Trimma antenn

SM5FLM

Well-Known Member
Hej!
Jag har införskaffat en Butternut HF6V, verktikal för alla band. Ett problem med den blir trimningen av den. Ett sätt är att ta med en rigg på taket och sedan mäta SWR/trimma där. Altenativt att en sitter vid riggen inomhus och en annan på taket. Lite krångligt blir det hur man än gör. Dessutom kommer det att bli många uppsättningar/nedtagningar innan det blir klart. Om man nu inte har en väldig tur och måtten stämmer bra från början. Finns det något bättre sätt att trimma en allbands-vertikal?

/Markku
 
Först ett litet tips; se till att tråden till 15-metersstubben löper fritt i de två avbärarna ”M” och ”N”. Det vill säga inte ”in-ut” som sägs i manualen, utan så att tråden bara är fast i de båda ändarna ”L” och ”K”. Gör du inte detta kommer tråden att sträckas och fort bli "sladdrig" på grund av antennens svajande i vinden och tvingas justera stubben så fort det har blåst lite.

I och för sig har jag lätt att komma upp på taket, men några större problem att justera in HF6V:an med riggen i lägenheten och antennen på taket tyckte jag inte det var. 80 meter var kanske lite knepigt, men det är ju mest för att det är millimetrar det handlar om. Några gånger får man ju springa upp och ner, men det är ju bara god motion! :)

73 de
Håkan / SM6EQO
sm6eqo@bredband.net
 
Hf6v

Hej!
Tack för tippset ang. monteringen.
Jag vill passa på och fråga dig Håkan om radialer också.
I manualen finns ritning på en multiband-radial för flera band.
Har du provat den?
/Markku
 
Vad jag har är följande:
4 radialer på 80 meter
8 radialer på 40 meter
8 radialer på 20 meter
4 radialer på 10 meter
+ anslutninging till:
1 galvad landgång i stål längs hela taknocken
2 säkerhetsräcken längs hängrännorna strax ovanför takkanten längs med hela huset.

Detta lär väl innebära att man inte direkt kan prata om avstämda radialer utan snarare att jag har skapat mig ett slags jordplan uppe på taket. Detta låter ju sig göras i och med att radialerna ligger platt med taket och därför varken syns eller stör någon.

Jag har inte provad den där saken med bandkabel. Det är billigare med en massa vanlig koppartråd!

Jag har fått ner SWR:en till när nog 1:1 på alla banden. På 80 meter är ju SWR:en låg inom ett väldigt snävt område (30-40 kHz) så där får jag använda antennavstämning. Visserligen har det varit en massa spring upp och ner på taket, men det gick ju ändå. Faktum är att det inte är så väldans svårt att trimma in antennen väl man fått upp den. Går man bara metodiskt till väga så är det inga problem!

Håkan
 
Kruxet du kan få med avstämmning av multibandsantenner är att om du korrigerar för ett band så flyttar sig centerfrekvensen även på andra band. Detta kan du komma kring igenom att börja uppifrån 10m och ställ in antennen band för band ändå ned till ditt lägsta.
Vet inte hur just din antenn fungerar men har fått en känsla utav att många multibandsvertikaler är fruktansvärt smala på vissa band, 80m är ju förståligt men har själv en ECO på sommarstugan som har alla band emellan 40-10 och den är gôrsmal på 20m. Där får jag ha stegen mot taket hela sommaren och gå upp och ställa in lite då å då igenom att förlänga eller förkorta radialen. En inställning för CW, en för PSK/RTTY, ytterligare 1 om man vill köra lägre SSB fönstret och ytterligare 1 om man vill köra någon av expeditionerna mellan 180-240 och se hittar man en IOTA på 14.260 så är det bara att klättra upp på taket igen. Hoppas antennen fungerar bra för dig.

73 de Magnus
 
Det är visserligen ganska många år sedan jag hade min HF6V. Men om jag inte kommer ihåg fel så ställde jag den på gräsmattan och justerade in den. När den sedan kom upp på taket så stämde allt ganska bra.
 
Back
Top