Transistor som switch

SM6FPG

Fritidskonsulent
Nu riskerar jag kanske att några ler i mjugg över min okunnighet, men jag får ta det :)

Vad jag försöker åstadkomma i schemat är en switch som när ingången

W1 jordas skall utgången W3 vara 0 volt
W1 öppen skall utgången W3 vara 12 volt

Koppling har jag kört i testbänken och det hela fungera som tänkt vid 7,5 men inte vid 12.

Varför blir detta på detta viset?

Följande mätvärden är uppmätta:
 

Attachments

  • Switch.JPG
    Switch.JPG
    38,4 KB · Views: 122
  • mätvärden.JPG
    mätvärden.JPG
    22,7 KB · Views: 83
Det som förmodligen är problemet är att det finns en läckström i Q1 som flyter mellan emitter och kollektor även när basströmmen = 0. Möjligen kan det även vara fråga om läckning mellan kollektor och bas på Q2.

Två sätt finns att angripa problemet, antingen byta ut transistorerna till sådana som inte "läcker", eller sätta en resistans på något 10-tal kohm mellan kollektorn på Q1 och jord.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack K-A!

Det hjälper inte med att sätta en resistor mellan kollektorn på Q1 och jord.

Då återstår det att byta till transistorer som inte "läcker", något förslag på lämpliga trissor alternativt en annan lösning som täcker behovet.

Byte till BC547 och BC557 löste det hela!
 
Last edited:
Byggde upp det hela i simulatorn.
Du har 300µA genom R3 och det tyder på att Q1 läcker.
I simuleringen får jag 20pA!
Du måste alltså "läcka" mera ström förbi R3 precis som AOM säger men jag tror att det behövs ca 4,7k.

.....eller byt Q1, den är nog trasig.

/Micke
 
Eller har du förväxlat emitter o kollektor? Bas-emitter brukar tåla 6-9V i backriktningen. Det går att använda som zenerdiod i nödfall, eller brusgenerator...
/Jan
 
Eller har du förväxlat emitter o kollektor? Bas-emitter brukar tåla 6-9V i backriktningen. Det går att använda som zenerdiod i nödfall, eller brusgenerator...
/Jan

Man kan bli förvirrad av PNP-transistorer...

såhär skall det vara:
to-92.gif



MEN! (ja, ett stort men är det..) faktum är att det förekommer en del tillverkare som har kastat om benen litegrann på vissa transistormodeller,
har du otur så har du kopplat rätt men har en sån där lite elak transistor som korsat benen på fabriken :cool:
Även samma transistortyp i olika kapsel har olika pinout (TO-18 och TO-92)


Off-topic:
ESP har skrivit lite läsvärt om ett annat transistorproblem
Counterfeit Transistors
 
Mätresultatet ser konstigt ut. Emittern på Q1 är direkt förbunden med matningsspänningen men det står 0,65 V som uppmätt spänning, vilket är omöjligt då matningsspänningen är 12,1 V.
 
Jag hade vänt transistorna fel, hade benfigurationen framför mig ....... på BC557 och BC447 :p

Men inget ont som inte har något gott med sig, jag fick prova en massa och det lär man sig alltid på!

Nu sitter det BC 557 och BC547 i koppling och det fungerar som det är tänkt, vilket det gjort även med 2N3906 och 2N3904.
 
Back
Top