinduktans, 1,5 µH). Men det kanske kan vara materialet också?

Det är enligt mitt tycke lite lättare att linda en lös bobin än en toroid och på dessa bobiner finns ju lödstöd också. Finns det något uppenbart "fel" med kärnor av den här typen, så att de är tydligt sämre eller så?

73
Trafo-1.jpg
 
Det är inget fel med E-kärna. I ditt fall med AL 2916 är den bra för långvåg och halvbra för mellanvåg i bredbandstillämpning. Använd "mini ring core calculator" och Amidons datablad för sambandet mellan AL-värde och passande frekvensomräde.

Lennart
 
Ferritematerial:
MnZn har hög permeabilitet och passar bäst till låga frekvenser. Används främst i switchade nätdelar men också som EMI-filter. 77-material är ett exempel på MnZn ferrite.
NiZn har lägre permeabilitet och passar bäst till högre frekvenser. 43-material är ett exempel på NiZn ferrite.

Jag har använt olika MnZn kärnor för att tillverka 1:1 choke för t.ex. 160m och det har fungerat bra.
 
Back
Top