Trassel, med Kenwood TS-520D.

SM0YYQ

Well-Known Member
Hej...

Har juh som sakts tidigare, en TS-520D, som jag inte får fungera ordentligt.

Jag har konstaterat att det har med ALC nivån att göra, ingen ALC = ingen uteffekt.
Detta ter sig mest på 3.5 samt 7 Mhz bandet, med är inga större problem på tex 14 Mhz.
Vad kan ha hänt i radion, är det möjligtvis HF som spökar eller så. ?

Problemet utger sig som följande, jag försöker ställa ALC med vredet i ALC läge samt Mode i TUNE läget, detta går inte alls i stort sätt på 3.5 samt 7 Mhz, men på 14Mhz så går det perfekt, om ens att vredet är ganska känsligt.

Det är även strunt samma om jag försöker sända på 3.5 eller 7 Mhz och vrider lite lätt på ALC vredet, nämnas bör att den hoppar igång ibland.. men sällan så att det funkar korrekt hela tiden så att säga.

/Mattias
 
Ts 520

Jag tyckte det var mottagaren som var livlös förut, men nu pratar du om sändardelen.
Finns det ingen som kan hjälpa dig med lite mätningar, fast har du inget schema så är det inte lätt... :( Hade jag bott lite närmare så skulle jag gärna tittat på den :cool:
/ Ingvar
 
Last edited:
sm7czr said:
Jag tyckte det var mottagaren som var livlös förut, men nu pratar du om sändardelen.
Finns det ingen som kan hjälpa dig med lite mätningar, fast har du inget schema så är det inte lätt... :( Hade jag bott lite närmare så skulle jag gärna tittat på den :cool:
/ Ingvar

Tack för svaret Ingvar.

Jo mottagaren VA livlös från början, men det fixade jag till med jälp av forskning på google, visade sig vara en plugg som va tvungen att sitta i på baksidan av radion om extern VFO inte användes.

Det visade sig fort att denna va ganska glapp .. så när jag fixade till det så hoppade mottagaren igång. Beträffande det andra felet så har jag schema till TS-520 hemma på papper, men min elektronikkundskap är lika med NOLL tyvärr.

Så jag vet dess värre inte alls vad jag skall göra.?

Jag har dock idag konstaterat att den sänder på alla band .. dock (eftersom ALC'n strular), så verkar det inte vara med någon hög effekt.

/Mattias
 
SM0YYQ said:
Tack för svaret Ingvar.
Jag har dock idag konstaterat att den sänder på alla band .. dock (eftersom ALC'n strular), så verkar det inte vara med någon hög effekt.
/Mattias

OK, men har du provat stationen med konstlast?
/ Ingvar
 
sm7czr said:
OK, men har du provat stationen med konstlast?
/ Ingvar

Om du inte har någon konstlast, men råkar ha vägarna åt Uppsala-hållet, kan du få låna min gamla Heathkit Cantenna. Dessutom tvivlar jag på att felet egentligen beror på ALC'n. Snarare är ALC'n en indikator på det inte står riktigt rätt till med någon annan länk i sändningskedjan.

På 70- och början av 80-talet fanns det en mycket kunnig "ham-doktor" i Östertälje - Moije, SM5RK - men han är silent key sedan länge. Eftersom jag inte har varit aktiv på kv-banden sedan 1985, känner jag tyvärr inte till någon efterträdare i dina hemtrakter som jag skulle kunna hänvisa dig till.

/ Göstha
 
Last edited:
SM0YYQ said:
Tack för svaret Ingvar.

Jo mottagaren VA livlös från början, men det fixade jag till med jälp av forskning på google, visade sig vara en plugg som va tvungen att sitta i på baksidan av radion om extern VFO inte användes.

Det visade sig fort att denna va ganska glapp .. så när jag fixade till det så hoppade mottagaren igång. Beträffande det andra felet så har jag schema till TS-520 hemma på papper, men min elektronikkundskap är lika med NOLL tyvärr.

Så jag vet dess värre inte alls vad jag skall göra.?

Jag har dock idag konstaterat att den sänder på alla band .. dock (eftersom ALC'n strular), så verkar det inte vara med någon hög effekt.

/Mattias

Jag googlade lite och hittade den här sidan:

http://www.radiomods.co.nz/kenwood/kenwoodts520.html

Där står det en bit ner att om man har dåligt med uteffekt så kan man titta på plate och load capacitors så plattorna inte ligger emot varandra någonstans. Det är två vridkondensatorer som sitter i slutsteget på radion, så du måste öppna upp dit för att se. Det finns även ett antal andra tips för felsökning på den sidan, men de var lite krångligare att kolla på, speciellt om elektronikkunskaperna inte finns...

Det finns även några andra tips och diverse olika manualer för nerladdning på den här sidan:

http://www.kg6haf.com/kenwood.html

Han har skrivit en hel del om tiden då han själv använde en TS-520 och är väl värda läsning för alla som använder TS-520 och liknande riggar.

/Marcus
 
Tack, för länkarna UTT, en del av dem har jag faktiskt printat ut... denna sida med hur man tunar in sin 520 har jag testat, och kan säja att det va efter det som den blev var den inte borde, bör säga det att på 20 Meter, så funkar den som den ska bara det att mic gainen är så känslig så att ALC fladdrar som en tok när man skall ställa in ALC nivå.

PÅ 80 & 40 meter så funkar inte denna procedur alls så, jag tror att det kanske har nått med nått vred att göra eller så, NU har jag dock inte radion hemma alls utan den står inlåst på F16 , men jag kanske kommer ta hem den när museet skall ha sommaruppehåll, så jag kan titta på den extra noga.

/Mattias
 
Back
Top