Transformatorolja för Dummy Load

sm6eja

New Member
Är det någon som vet var man i Göteborgstrakten kan hitta lämplig olja för att kyla en gamal Heathkit Dummy Load. Gamla typen av transformatorolja lär inte vara hälsosam. Det lär finnas någon mineralolja som är bra.
 
sm6eja said:
Är det någon som vet var man i Göteborgstrakten kan hitta lämplig olja för att kyla en gamal Heathkit Dummy Load. Gamla typen av transformatorolja lär inte vara hälsosam. Det lär finnas någon mineralolja som är bra.


Ett tips är att leta inom entreprenad maskin branchen där det finns mkt olika oljor med tanke på krav på miljö mm.

Kommer säkert något mer specificerat här senare, men var precis inne och tittade.

73 Håkan SM7WSJ
 
Att få tag på isolerolja i små kvantiteter kan vara marigt.

Det finns ett företag http://www.canadianoil.se/ som importerar en olja som verkar bra; "Luminol".
Du kanske kan göra ett försök hos deras återförsäljare i Göteborg:

Hydraul-Center i GBG AB
Exportgatan 57 A
422 46 Hisings Backa
031-580385

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag byggde en egen variant av heathkit cantenna med prylar ur junkboxen i slutet av 80-talet och hällde i vanlig motorolja. Såvitt jag har kunnat konstatera fungerar den utmärkt. Men det kanske är helt förkastligt?

Har i.o.f. bara använt den på HFen och där kanske det inte är så kritiskt som på VHF och upp.

73
Uffe
 
Invändningen mot att använda motorolja är att tillsatser i den
dels kan vara hälsovådliga, och dels kan förstöra motståndselementet.
För länge sedan varnade Globar/Morganite för just detta i sina applikationsnoter.

Mycket hänger nog också på hur varmt man låter det hela bli.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Just det Ulf!
Du bör nog inte köra KW eller mer i den.
Det kan bli för varmt och varm olja, hmm ja....
 
Jag byggde en egen konstlast för några år sedan. Jag använde värmeöverföringsolja, som används för uppvärming inom industrin. Köpte den hos den lokala hydraulikfirman.

Jag vet inte något om oljans egenskaper förutom att den klarar 240 grader celsius i drift, vilket borde förhindra att den bryts ner. Temperaturen kan nog bli ganska hög vid ytan på resistorn i och med att cirkulationen blir ganska låg.
 
Kan oxo tänka mig att motoroljan inte är så bra vid höga temperaturer. Men vid tester med ett SB-200 på full rulle några sekunder vid intrimning så blev det inte speciellt varmt. Ett tiotal graders tempökning på sin höjd efter massa trimmande :)

Den där värmeöverföringsoljan som TJC tippade om verkar ju bra. Får väl bli sådan om jag skall återuppta övningarna med konstlasten.......

73
Uffe
 
Last edited:
Konstantennsolja

Hej, det finns en leveratör av rätt olja i Gbg.
NYNÄS (http://www.nynas.se)
Se under produkter, isoleringsolja.
Kontor / lager finns i Skarvikshamnen.

Konsistensen på oljan (viskositeten) bör vara sådan att den inte blir trögflytande under nomal användning (> -10° C).

Vid temperaturkalibrering används normalt sett MATOLJA, av typen oliv eller raps.
Dessa oljor innehåller inte så mycket restprodukter, utan är förhållandevis rena.
Viskositeten på dessa är dock LITE TJOCK, men för "normal" användning fungerar de.
Brukar inte ge avlagringar upp till ca 350°C. Över denna temperatur fälls vissa beståndsdelar ut, och oljan blir mera KLETIG och börjar lukta illa.

Har använt oljan sedan 1983 Utan Problem.
73
 
Hej,
Har kört med motorolja(10/40) i min Heathkit Cantenna i 8-år utan problem.
På HF max. 6-700W och VHF ~500W.
Vad jag fått förklarat för mig, så är transformatorolja betydligt mera hälsovådligt än vad motorolja är. Själva motståndet i konstlasten mår säkert bättre av att vara i transformatorolja, men ibland "tager man vad man haver"!
Vid intrimning av VHF PA på ett par hundra watt, så har jag vid ett tillfälle, efter någon timmes ivrigt trimmande, lyckats få oljan att pysa lite ur säkerhetsventilen. :p

73

Roger
 
Vad göra med transformatoroljan?

Hej!

Jag har en Heathkit Cantenna som stått oanvänd i "evigheter" (=gott och väl 25 år). När den var nästan ny, bytte jag motstånd i den och fyllde den med transformatorolja, som jag köpte på ASEA i Västerås där jag jobbade då. Gissningsvis är oljan inte särskilt miljövänlig. Risken är uppenbar att den innehåller PCB. Lyckligtvis har burken hela tiden stått upprätt, men nog borde jag byta oljan. Var blir man av med den gamla oljan på bästa sätt? Det är ju bara någon liter eller två, men i alla fall.

73

Göstha Sjöström
 
Last edited:
Användning av PCB förbjöds ju 1972 så om du skaffade oljan efter detta datum borde den vara PCB-fri. ASEA borde hållit sig ajour med bestämmelserna.
 
Jag köpte 5 liter prima PCB-fri olja från en motorlindningsfirma i Jönköping. Å inte var det dyrt heller. Kommer inte ihåg vad firman heter men jag tror jag hittar dit. Ligger på Haga, infarten från Göteborg. // SM7EIC
 
sm6eja said:
Är det någon som vet var man i Göteborgstrakten kan hitta lämplig olja för att kyla en gamal Heathkit Dummy Load. Gamla typen av transformatorolja lär inte vara hälsosam. Det lär finnas någon mineralolja som är bra.

I Norge har oljeselskapet Shell en lempelig olje som heter "dx oil" :)
og det er ingen morsomhet......
Denne oljen ska være bra for dummy loads.

73 de la3qna
 
Back
Top