Har kommit över ett mindre elverk. Tyvärr trilskas den rejält.
Enligt utsago från den jag fick den av har den fungerat utmärkt, tills den stod över vintern och vid vårkanten sedan skulle igång. Omöjligt!
Har redan kollat förgasaren, blåst igenom den. Finns soppa i den, och jag blåser försiktigt med tryckluft i insuget, så kommer fin bränsleblandning ut på andra sidan = verkar som om den funkar..
Har haft borta toppen och cylindern, och den ser ut som man skulle kunan förvänta sig... lite sotig och skitig, så visst har verket snurrat.
Min fråga är; bakom förgasaren i inloppet till vevhuset finns ett membran. Om jag har fattat rätt så skall det utgöra en del av bränslepumpen.
Detta membran består av två tunna plåtbitar som täcker över en öppning som i sin tur har en tunn gummipackning.
När jag tog isär, noterade jag att dessa membran inte var stängda. Skall de vara det? Kan det vara detta som gör att den inte startar. De var utböjda en aning. Provade helt sonika att vända dem, så de slöt ordentligt tätt, men det kanske blir för trögt för undertrycket vid insug att öppna dem?
HJÄLP... som radioamatör vill man ju få snurr på prylarna.
Jag tycker att undertrycket vid insug är svagt, kan det vara något annat som påverkar? Komp finns i den, går tydligt trögare med stiftet monterat.
Det är som om den inte suger in bränsleblandningen ordentligt. Kan det vara stopp i insugskanalerna? Jag har luftat motorn med tryckluft, och det verkar gå igenom kanalerna. De så öppna ut när jag kollade på dem.
Gnista finns, det ser fin ut om man gör startförsök med stiftet mot jord.
Finns någon som har erfarenhet av att mecka med dessa små elverk.
Det ser ut som det på länken, även om det är av annat märke;
http://www.jula.se/media/pdf/product/Manual/740036_SV-NO-PL-EN_20111215.pdf
de SM7UWR / Björne
ps. jag vet redan att den troligtvis kommer lämna "ful-el", men jag vill i alla fall ha igång den... det har blivit liksom ett kall.... ds.
Enligt utsago från den jag fick den av har den fungerat utmärkt, tills den stod över vintern och vid vårkanten sedan skulle igång. Omöjligt!
Har redan kollat förgasaren, blåst igenom den. Finns soppa i den, och jag blåser försiktigt med tryckluft i insuget, så kommer fin bränsleblandning ut på andra sidan = verkar som om den funkar..
Har haft borta toppen och cylindern, och den ser ut som man skulle kunan förvänta sig... lite sotig och skitig, så visst har verket snurrat.
Min fråga är; bakom förgasaren i inloppet till vevhuset finns ett membran. Om jag har fattat rätt så skall det utgöra en del av bränslepumpen.
Detta membran består av två tunna plåtbitar som täcker över en öppning som i sin tur har en tunn gummipackning.
När jag tog isär, noterade jag att dessa membran inte var stängda. Skall de vara det? Kan det vara detta som gör att den inte startar. De var utböjda en aning. Provade helt sonika att vända dem, så de slöt ordentligt tätt, men det kanske blir för trögt för undertrycket vid insug att öppna dem?
HJÄLP... som radioamatör vill man ju få snurr på prylarna.
Jag tycker att undertrycket vid insug är svagt, kan det vara något annat som påverkar? Komp finns i den, går tydligt trögare med stiftet monterat.
Det är som om den inte suger in bränsleblandningen ordentligt. Kan det vara stopp i insugskanalerna? Jag har luftat motorn med tryckluft, och det verkar gå igenom kanalerna. De så öppna ut när jag kollade på dem.
Gnista finns, det ser fin ut om man gör startförsök med stiftet mot jord.
Finns någon som har erfarenhet av att mecka med dessa små elverk.
Det ser ut som det på länken, även om det är av annat märke;
http://www.jula.se/media/pdf/product/Manual/740036_SV-NO-PL-EN_20111215.pdf
de SM7UWR / Björne
ps. jag vet redan att den troligtvis kommer lämna "ful-el", men jag vill i alla fall ha igång den... det har blivit liksom ett kall.... ds.