Trimma RX = TX, Elecraft K2

SM0RVV

Well-Known Member
Hej alla smarta ham-vänner,

Jag kör digital-moder nästan uteslutande med min FT817 eftersom den har bra inkopplingsmöjligheter. För någon vecka sedan provade att köra PSK31 (NUE-PSK) med min Elecraft K2 istället. Men jag fick genast problem.

K2'ans RX och TX stämmer inte helt och hållet. Det diffar några 10-tal Hz. NUE-PSK modemet är ganska petigt vad det gäller frekvens. Därför märktes det väldigt tydligt.

På K2'an justerar man ju filtrena själv med BFO och filterbredd som parametrar. Alltså borde det vara filtrena som är snett justerade.

Med den introduktionen kommer här frågan.

Hur justerar jag det? Jag menar inte tekniskt på K2'an, det kan jag. Men jag menar mättekniskt och metodmässigt?
Jag har ju en extra TRX (FT817), men för övrigt är det skralt med mätutrustning. (Oscilloskop och DMM)
Kan jag använda 10.000 MHz signalen på något kreativt sätt?
Eller använda FT817 på något annat kreativt sätt?
En rimligt stabil audio-ton kan jag lätt skapa med ljudkortet i datorn.

För min del är det överkurs att K2'an måste ligga rätt i frekvens i absoluta mått. Det är mer intressant att RX = TX i relativa mått.

73 SM0RVV

Jag trimmade min egen K2:a efter beskrivningen i manualen, den gick bra att få RX/TX på samma frekvens, men lite petigare att få den på rätt frekvens gentemot en referensfrekvens. Min RX flyttar sig en liten aning när jag kopplar in kristallfiltren på mottagaren i vissa lägen, men det spelar ingen roll.

Flyttar den sig bara när du kör filter 2 - 4? Eller även när du kör filter 1 (det filtret som används vid TX)

73 SM0RVV

Alltså.....XFIL 1-4 är bara olika bandbredder på de 4 olika kristallfiltren som finns. Man kan ju justera hur breda man vill att de ska vara på mottagaren.

Filter 1 är 1.5kHz, 2 är 0.70kHz, 3 är 0.40kHz och 4 är 0.20kHz, om man gör som manualen säger, detta gäller ju bara CW förstås. Det står förklarat på sid 89 i manualen

Du får nog förklara vad du menar....eller så missförstod jag dig kanske?

Last edited:
Ah, vi pratar om samma sak fast ur olika synvinklar. :)
Med SSB-tillsatsen, som man använder när man kör PSK31 fungerar det lite annorlunda än i CW läge.

I SSB används alltid filter 1 för TX medans filter 1 - 4 används för RX.
Det innebär att filterinställningen blir lite kritisk eftersom vid filter 2 - 4 kommer K2 växla filter när den växlar TX/RX. Alla filter måste alltså vara rimligt lika inställda (förutom bandbredden).

Jag har tidigare inte upplevt några problem, PSK31 med dator är nog mindre kritisk än PSK31 med det fristående NUE-PSK modemet. Det var alltså med NUE-PSK jag upptäckte frekvens diffen.

Vad tror ni om det här?
Jag kopplar en tongenerator (dator) till K2, matar micen med en fast frekvens (ton). Sänder med SSB. Tar emot på min FT817 och justerar VFO tills samma audiofrekvens kommer ut ur RX som jag kör in i TX.
Därefter vänder jag setupen utan att rubba någon av VFO'erna.

Jag sänder nu en ton från FT817 som jag tar emot på K2. Sedan justerar jag filtren så att mottagen ton är samma som sänd ton.

Hmmm? Borde funka... Ska nog testa det...
Ibland hjälper det att bara resonera högt (eller skriftligt).

73 SM0RVV

Ok, prova du. Jag kör 99% CW med K2:an......PSK och andra moder bla HELL har jag provat med HRD på den stora plastradion, men jag tycker det är trevligare att sköta "snacket" själv i stället för att låta färdiga ramsor tjata samma innehåll varje gång.

Skadar inte att resonera högt med sig själv, de kritiska svaren/kommentarerna kommer kanske så småningom.

Om man resonerar med sig själv så vet man att man får vettiga svar.
Ibland så blir man konfunderad när man diskuterar med kompisen, förstår han vad jag pratar om?

73

Ja, på jobbet händer det ofta att man sitter med något problem. När man går över till jobbarkompisen och berättar för att kunna få hjälp - jag då löser man det själv.

Det är märkligt hur hjärnan funkar. :)

73 SM0RVV

Back