Trilskande elverk...

SM7UWR

Member
Har kommit över ett mindre elverk. Tyvärr trilskas den rejält.
Enligt utsago från den jag fick den av har den fungerat utmärkt, tills den stod över vintern och vid vårkanten sedan skulle igång. Omöjligt!

Har redan kollat förgasaren, blåst igenom den. Finns soppa i den, och jag blåser försiktigt med tryckluft i insuget, så kommer fin bränsleblandning ut på andra sidan = verkar som om den funkar..

Har haft borta toppen och cylindern, och den ser ut som man skulle kunan förvänta sig... lite sotig och skitig, så visst har verket snurrat.

Min fråga är; bakom förgasaren i inloppet till vevhuset finns ett membran. Om jag har fattat rätt så skall det utgöra en del av bränslepumpen.
Detta membran består av två tunna plåtbitar som täcker över en öppning som i sin tur har en tunn gummipackning.

När jag tog isär, noterade jag att dessa membran inte var stängda. Skall de vara det? Kan det vara detta som gör att den inte startar. De var utböjda en aning. Provade helt sonika att vända dem, så de slöt ordentligt tätt, men det kanske blir för trögt för undertrycket vid insug att öppna dem?

HJÄLP... som radioamatör vill man ju få snurr på prylarna.

Jag tycker att undertrycket vid insug är svagt, kan det vara något annat som påverkar? Komp finns i den, går tydligt trögare med stiftet monterat.

Det är som om den inte suger in bränsleblandningen ordentligt. Kan det vara stopp i insugskanalerna? Jag har luftat motorn med tryckluft, och det verkar gå igenom kanalerna. De så öppna ut när jag kollade på dem.

Gnista finns, det ser fin ut om man gör startförsök med stiftet mot jord.

Finns någon som har erfarenhet av att mecka med dessa små elverk.
Det ser ut som det på länken, även om det är av annat märke;
http://www.jula.se/media/pdf/product/Manual/740036_SV-NO-PL-EN_20111215.pdf

de SM7UWR / Björne

ps. jag vet redan att den troligtvis kommer lämna "ful-el", men jag vill i alla fall ha igång den... det har blivit liksom ett kall.... :confused: ds.
 
Membranet är en sk reedventil
Matar förgasaren vevhuset så skall vevhusets undertryck, när kolven går upp, kunna suga luft bränsleblanding från förgasaren.
När sedan kolven går ner och det uppstår tryck i vevhuset skall trycket blåsa upp gaserna genom kanalerna till ovanför kolven. I detta läge skall reedventilen bli stängd.
Det är MYCKET viktigt att membranet är i perfekt skick, det finns inte en chans att böja till det så att det funkar.
På våra mopeder en gång i tiden fungerade kolven som ventil.
När kolven var uppe öppnade dess underkant inloppet och vevhusets undertryck sög i sig den goda gasen från förknasaren.
När sedan kolven gick ner uppstod tryck i vevhuset och gaserna trycktes upp i kanalerna till ovanpå kolven.

Vi talar nu hela tiden om tvåtaktare.

Vevhuskompression är således mycket viktigt.
Detta åstadkoms med packboxar vid vevlagren.
Är dessa dåliga kommer motorn att gå dåligt eller inte alls.
Man kan misstänka vevaxelns packboxar.

Ny reeedventil och nya packboxar kan vara nödvändigt.

Gummidetaljer som de på reedventien och packboxarna har i vissa fall dålig livslängd och kan plötsligt bli kass.

Sen har vi ju tändningen förstås. Ta ur stiftet och se om det gnistrar om du vevar motorn. Ibland kan en dålig tändspole ge gnistor i atmosfärstryck, men för dålig gnista vid kompression, så det är ett svårt test.
Att krypa in under toppen för att se om det gnistrar är ju svårt.

Härligt att någon bemödar sig med att få igång något och inte bara slänger och köper nytt. Lärorikt!

de
FPD
 
Hallå FPD,

Tack för snabbt svar. Enligt förra ägaren så fungerade den tills det skulle igång igen på våren.

Nu har jag ett namn på ventilen också. Det underlättar. Skall membranet ligga helt tight, det vill säga så den är helt stängd om man tittar på den i det fria så att säga?

Gamla ägaren pratade något om membranet.....hmmm Tur att jag fick den gratis. :-)

Skulle kunna tänka mig packboxarna som Du skriver också, eftersom jag tycker det är dåligt undertryck i insuget vid startförsök..

Skall idag hämta mera eter, eller startspray heter det kanske, så kanske det går att se om gnistan ör OK.


de SM7UWR
 
Hej!

En inte ovanligt källa till problem efter en längre tids stillestånd är att nå'n passage i förgasaren täppts igen av olja. Motorn drivs ju av bensin med oljeinblandning, bensinen dunstar men oljan blir kvar.

Fel på packboxar kan ju inte uteslutas, men känns inte som att de är primärt misstänkta.
 
Nu har jag kollat den här reedventilen. Precis som Roy skriver, så har jag gjort den ren och den blockerar åt ena hållet.

Var på maskinverkstaden idag, men de kunde/ville inte svara. Detta är en Kinesmaskin, ingen vill ta i dem var svaret... :-/

Förgasaren har jag haft borta. Kom på att den här etern/startsprayen var starkt olje/fettlösande.
Sprayade på lite och blåste rent med tryckluften. Blåste rent munstyckena igen, tog ur nålar och blåste rent.

De på verkstaden sade att undertrycket som skall suga in bensin in i motorn är väldigt svagt. Enligt dem kan man knappt känna att det är underttyck.

Skall ta ett ryck til, sedan får den vila en stund. Kanske kommer på något, eller så hittar jag en lika dan med bränd generator och vips kan man sätta ihop en fungerande.

Packboxarna skule det ju kunna vara, men enligt killen som jag fick den av, så fungerade den vid magasinering. Det var ett antal månader senare som den vägrade starta. Kanske skall kolla förgasaren en gång till.

de SM7UWR
 
När man gick ifrån bly i bensinen behövdes ett annat additiv. Blyet har smörjande egenskaper. Tyvärr är de nya additiven behäftade med biverkningar. Bl.a. klarar inte blyfri bensin att lagras någon längre tid. Den fäller då ut en vit beläggning som gärna täpper till de finaste kanalerna i bränslesystemet. Även silar i tank och bränslefilter brukar klägga igen. Således rengör hela bränslesystemet noggrant. Om du provar med startgas direkt i insuget ska den dock visa vilja att tända. Annars är det tändsystemet du ska ge dig på.

Den som vill läsa mer om bränslet kan fortsätta läsa, resten är överkurs.

En betydligt värre biverkan av det blyfria bränslet hänger samman med de nya miljöförbättrande åtgärderna av motor och förbränning:

Det nya additivet gör att den nya bensinen håller vatten i större utsträckning än den blyade. Detta har givit andra märkliga problem i moderna bilar, särskilt vid fuktig väderlek där temperaturen pendlar strax över och under 0-strecket. Om man i det läget inte varmkör motorn ordentligt, t.ex. om man bara kör korta sträckor, spiller allt mer fukt ut numer inte bara från luften utan även från bränslesystemet, som i sin tur avsätts i motoroljan som inte blir varm nog för att vattnet ska avdunsta. Oljan kommer att innehålla alltmer vatten över tid. Eftersom vevhusventilationens ångor numer återvinns igen i förbränningsprocessen har man lagt till en oljeavskiljare i ventilationen som vid alltför mycket vatten i oljan vid ovanstående väderlek istället fungerar som en kondensor. Eftersom denna ofta är placerad framtill på motorn fryser den till då tillräckligt mycket vatten samlas och man har då ingen ventilation från vevhuset.

Saknas ventilationen måste trycket ut någon annanstans, oftast genom påfyllningslocket för motorolja. Det här har jag själv råkat ut för ett par gånger men klarat mig ur då jag haft förgasarmotor. Däremot har flera bilar av en viss modell fattat eld med dödliga konsekvenser som följd. I detta fall har det varit motorer med bränsleinsprutning. Oljan från vevhuset har runnit ner på grenröret och fattat eld som i sin tur bränt av bränsleledningarna av plast till insprutarna och förvandlat hela systemet till en eldkastare under högt tryck. Bl.a. brann en man och hans femårige son ihjäl här på E4 utanför Härnösand för några år sedan. Jag har talat med bilisten som låg bakom och han sa att det endast tog sekunder från rökutveckling till ett brinnande inferno. Den förolyckade hann inte ens stanna.

Ovanstående förklarade jag för märkesföretaget då min bil brann, jag hade då vid ett par tillfällen konstaterat orsak och verkan. De behandlade mig som luft. Jag ilsknade till och då jag frilansade som motorjournalist sålde jag min förklaring av fenomenet till Aftonbladet. Jag fick löpet, framsidan och två sidor i tidningen. För att inte tala om andra tidningar som jagade mig, min fru och t.o.m. mina barn därefter...:-)
Även dåvarande Vägverkets haverikommision kallade in mig på förhör. Det här var en verkan man sett många exempel på men hitintills inte haft någon förklaring till. De enda som vägrade delta var märkesföretaget.

Jag har medvetet utelämnat märkesnamnet då ju detta inte var huvudsaken utan att bränslet idag ställer till ett och annat.
 
Last edited:
En ytterligare tanke. Reedventilen är en troligt felkälla om elverket är encylindrigt, är det tvåcylindrigt kan det även sitta en ventil mellan vevhusdelarna som är dålig. Om två cylindrar, prova också skifta tändkablarna.

På min gamla Land Rover sitter en dekal:
"If it got tits or wheels it will give you problems"
 
Har du verifierat att elverket går när du kör på startgas i luftintaget?
Först då kan vi utesluta tändningsfel.

/Åke
 
SM3ZBB nämner vevhusventilation, det finns på fyrtaktare. På Tvåtaktaren används vevhuskompressionen för laddning.
Bensin innehåller numera även Etanol, 15 procent tror jag, och denna utmärkta vätska som kan användas till mycket annat trevligt, har förödande effekter på gummi och plastdetaljerdetaljer. En lågpristillverkare väljer förmodligen "billigast möjliga" plast och gummidetaljer.

Gummidetaljer kan tillverkas med olika livslänghd, (kopplat till pris) 1 - 15 år är möjligt.
Jag är lite ute efter packboxarna.

Det kanske går att sätta munnen till intaget på vevhuset, dvs där förgasaren sitter med sin backventil, (reedventil) och blåsa, med kolven på rätt ställe borde det bli tätt, eller så blåser det och bubblar vid vevaxeln, dvs vid packboxarna.
Packboxar förmodligen ihopbyggda med lagren.
Är det glidlager, "billigast möjliga" kanske packboxarna är bytta mot en tjock oljefilm....

de
FpD
 
Hej !

Tack för alla bra tips.
Vill passa på att tacka Dig som inte är medlem, men som mailat tips direkt till mig också! Tveka inte, bli medlem Du också i detta förträffliga forum!

SM0CNL: Titta, den ser ut som den förgasaren Du länkade till. Det stämmer bra.

Har kollat reedventilen, genom att jag tog bort den. Blåser jag i hålet som förgasaren sitter i, så blir det nästan ett omusikaliskt ljud från den...Lite som tungorna i en del instrument..
Sugar jag tillbaka luft från den, så blir det vacuum, i varje fall så mycket mina otränade lungor orkar förmå. Ytterst, ytterst lite luft kanske passerar bakvägen. 99,99 % tätt. Med komp från motorn + olja på membranen så blir det säkert ännu tätare.

Jag skall blåsa in i vevhuset för att känna om det finns läckage där i packboxarna.

En intressant iakttagelse är att om jag blåser ner lite smörjspray, typ 5-56 eller liknande, i tändstiftshålet, så tänder den till ett par gånger när jag drar i snöret. Den tar INTE startgas i insuget genom förgasaren. Den går Ej på det.

Jag ville också kolla om det kom fram bränsleblandning, så jag tog ur stiftet och blåste rent det. Blåste också ner i cylinderna för att ventilera ut alla gaser. Monterade stifter och drog ett par gånger. Öppnade och tittade ner i cylindern, det kommer upp "gas" ser ut som bränsleblandad luft. Stiftet blir också liiite liite fuktigt, inte surt, men lite fuktigt.

Kanske är det så att det är för dålig tändspänning? Den genererar en gnista och den känns lika fint som på andra småmaskiner jag provat gnistan med handen på. Den kan generera en tunn tunn gnista på kanske 5-6 mm om jag tar annat än stiftet och sätter i tändkabeln och låter det slå mot jord.

I eftermiddag, skall jag hem och blåsa in i vevhuset och kollaom det läcker.

Kollade på Youtube, där finns allehanda olika tester på detta lilla elverk. Bland annat en jänkare som har ett fetare elverk som ser militärt ut. Han föredrar den lilla som han haft i många år för att köra elverktyg på för tex häckklippning eller liknande.
Han lovordar denna....

Återkommer med "labb-rapporter"

ps. kanske tar jag en wiskey eller två, så kanske det blir bra bränsleblandning att själv agera förknasare.. :D ds.
 
Lägg ut en bild på verket. Jag har ett litet kinesiskt ståendes som används sällan.
Kanske är samma ..
 
Normalt är jag för att laga saker, men mycket av det kinesiska skräpet som säljs billigt här är inte ens tänkt att lagas.

En bekant till mig jobbade på en varuhuskedja som sålde såna saker, vid reklamationer tog dom emot varan, bar ut den på baksidan och pressade sönder den med traktorn och gav sedan kunden ett nytt exemplar.

Det gällde allt från röjsågar till fyrhjulingar.

Jag försökte få handla delar ur "reklamationskontainern" men det fick man inte.
 
Skulle aldrig lägga hela arbetsdagar på att få igång ett kinesiskt 795kr elverk. Då säljer man sig billigt. Hittar man ett fel är det inte säkert delen finns och felsökningen är bortkastad. Skulle man mot förmodan få igång det så kan man ge sig den på att det inte startar senare när man verkligen behöver det. Elverk är ju en sådan grej som man vill kunna lita på och när man väl behöver det, då är "gick ju igår" ingen tröst.

Skänk det till ett par 10-åringar så kan de lära sig hur man skruvar isär det i sina beståndsdelar, så kommer det till någon nytta. Jobba sedan över några kvällar och köp ett Honda eller annat elverk som fungerar när man verkligen behöver det.
 
Last edited:
Skulle man mot förmodan få igång det så kan man ge sig den på att det inte startar senare när man verkligen behöver det. Elverk är ju en sådan grej som man vill kunna lita på och när man väl behöver det, då är "gick ju igår" ingen tröst.

Skänk det till ett par 10-åringar så kan de lära sig hur man skruvar isär det i sina beståndsdelar, så kommer det till någon nytta. Jobba sedan över några kvällar och köp ett Honda eller annat elverk som fungerar när man verkligen behöver det.

Fast det är ju inte säkert att han ska ha elverket till något kritiskt, jag äger inte ens ett elverk, blir det strömavbrott här klarar jag mig med ved, spritkök och stearinljus.

Däremot har jag funderat på att skaffa mig ett litet, tyst elverk att ha med i bilen/husvagnen och då behöver jag inte 100% tillförlitlighet även om jag säkerligen blir arg om inte skiten startar när jag har tänkt använda den.

Dock brukar kravet litet/tyst utesluta dom sämsta kinesaggregaten per automatik ändå.

Har man sedan tänkt köra radio i närheten av aggregatet så blir det nog bara dom dyraste som är störningsfria nog. (gissar jag)
 
Bild på ett liknande elverk

Hallå,

Här kommer en liten bild på hur elverket ser ut.
I mitt fall är tanken blå istället för grå.
Den heter också Selekta.

I övrigt verkar det somom dessa är identiska.

SM7WDG: Kolla om det kanske är sammma som Du har. Har Du isåfall planer på att göra Dig av med det?

de SM7UWR

ps. jag inser också att antalet timmar nedlagt på detta inte försvaras av ett nytt liknade som är relativt billigt. Jag ser det mera som ett sätt att lära sig och ta reda på varför det inte fungerar. Tänk så många saker som man egentligen bara skulle slänga, men som ändå öppnats och mekats med och fixats till. Ds.
 

Attachments

  • Elverk.png
    Elverk.png
    64,5 KB · Views: 1.118
Last edited:
Köpte ett liknande på OBS byggmarknad 2006. Kostade då 900 kr vilket för mig varit välanvända pengar. Det är i drift på somrarna för att ladda husvagnsbatterierna. Åker ut i obygden några veckor i taget och nu är inte ström längre någon bristvara med detta elverk, en hyfsad laddare och två st. 79Ah gelbatterier. Elverket har också använts till div. radioevenemang. Det stör inte alls.

En enda gång har jag haft startproblem efter en vinterförvaring. Det var tändstiftet. Det lämnade gnista men mådde bra av total rengöring och avfuktning. Sen small det igång på första rycket. Och det bara går och går. Med full tank tuffar elverket 10-12 timmar beroende på belastning.
 
Back
Top