Transistor SRF1397

SM0VPJ

Well-Known Member
Hej!

Är det någon som har eller vet vart man hittar data på denna transistor?
Jag har sökt på nätet men de sidor som man finner verkar bara ha själva beteckningen med i sökbegreppet för att man ska lockas till deras hemsida, dom har inga data på den! :mad:

Har du data på den så får du hemskt gärna mejla dom till mig, det är också intressant att veta om transistorn går att få tag i.

73's Janne
 
Det kan vara en fördel om man vet var och vad den jobbar med.
Är det en stor eller liten transistor?
HF steg, slutsteg, HF, mikrovåg, typ av transistor etc?
Exvis så kan många transistoer som sitter i okritiska koppling lätt ersättas med vanliga typer.
 
Srf 1397

Transistorn sitter bl.a. i Microwave Modules MML144/100 100W PA från 1980-talet.

Transistorer med prefixet SRF är specialvarianter av Motorola HF/VHF-transistorer
för en viss tillverkare, och ofta släpper inte någon av dessa vilken som är närmaste ekvivalent.

Av sammanhanget kan man sluta sig till att transistorn förmodligen kan ersättas med
en utvald MRF245 eller med SGS-Thomson SD1477.

Man får se upp med hur stor förstärkning som det är realistiskt att få ur en ensam
transistor av detta slag, databladen anger c:a 7 dB.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Uppdatering av tidigare.
Hittade manualen på MML144/100 och där anges SD1477 som ekvivalent.
Återstår att hitta en sådan transistor...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja det är klart, jag tog lite för givet att den som visste något om transistorn också vet vad den används till. Jag har inga som helst data på originalet.

Det stämmer som Karl-Arne säger, den sitter i ett Microwave PA för 144 MHz, dessvärre är den paj. SD1477 har jag hittat data på hos SGS-THONSON Microelectronics men vart får man tag i själva trissan till ett överkommligt pris?

Några frågor till dig Karl-Arne, jag ska någonstans ha en 2SC2897 som jag funderat på om man kan sätta dit istället? Manualen du har, är det för ett PA med inbyggd preamp?
Om det är en manual utan preamp och utan knapp för SSB, är dem möjligt att få en kopia på manualen?

Mitt PA heter Microwave Modules MML 144/100 men UTAN någon inbyggd preamp, däremot har den inbyggt skydd för för hög SWR och temperaturskydd. De manualer jag hittat på nätet är för andra modeller, dom ser annorlunda ut, har omkopplare för SSB vilket mitt ej har.

73's Janne
 
Det schema som jag hittade är till MML144/100 med preamp, men utan CW/SSB omkopplare.

2SC2897 är en 24V transistor, varför det inte blir så mycket uteffekt,
kanske 30W med 14 V matningsspänning. Dessutom är in- och utgångskretsar avsedda för lägre impedanser, varför det inte är säkert att justeringsområdet kommer att räcka till.

SD1477 finns bl.a. hos RF Parts i USA.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
HF transistorer brukade tillverkas enligt samma recept. Det gjordes att antal grundmodeller i olika "förpackningar" men inte så många varianter som kanske en del tror.

Man sorterade helt sonika transistorerna i prestanda ordning och skapade ett antal typnummer som inte var något annat än mer eller mindra "bra" exemplar från ett transistor-kok.

Det är mindre känsligt än vad man tror att byta ut transistorer mot "nästan" ekvivalenter, speciellt om man tar hänsyn till de primära transistor parametrarna för just den tillämpning/apparat du har.

Sedan kan man ju alltid påminna om att det är dålig design etikett att "designa in" komponenter som ligger i toppen av transistor familjen.

Produktionsmetoden var en starkt bidragande orsak till alla dessa special märkningar eller "OEM Märkningar" som florerade under 70- och 80-talet.


//M0DFI
 
I synnerhet när det gäller effekttransistorer för HF/VHF slutsteg så stämmer detta mycket bra. Varken transistorkonstruktören eller apparatkonstruktören har speciellt mycket "svängrum".

Utimpedansen bestäms ganska entydigt av matningsspänningen och uteffekten, inimpedansen av förstärkningen och frekvensen. I förstärkare för HF kan man dessutom motkoppla bort variationerna mellan både transistorexemplar och -typer.

Det som finns kvar att "spela med" är maximalt tillåten förlusteffekt som främst bestäms av transistorkapseln och storleken på kylflänsen.

Man ska därför inte bli förvånad om ett 10-tal olika transistortyper ger ungefär samma förstärkning och uteffekt i en given koppling, om bara fästhålen för kapseln passar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top