Trimning

boko57

Active Member
Det är möjligt att detta inlägg inte hör hemma under denna rubrik men då får det gärna flyttas eller tas bort.

Jag har en Sony CRF-320 och undrar om det finns tips på vem som skulle kunna hjälpa mig att mäta upp och trimma mottagaren mot dess specifikationer? Min mottagare känns väldigt okänslig på långvåg och mellanvåg. Jag är också osäkert på om dess prestanda på kortvåg.
 
Det kan ju vara så att komponenter föråldrats så att en trimning inte skulle hjälpa.

Sen kan man anta att störningar i lyssnarens omgivning har ökat markant de senaste 15åren vilket gör det svårt att lyssna på svaga signaler, oavsett hur bra mottagare man har.

Vi får hoppas att det finns någon i Stockholmsområdet försedd med en signalgenerator som kan tänkas hjälpa dig att mäta upp känsligheten på din radio :)
 
Jag borde ha nämnt att jag har bytt ca 95% av alla elektrolytkondensatorer. Alla testade dock ok så Sony hade hög byggkvalitet i denna mottagare.

Det krävs avancerad utrustning som ex spektrumanalysator mm för att trimma Crf-320 till fabriksspecifikationerna och jag har varken utrustning eller tillräcklig kompetens för detta.
 
Börja med oxidlösande sprej i de omkopplare som leder antennsignalen, det är osannolikt att några avstämda kretsar har ändrat sig.
 
Jag har en "släpbar" radiostationsprovare och bärbar spektrumanalysator som kan funktionsprova apparaten. Finns i Söderort.

Erfarenhetsmässigt så ändrar sig trimningen väldigt lite med åren på sådana här apparater.
 
Och framför allt riskerar man nog att skruva bort sig om man inte vet eller behärskar den rätta proceduren.
 
I samband med att jag bytte elektrolytkondensatorerna så rengjorde jag också alla kontakter så detta är nog i bra ordning.

Håller med om att man absolut inte ska skruva på denna radio om man inte vet exakt vad man håller på med.

Det är därför det vore intressant med någon (kanske SM0AOM?) som skulle kunna verifiera huruvida känsligheten är korrekt på LW, MW och SW. När det gäller LW, MW så är det nästan inga stationer som jag fått in trots longwire antenn vilket känts lite konstigt.

På SW så känns prestanda vara rimlig men jag har förstås inget att relatera till avseende hur känslig Sony CRF-320 skall vara.
 
Jag har haft samma känsla angående LV/MV-mottagning jämfört med när jag med en Philetta lyssnade till RIAS-II. Antalet stationer har minskat dramatiskt samtidigt som störnivåerna ökat i motsvarande grad. Men en kontroll av att allt står rätt till är inte fel.
 
LV- och MV-banden är dåliga sommartid under solfläcksmaximum. Om mottagaren täcker 280-400 kHz kan man ratta in närmaste NDF-fyrar och jämföra känsligheten med en Mt-910 eller därmed jämnårig "läder-AGA".
 
Bra idé! Jag testade precis detta och resultatet är att Sony mottagaren möjligen är aningen mindre känslig än en Grundig Satellit 650. Skillnaden var dock rätt obetydlig så den fungerar nog som den ska åtminstone på LW.
 
Ett enkelt grovt tips för att se hur radion ligger till i avvaktan på instrument eller andra tester och antenner. Det är att sätta i batterier i radion och köra bort från staden och el- och nätverk ut på landsvägen ( på kvällen) och höra när det öppnar.
Min Volvo radio öppnar extremt för Europa när jag kör ut från stadens störgryta. Bildatorer och lastbilar man möter släcker ofta ut allt kort.
Ställ dig på någon enslig skogsglänta och lyssna.
Mvh
 
Som sagt så brukar inte trimmningen ändra sig, vill du gå till botten men hur den tar emot så är det en bra signalgenerator i ändan på radion som gäller och en Sinad-mätning för att se om känsligheten stämmer enligt manualen.
 
Back
Top