Trimma bandpassfilter "utan instrument".

SM7TJC

Well-Known Member
Jag har kört min QRP-transceiver med enbart antenntunern som filter. Det funkar, men knappast optimalt.
Nu skall jag plocka ihop några bandpassfilter, som skall användas vid både sändning och mottagning. Problemet är att jag inte har någon vidare utrustning för att trimma filtren.
Finns det något bra knep för att klara det utan mätinstrument från "dyra hyllan"?
 
du vet vilka data filtret ska ha teoretiskt,
dvs. man trimmar (med en mottagare) för maximal brusnivå på centerfrekvensen, sen kan man ta några brusnivåmätningar på andra frekvenser +/- inom bandbredden och se om du har -3dB loss (loss beroende på filterdata ?), s-mätare eller agc spänning borde ge nån variation.

efter det tar man några brusmätningar utanför det förväntade passbandet, där lägre brusnivåer ska finnas motsvarande förväntade filterdata

en nätverksanalysator gör ju jobbet enligt ovanstående - men med liite bättre upplösning och en ren signal istf. brus.
 
Last edited:
Det finns ett relaterat "knep" som man kan använda.

Jag antar att du har en mottagare med någon form av S-meter som
täcker de aktuella frekvensområdena med viss råge.

Då går det utmärkt att göra en brusgenerator med en zenerdiod på 5 - 10 V som man kopplar
kapacitivt till utgången.
En ström av några 100 uA tvingas genom dioden i spärriktningen via ett
ganska stort seriemotstånd.

Filtret kopplas sedan in mellan brusgeneratorn och mottagaren. Med en genomsnittlig zenerdiod går det att mäta c:a 30 dB ner på filterflankerna. Har man en kalibrerad dämpare tillhands går det att göra absolutmätningar, och om 30 dB inte räcker får man sätta en liten förstärkare mellan zenerdiod och utgång hos brusgeneratorn.

Knepet har använts i många sammanhang, bl.a. vid trimning av bandpassfilter som ingick i radiolänkmateriel.
I stället för en dyr nätverksanalysator kom man undan med en ganska medioker spektrumanalysator.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Har du multimeter?
Kan du mäta kapacitans/induktans?

I regel är de teoretiska värdena tillräckligt bra för att det ska funka, om du har mätt
komponenterna. Sen finns det toleranser mm, men beroende på frekvensområde så
är det mer eller mindre känsligt. Sen kan man använda mottagaren i riggen för att
lyssna på bruset, som påtalats tidigare i tråden. En enkel tonsändare på önskad frekvens
borde också vara relativt enkel att bygga...

Nåja, trixen är många. Själv tyckte jag att en investering i en nätverksanalysator var
ganska vettigt med tanke på mina projekt. Men jag är ganska säker på att du kan hitta
amatörkompisar som kan hjälpa dig med en och annan mätning. Du anar inte hur många
som jobbar med relaterade prylar och har mätinstrument tillgängliga. Bara att börja
fråga på... själv sitter jag i Tjockhult, så det är lite långt, men skulle någon i närområdet
fråga, så är det klart att man hjälper till. The Ham Spirit ;)
 
Back
Top