Transverter läge på TS-2000!

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Tänker driva mina transverters med min TS-2000X.
TS-2000X har ett läge som kallas "TRV läge" & går automatiskt ner till 5W.
Är det nån som vet att det verkligen bara är 5W & inget mer???
Det är inte kul med effektspikar som dödar transvertern uppe i masten. :D

Nån som vet?

Tacksam för hjälp å svar....

73 de SM6VTZ/Christian
 
Hej! Det bästa är att du skaffar dig ett interface(stavas det så) från Parabolic. Jag kör själv med ett sånt. Det innehåller även en konstlast som tar vara på överbliven effekt. Den släpper bara ut det man ställt in. Inställningen gör man med en pot på framsidan. Man bör ligga på ca 10 watt ut ur riggen.
Du kan köra 100watt in i interfacet utan att det händer något med transvertern, det ger bara ut den inställda effekten. Man ser om man matar in för hög effekt, då lyser en röd diod på fronten. För att veta om man kör in rätt effekt är det bara att dra ner effekten tills den röda dioden slocknar. Väldigt enkelt handhavande och idiotsäkert.
Skräcksenariot måste ju vara då du glömmer att ställa om till transverterläge, och du kör 100watt rakt in i transvertern. Skulle tro du får se dig om efter en ny. Jag har själv många gånger glömt bort att kolla effektinställningen före sändning, och 100watt har kommit rakt in i interfacet. Det är inga problem interfacets konstlast tål 100watt under kortare tid. Jag vet inte vad det kostar nu för tiden, men det är lätt att räkna hem. Vet inte om det finns några byggbeskrivningar på ett sånt här, jag har inte sett några i alla fall.
Lycka till! SM3PWM Sverker
 
Jag har idag mätt lite på min TS-2000 och kan inte konstatera några effektspikar. Nu har jag visserligen bara mätt på CW och desssutom med ett oscilloskop så mätningarna är nog bara halft tillförlitliga men jag såg i alla fall inget. (med 5W ut)

P.g.a. begränsningarna i utrustningen kollade jag detta mest på 1.8 och 3.5 MHz utan att se något. Egentligen var jag mest intresserad av nycklingsfördröjningarna och dom var acceptabla för mitt bruk ända upp på 432MHz. Jag har ingen 23-modul.

Det är dock intressant att konstatera att HF:en hänger 7-10ms efter key-up. Längre på lägre frekvens kortare på högre (undrar varför). Utsignalen i ext-cont hänger dock alltid en stund efter uteffekten försvunnit. Som minst ca 10ms vid full break-in. Detta mätte jag dock endast på 144 och 432.

Från key-down till uteffekt är det ca 16ms om meny 28 (linear amp control) står på 0 eller 1 och ca 30ms om den står på 2.

73 de SM4RPQ/Leif
 
Back
Top