Trimma dipol till resonans utan antenn-analysator?

Hur sitter antenn, generator och mottagare ihop i din beskrivning? Jag förstår annars hur du menar. Samma med Karl-Arnes beskrivning.

Brusgeneratorn ger signal till bryggan. Den sitter sedan kopplad med sin X-port (den okända impedansen) till antennen
och D-port (utgången) till mottagaren via den långa klena kabeln till markplanet.

I alla sådana här anordningar finns problemet med omgivningens påverkan.
Gör man så mycket som möjligt batteridrivet så är påverkan via kraftmatningen minskad så långt som möjligt.

När det gäller MFJ-259B tycker jag att prisskillnaden (en dryg tusing) till DG8SAQ-VNA är så pass liten att den som har en så fin radio som en K3 lätt kan motivera en sådan :). En DG8SAQ för 4500 kan mäta samma saker som t.ex. min HP8505 vilken hade ett nypris av 250000.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vad är fördelen med två portar?
Det jag lockades av med SARK-110 är att man kan köra den standalone.
// Åke
 
Det går att mäta i transmission, och då får man reda på egenskaperna hos t.ex. kristaller, filter, matchningsnät och kaviteter.
"Den händige" kan även göra sin egen antennmätsträcka.
1-portsinstrument kan endast mäta i reflektion.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Sorry, lyckades posta svaret i fel tråd, skulle in i den relaterade tråden "Erfarenhet av MFJ-259B antenn-analysator?"...
 
Last edited:
Som jag skrev tidigare: En antenn påverkas ju av omgivningen där den hänger och därför så skall det mätas på den plats där den skall vara vid användningen.

Det betyder att om mätningen sker på den plats där antennen skall sitta och med den koaxialkabel man har för avsikt att använda, så bör mätningen bli korrekt. ;)

Man kan, för att spara på vikten, mata bryggan via koaxialkabeln på sedvanligt sätt (antennförstärkare m.m. ).

Naturligtvis så kan man köpa ett dyrt industriellt tillverkat instrument, men jag 'tror' att man lär sig betydligt mer med enkla utrustningar som vi en gång började med inom hobbyn. Att slänga ut 3-5000:- för att tillverka en enstaka antenn verkar inte vara kostnadseffektivt :p
 
Att slänga ut 3-5000:- för att tillverka en enstaka antenn verkar inte vara kostnadseffektivt :p

Det ligger något i det.
Fast jag tror ju varje gång att det är det sista antennprojektet jag påbörjar ;)

// Åke
 
MiniVna pro kostar nu ca 3000:- hos Wimo.
Blåtandfunktionen har visat sig vara värt pengarna, väldigt praktiskt.

/Micke
 
Back
Top